До АМУ звертаються ОМС з проханням роз’яснити питання про можливість надання пільг на проїзд у готівковій формі, тобто їх монетизації. <...> Пунктом 8 Розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» № 1774-VIII від 19.12.2018 р. передбачено, що пільги з оплати проїзду усіма видами міського, приміського та міжміського транспорту можуть надаватися в готівковій формі у встановлених КМУ розмірах та порядку. Але урядові постанови, що регулюють ці питання (від 14.03.2018 № 196 та № 197), визнані протиправними та нечинними рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.12.2018 у справі № 826/6434/18. Тому органи місцевого самоврядування не мають можливості надавати пільгу на проїзд у готівковій формі, як це передбачено відповідним Законом.
АМУ наголошує, що пільга на проїзд гарантується державою. Рішення суду у цій справі ґрунтувалося на тому, що встановлення ОМС обмежень на кількість поїздок, якщо це не передбачено законами України, може трактуватись як звуження обсягу права на пільговий проїзд, зокрема осіб з інвалідністю. АМУ звертає увагу, що відповідно до статті 19 Конституції України ОМС та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень і у спосіб, що передбачені Конституцією й законами України. ОМС відповідно до пп. 2 п. «а» ч. 1 ст. 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» має право встановлювати за рахунок власних коштів і благодійних надходжень додаткові до встановлених законодавством гарантії щодо соціального захисту населення. Водночас, зазначені додаткові гарантії не можуть замінити собою державні гарантії. Отже, визнання судом протиправними та нечинними урядових постанов №196 та №197 позбавляє ОМС можливості надавати пільгу на проїзд в грошовій формі громадянам, яким ця пільга гарантована державою.
Аналітичний центр АМУ