Згідно із Законом України від 18.01.2018 № 2269-VIII «Про приватизацію державного і комунального майна» всі об’єкти державної та комунальної власності, приватизація яких не заборонена, можуть бути відчужені лише в порядку, передбаченому цим Законом.
Процедура приватизації врегульована не лише вказаним законодавчим актом, а й постановою КМУ від 10.05.2018 № 432 «Про затвердження Порядку проведення електронних аукціонів для продажу об’єктів малої приватизації та визначення додаткових умов продажу».
У багатоланковій приватизаційній процедурі можна виділити такі основні етапи:
Перший. Затвердження переліку об’єктів комунальної власності, що підлягають приватизації місцевою радою.
Включення нових об’єктів до цього переліку здійснюється шляхом ухвалення окремого рішення щодо кожного об’єкта комунальної власності. Для «комунальників» це рішення є рішенням про приватизацію.
Другий. Опублікування переліку об’єктів, що підлягають приватизації.
Третій. Затверджується положення про аукціонну комісію, створюється аукціонна комісія, що розробляє умови продажу та затверджує їх.
Четвертий. Аукціонна комісія затверджує умови продажу своїм протоколом.
П’ятий. Орган приватизації затверджує умови продажу, розроблені аукціонною комісією.
Шостий. Опублікування інформаційного повідомлення.
Сьомий. Цикл із трьох аукціонів: 1 — англійський на підвищення, 2 — англійський зі зниженням початкової ціни на 50 %, 3 — голландський на пониження.
Восьмий. Перевірка кваліфікаційної відповідності переможця аукціону.
Дев’ятий. Підписання та затвердження протоколу аукціону.
Десятий. Укладення договору купівлі-продажу та його опублікування.
Одинадцятий. Прийняття органом приватизації відповідного документа про завершення приватизації.
За загальним правилом об’єкти малої приватизації мають продаватися тільки через аукціон. Водночас збережений спеціальний порядок викупу орендованого майна, а також передбачена можливість укладення прямих договорів, якщо на аукціон заявився лише один претендент.
Найбільш відповідальною є робота органу приватизації, який має суворо дотримуватися встановлених у законі чисельних строків, забезпечити відповідність оприлюдненої інформації нормативним вимогам, прийняти велику кількість проміжних рішень. Не менш відповідально має ставитися замовник до реалізації таких повноважень, як відміна аукціону чи припинення приватизації.
Не менш цікавими є фінансові аспекти приватизації. Так, суттєво спрощені вимоги стосовно визначення початкової вартості об’єкта приватизації — дозволений продаж за балансом, адже відкоригувати ціну має ринок.
Пройти всі етапи малої приватизації та забезпечити законність приватизаційних процедур органам місцевого самоврядування можуть допомогти фахівці авторизованого майданчику електронної торгової системи Прозорро — Українська універсальна біржа — sale.uub.com.ua, uub.com.ua або за телефонами: (067) 364-74-98, (050) 346-11-75.