Теми статей
Обрати теми

Організація ОМС контролю за додержанням законодавства про працю

Миколюк Назар, аналітик Асоціації міст України у сфері соціального захисту населення
З 2017 року органи місцевого самоврядування отримали повноваження здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю. Так, Законом України від 06.12.16 № 17741 внесено зміни до Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2 , відповідно до яких виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад отримали повноваження здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення та накладати відповідні штрафи (ч. 4 ст. 34 Закону № 280). Власне про ці контролюючі функції ОМС і йтиметься у нашій статті.

1 Далі за текстом — Закон № 1774.

2 Далі за текстом — Закон № 280.

Слід зазначити, що рішення про делегування ОМС зазначених повноважень було логічним і послідовним у контексті децентралізаційної реформи, оскільки саме на місцях:

— найкраще знають, які суб’єкти господарювання порушують закон у сфері праці та зайнятості;

— найбільше зацікавлені у детінізації праці з метою отримання до місцевого бюджету відповідної частки податку.

Оскільки Закон № 1774 вимагав від Уряду прийняти низку підзаконних актів, та враховуючи те, що мораторій на здійснення перевірок для ОМС діяв до кінця 2017 року, реалізувати на практиці вищезазначені повноваження стало можливим з початку 2018 року.

Для отримання права здійснювати контроль за додержанням законодавства про працю ОМС повинен зробити кілька кроків:

1

Створити орган контролю

2

Прийняти на посаду інспекторів праці

3

Отримати посвідчення інспектора праці

Створення органу контролю

Законодавство не обмежує ОМС у виборі форми органу контролю. Відповідно до ст. 11 Закону № 280 виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Тому інспекція (орган контролю) може діяти:

як самостійний новий або вже діючий виконавчий орган ради (із статусом юридичної особи)

як структурний підрозділ виконавчого органу ради

Звертаємо увагу, що відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів належить до виключної компетенції ради. Тобто, сільський, селищний, міський голова вибирає, у якій формі буде здійснюватись контроль, та подає відповідну пропозицію раді.

Також нагадаємо, що відповідно до ч. 4 ст. 54 Закону № 280 положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою.

Тобто, у разі створення нового або покладення на вже діючий виконавчий орган повноважень із контролю за додержанням законодавства про працю, положення про виконавчий орган або зміни до нього повинні також бути затверджені відповідною радою.

Поширені запитання, які виникають під час створення («оновлення») органів контролю:

Чи може виконком бути органом контролю?

Так, може. Відповідно до ст. 52 Закону № 280 виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради. Звертаємо увагу, що законодавством не передбачено затвердження «Положення про виконавчий комітет ради». Тому виконком автоматично стає органом контролю за наявності в його структурі (апараті виконкому) посадових осіб — інспекторів праці.

Хто є керівником органу контролю?

Це:

— керівник самостійного виконавчого органу із статусом юридичної особи (у тому числі якщо орган контролю є структурним підрозділом виконавчого органу);

— сільський, селищний, міський голова (якщо органом контролю є виконком ради).

Прийняття на посаду інспектора праці

Відповідно до Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 № 2953, інспектор праці є посадовою особою місцевого самоврядування. Він має категорію та ранг відповідно до Закону України від 07.06.2001 № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»4.

3 Далі за текстом — Порядок контролю.

4 Далі за текстом — Закон № 2493.

Прийняття на службу в ОМС інспекторів праці може здійснюватись шляхом:

1

проведення конкурсного відбору

2

переведення на посаду інспектора праці інших посадових осіб місцевого самоврядування

3

покладення повноважень на вже працюючих посадових осіб

Конкурсний відбір здійснюється, як для посадових осіб місцевого самоврядування з урахуванням вимог Закону № 2493.

При переведенні на посаду або покладенні повноважень на вже працюючих посадових осіб змінюються істотні умови праці. У зв’язку з цим необхідно враховувати вимоги ст. 32 Кодексу законів про працю України «Переведення на іншу роботу. Зміна істотних умов праці».

Поширені запитання:

Який посадовий оклад повинен бути в інспектора праці?

Оскільки інспектор праці є посадовою особою місцевого самоврядування, посадовий оклад визначається відповідно до його посади (головний, провідний спеціаліст, начальник відділу тощо) та постанови КМУ від 09.03.2006 № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів».

Чи може староста бути інспектором праці?

Так. Староста є посадовою особою місцевого самоврядування. Відповідно до ч. 7 ст. 141 Закону № 280 порядок організації роботи старости визначається цим та іншими законами, а також Положенням про старосту, затвердженим сільською, селищною, міською радою. Тобто для того, щоб староста став інспектором праці, рада повинна внести зміни до відповідного Положення про старосту та уповноважити його на здійснення відповідного контролю.

Чи може працівник виконкому (апарату виконкому) бути інспектором праці?

Так. Як зазначалось вище, виконавчий комітет має свої особливості здійснення повноважень. Оскільки головою виконкому є сільський/селищний/міський голова, рішення про зміну посадової інструкції приймає він.

Отримання посвідчення інспектора праці

Після вжиття відповідних організаційних заходів сільський, селищний, міський голова відповідно до Порядку контролю направляє Держпраці листа, до якого додається заповнена картка обліку даних інспектора праці відповідно до форми, затвердженої наказом Мінсоцполітики від 11.07.2017 № 1127 (ср. ).

Інформація про видане посвідчення вноситься до реєстру посвідчень інспекторів праці, який ведеться Держпраці. Держпраці забезпечує передачу посвідчення до ОМС через територіальні органи Держпраці. Інформація щодо виданих посвідчень інспекторам праці відповідно до Порядку контролю публікується на сайті Держпраці: dsp.gov.ua.

Оформлене посвідчення видається інспектору праці, після чого він може здійснювати інспекційні відвідування (невиїзні інспектування) відповідно до Порядку контролю.

Методологічне забезпечення та координація дій інспекторів праці покладається на територіальний орган Держпраці відповідної області.

Наостанок…

Більше інформації можна знайти у Методичних рекомендаціях «Здійснення органами місцевого самоврядування контролю за додержанням законодавства про працю»5, розроблених Асоціацією міст України спільно з Державною службою України з питань праці. У посібнику представлений алгоритм створення відповідного органу контролю, описані посадові обов’язки та функції інспектора праці, етапи проведення перевірки додержання законодавства про працю та накладення штрафів у разі його порушення, а також наведено зразки документів: положення органу контролю як самостійного виконавчого органу; посадова інструкція інспектора праці; рішення ради про внесення змін до Положення про старосту; розпорядження сільського/селищного/міського голови; лист щодо видачі посвідчення інспектора праці.

5 Електронна версія посібника «Здійснення органами місцевого самоврядування контролю за додержанням законодавства про працю» доступна на сайті АМУ у розділі БІБЛІОТЕКА http://auc.org.ua/library

Видання покликане допомогти ОМС підвищити ефективність діяльності у сферах контролю за додержанням законодавства про працю, урегулювання ситуації щодо конкурентних умов малого та середнього підприємництва, «детінізації» зайнятості та збільшення надходжень до місцевих бюджетів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі