Теми статей
Обрати теми

Методичне забезпечення: нова громада — новий формат

Дейнека Руслан, начальник відділу освіти, культури та спорту Виконавчого комітету Мереф’янської сільської ради
Три роки в Україні впевнено реалізується реформа децентралізації влади та триває процес об’єднання територіальних громад. Одним із вагомих управлінських повноважень, які отримали ОМС ОТГ, є право і можливість формування власної й ефективної системи забезпечення освітніми послугами населення своєї громади. Крім того, зазнали суттєвих змін або навіть нової редакції закони та підзаконні акти, зокрема Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту»1, що у свою чергу стало підґрунтям для різного роду занепокоєнь та острахів щодо подальшої долі української освіти. Серед багатьох різних питань в освітянських колах триває гостра дискусія щодо майбутнього методичних служб усіх рівнів. Пропозиції та міркування лунають різні — від «ліквідувати» до «модернізувати». Тож який шлях обрати?

1 Далі за текстом — Закон № 2145.

З метою забезпечення єдиного підходу до формування структурних підрозділів освіти місцевих виконавчих органів ОТГ Міністерством освіти і науки України надано рекомендації (лист МОН № 1/9-633 від 30.12.2015 «Про формування органів управління освітою») з розроблення положення про структурний підрозділ освіти виконавчого органу ОТГ. Міністерство вказує, зокрема, що при формуванні структури органів управління освітою важливо забезпечити діяльність методичної служби як центру реформування освіти. Слід зазначити, що це питання найгостріше стає, як правило, в об’єднаних громадах, які утворюються на базі районних центрів чи великих містечок, приєднуючи до такої господи всього одну раду чи навіть населений пункт, де, можливо, немає закладів освіти. Виходячи з таких форм об’єднання громад, зрозуміло, що кількість закладів освіти та їх педагогічних працівників може бути незначною, а створення опорного закладу взагалі неможливе. Саме такі громади стають перед серйозним викликом подальшої долі методичного забезпечення освіти, яке передбачено ст. 75 Закону № 2145.

Вищезгаданою статтею нового Закону визначено організаційні умови методичного забезпечення освіти, однак серед суб’єктів, котрі можуть його здійснювати, немає ОМС, а тим паче місцевих органів управління освітою. Із запропонованих вказаним законодавчим актом варіантів для територіальних громад, на думку Мереф’янської міської об’єднаної територіальної громади, найвдалішим є науково-методична чи методична установа.

Саме у створенні Комунального закладу «Навчально-методичний центр» Мерефа знайшла для себе оптимальний варіант організації методичного забезпечення. Це не панацея для всіх громад, однак і так буває, і можливо, цей досвід стане комусь у пригоді.

Отже, прийняте Мереф’янською міською радою рішення про створення нового комунального закладу дало старт для нового формату методичного забезпечення закладів освіти громади. Одразу зазначимо, що знаходиться заклад у приміщенні ради, що дало змогу не витрачати додаткових коштів на опалення, електричне живлення, прибирання, утримання, а отже витрати по закладу мінімальні, лише на канцтовари.

Окремо слід зауважити, що існує тенденція створювати методичні служби та приймати на роботу методистів до відділів освіти відповідних рад або їх структурних підрозділів, до цього ще й тарифікувати їх як педагогів. Мереф’янська громада щодо цього має чітке переконання, що в будь-якій структурі ОМС можуть працювати посадові особи або службовці, але ніяк не педагогічні працівники.

Для 13 закладів освіти (8 — ЗЗСО, 5 — ДЗО) Мереф’янської громади було запропоновано створити методичний центр у такому складі: директор, чотири методисти та два оператори ПК. Найголовніша мета їх роботи — створити таку модель методичної служби, яка відповідала б новим потребам освіти.

Працівники цього закладу максимально наближають послуги педагогічного вдосконалення до вчителів, виконують організаційну функцію у забезпеченні різноманітних процесів (творчих конкурсів, олімпіад, науково-дослідницької роботи тощо), здійснюють моніторингову та аналітичну діяльність.

Перш ніж обрати модель роботи, зрозуміти оптимальну кількість штату, серед педагогів громади було проведено діагностику щодо вивчення потреб педагогів та моніторингу їх рівня професійної відповідності. Метою проведення діагностики стало визначення, на якому рівні професійної компетентності знаходиться педагог у даний час, наскільки він здатен до професійного зростання, чи здатний до самоосвітньої діяльності, якої саме методичної допомоги він потребує. Після чого були сформовані основні напрямки співпраці методичної установи та педагогів, а саме: навчання в закладах післядипломної освіти, участь у регіональних та всеукраїнських методичних заходах, участь у конкурсах професійної майстерності, реалізація освітніх проектів, експериментально-дослідницька діяльність і дистанційна освіта та онлайн-навчання.

Однією з вдалих практик КЗ «Навчально-методичний центр» є широке використання хмарних технологій. Велика увага у цьому напрямку приділяється створенню баз даних, які допомагають оптимізувати роботу:

— інноваційні технології та їх упровадження у навчально-виховний процес;

— підвищення кваліфікації педагогів громади;

— ефективний педагогічний досвід;

— програма «Обдаровані діти»;

— форми здобуття освіти дітей та молоді громади;

— інформаційно-методичне та програмне забезпечення освітнього процесу.

Найголовніше для Мереф’янської ОТГ, що, провівши опитування педагогів після року роботи нового формату методичного забезпечення, більшість виказала довіру та свої позитивне ставлення до якісних змін, однак не всі, а це свідчить про те, що є над чим працювати.

Якщо вас зацікавила ця практика, можете звертатись до нас. Із задоволенням передамо свій досвід та допоможемо запровадити його у вас.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі