Актуальне запитання. Про сплату за послуги з надання публічної інформації

В обраному У обране
Друк
Місцеве самоврядування Липень, 2019/№ 7
Місцеве інтернет-видання зробило запит на інформацію. Вона стосується історико- культурної спадщини міста та має більше 70 сторінок друкованого тексту, який треба оформити з різних документів. Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації встановив вартість витрат на копіювання та друк зазначеної інформації в межах граничних норм, встановлених Кабінетом Міністрів України, та повідомив про це запитувача. Але запитувач відмовляється сплачувати послуги, аргументуючи це тим, що інформація становить суспільний інтерес, а отже, повинна бути надана безкоштовно. У яких випадках міська рада як розпорядник інформації може вимагати оплату витрат на копіювання і друк інформації для надання її запитувачу та як має діяти розпорядник інформації, коли запитувач відмовляється сплачувати за послуги? (Миколаївська область)

Відповідь буде залежати в першу чергу від того, чи належить інформація, про яку просило інтернет-видання, до інформації, що становить суспільний інтерес. На жаль, Закон України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації» (далі — Закон про доступ до публічної інформації) не містить визначення «інформація про сусіпільний інтерес». Тим не менш Закон України від 02.10.1992 № 2657-XII «Про інформацію» (далі — Закон про інформацію) може нам дати певне уявлення про те, яка ж інформація відноситься до інформації, що становить суспільний інтерес. Так, зокрема, в ст. 29 Закону про інформацію зазначається, що предметом суспільного інтересу вважається інформація, яка свідчить про загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності України; забезпечує реалізацію конституційних прав, свобод і обов’язків; свідчить про можливість порушення прав людини, введення громадськості в оману, шкідливі екологічні та інші негативні наслідки діяльності (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб тощо. Якщо не вдаватися в подробиці та не з’ясовувати, з якою метою запитувач бажав отримати вказану інформацію, за загальними правилами її можна віднести до інформації, яка становить суспільний інтерес. Таким чином, можемо вважати неправомірною вимогу розпорядника інформації про здійснення запитувачем оплати копіювання сторінок такої інформації. Слід зазначити, що ст. 21 Закону про доступ до публічної інформації визначено, що при наданні особі інформації, що становить суспільний інтерес, плата за копіювання та друк не стягується. Також слід відмітити, що на практиці доволі часто вникають складнощі з віднесенням інформації до тієї, яка містить суспільний інтерес. Якщо говорити про судові справи, то в кожній окремій справі, наприклад, про відмову в наданні інформації, суд визначає, чи є інформація такою, що становить суспільний інтерес, чи ні. Так, у постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29.09.2016 № 10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» міститься перелік орієнтовних підстав, які дають змогу визначити, становить така інформація суспільний інтерес чи ні.

Щоб подивитися повну версію, підпишіться на журнал Ви вже підписалися? Увійти

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити