Теми статей
Обрати теми

Обмежувальні приписи

Гриценко Людмила, адвокат
Протидія домашньому насиллю – це тема не індивідуальна та не інтимна, це завдання держави та ОМС щодо створення ефективних методів боротьби із цим пагубним явищем. Для інформації пропонуємо вам декілька тез про приписи та зразок цього документа, який ви можете розмістити в себе на дошці оголошень та використовувати задля надання первинної правової допомоги мешканцям ваших територіальних громад.

При роботі з такою категорією справ важливо пам’ятати, що саме за допомогою Закону України від 07.12.2017 № 2229-VIII «Про запобігання та протидію домашньому насильству»1 держава, декларуючи нульову толерантність до домашнього насильства і визнаючи його суспільну небезпечність, впровадила нові підходи до протидії цьому соціальному явищу та запровадила такий новий юридичний інструмент, як обмежувальний припис.

1 Далі за текстом — Закон № 2229-VIII.

Тобто якщо сказати вищевказану фразу простими словами, то держава визнала, що домашнє насильство — це не проблема окремої родини, яка має вирішуватися виключно всередині родини на їх власний розсуд, а це проблема загальнодержавна і держава напрацьовує ефективні механізми для її вирішення. Крім того, держава гарантує ефективний захист постраждалим особам.

Новели ЦПК України, внесені Законом № 2229-VIII, щодо видачі обмежувальних приписів, необхідно розглядати в контексті норм Стамбульської конвенції, яким вони відповідають за своєю суттю, для гармонізації з якими були прийняті. Стамбульська конвенція зобов’язує вжити необхідних… заходів для забезпечення того, щоб належні обмежувальні… приписи були доступними для жертв усіх форм насильства… У конвенції вказано, що обмежувальні приписи можуть мати негайну дію та мають бути доступними, незалежно від іншого правового поводження.

Тобто, готуючи заяву про застосування обмежувального припису чи готуючись до судового процесу, важливо вказати в заяві та/чи акцентувати увагу судді та інших учасників процесу саме на меті застосування обмежувальних заходів. Розуміння мети та напрямку сучасної державної політики в напрямку протидії домашньому насильству істотно спрощує/покращує результати розгляду таких заяв.

Що аналізують судді при прийнятті рішень у такій категорії справ?

Важливі аспекти, які суд має проаналізувати під час розгляду заяви про видачу обмежувального припису:

1

чи мало місце порушення основоположних прав людини (право на життя, право бути вільним, право на повагу гідності тощо)

2

вразливість (чи відноситься особа заявника до вразливої категорії осіб), також звертала би увагу на дієздатність/недієздатність

3

характер і форми домашнього насильства

4

причинно-наслідковий зв’язок між діями та наслідками

5

вік

6

наявність стресу, болю, страждання

7

перебування в залежному стані

8

стан здоров’я (і причинний зв’язок між діями і наслідками у вигляді погіршення стану здоров’я, якщо, звісно, воно мало місце)

9

чи зверталась особа, яка подає заяву про застосування припису, до правоохоронних органів раніше, які результати розгляду її звернення

10

чи була надана такій особі правова допомога і чи мала така особа можливості для реалізації ефективного способу правового захисту

11

чи була свідком ситуації дитина

12

чи були вмовляння з боку працівника поліції забрати заяву

13

чи притягувалася особа, відносно якої просять застосувати обмежувальний припис, до відповідальності

14

чи змінювалось місце проживання особи

15

чи є ймовірність того, що дії, які стали причиною звернення з заявою, повторяться

16

акти обстеження умов проживання

17

докази, які є у соціальних служб; висновки тощо

18

співмірність

19

чи є потреба у застосуванні тимчасових обмежувальних заходів

20

якщо так, то один чи кілька заходів доцільно застосувати

21

строк

22

оцінка ризиків

Поширення та фактична доступність складеного шаблону заяви про видачу (продовження) обмежувальних приписів спростить механізм звернення до суду і буде зручним для застосування, оскільки такий шаблон міститиме всі необхідні правові обґрунтування, в тому числі й посилання на пояснювальну записку до Законом № 2229-VIII та Стамбульську конвенцію, що однозначно сприятиме реалізації прав постраждалої особи на дієвий, ефективний та невідкладний захист.

img 1

img 2

img 3

img 4

img 5

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі