Місцеві вибори — 2020: продовжуємо мозковий штурм!

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Місцеве самоврядування Серпень, 2020/№ 8
В обраному У обране
Друк
Думаю, що всі, хто читає (читав) Виборчий кодекс України, однозначно підтвердять мої внутрішні відчуття..— ще той «твір»! Є норми, які вимагають додаткових роз’яснень, як, наприклад, та ж сама ст. 216 ВК. Багато норм щонайменше з технічними помилками. Не обійшлося й без тих, які припускають двочитання, а це небезпечно, бо дозволяє кожному суб’єкту виборчого процесу виконувати ці норми на свій розсуд. В цьому матеріалі я більше уваги приділю питанням висування кандидатів, бо цей процес, безперечно, є одним з найважливіших для тих, хто хоче бачити себе на посаді сільського, селищного, міського голови або депутатом місцевої ради.

Стаття 216 ВК: чи все так однозначно?

Слід відзначити, що ця стаття набула змін з прийняттям Закону України від 16.07.2020 № 805-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства». Відтепер вона дозволяє в певних випадках одній особі балотуватися одночасно щонайменше на дві позиції, але є одне «але». Зараз спробую пояснити, в чому ж саме полягає таке «але», але спочатку наведу витяг із зазначеної статті, щоб краще було сприймати те, про що напишу.

1. Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

2. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч

і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.

4. Особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад.

Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.

Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до відповідної сільської, селищної міської ради та/або до відповідної обласної ради.

Особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.

5. Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.

Перш ніж «розібрати» деякі положення ст. 216 ВК, нагадаю, що Кодексом передбачено, що місцеві вибори проводяться за двома виборчими системами: пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій та мажоритарною системою відносної або абсолютної більшості. Залежно від того, кого ми обираємо, застосовується та чи інша виборча система.

Так, зокрема, ч. 1 ст. 192 ВК визначено, що вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.

А от згідно з частиною другою все тієї ж статті 192 ВК вибори депутатів обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі — виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Тепер в більш спрощеному варіанті. Якщо особа бажає бути обраною депутатом місцевої ради, кількість виборців територіальної громади якої становить до 10 тисяч виборців (саме виборців, а не населення), така особа буде спочатку висуватися, а потім обиратися в одному з декількох багатомандатних округів, на які буде поділено територію відповідної територіальної громади. Причому в цій ситуації законодавець дозволяє балотуватися як шляхом самовисування, так і шляхом висування місцевою організацією партії.

В тому ж випадку, якщо особа хоче бути обрана депутатом до місцевої ради, територіальна громада якої становить 10 тисяч і більше виборців, вона може висуватися лише місцевою організацією партії (ніякого самовисування). Територіально таке висування відбувається в одному з територіальних виборчих округів, на які, в свою чергу, буде поділено єдиний багатомандатний виборчий округ, який, власне, збігається з територією відповідної територіальної громади.

Підсумовую на цьому етапі:

— під час застосування мажоритарної системи для виборів депутатів місцевих рад (тобто з кількістю виборців до 10 тисяч) застосовується ділення території громади на БАГАТОМАНДАТНІ ВИБОРЧІ ОКРУГИ;

— під час застосування системи пропорційного представництва територія громади (якщо ми говоримо про вибори до сільської, селищної, міської ради з кількістю виборців 10 тисяч та більше), яка одночасно є ЄДИНИМ БАГАТОМАНДАТНИМ ВИБОРЧИМ ОКРУГОМ, ділиться на ТЕРИТОРІАЛЬНІ ВИБОРЧІ ОКРУГИ.

Тепер повернусь до «проблем» зі ст. 216 ВК. Передбачається, що:

Положення ст. 216 ВК

Проблема застосування

1

Особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад

Якщо читати цю норму буквально, то можна тлумачити її так, що особа може висуватися саме лише в багатомандатних виборчих округах. Але ж тоді йдеться лише про вибори в депутати до місцевих рад, де кількість виборців в територіальних громадах не більше 10 тисяч. І ще: що мається на увазі під «рівнями місцевих рад»?

2

Особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі до відповідної сільської, селищної міської ради та/або до відповідної обласної ради

У зв’язку із застосуванням у цій нормі визначення саме «багатомандатний виборчий округ», виникає запитання: а чи може особа, висунута кандидатом на посаду, наприклад, голови селищної ради (кількість виборців територіальної громади якої більше 10 тисяч), бути висунута в депутати цієї ради? Ми ж пам’ятаємо, що в такому випадку вибори в депутати до цієї ради будуть відбуватися за системою пропорційного представництва від місцевих організацій партій, що передбачає таку територіальну організацію виборів, як: ЄДИНИЙ БАГАТОМАНДАТНИЙ ВИБОРЧИЙ ОКРУГ та ТЕРИТОРІАЛЬНІ ВИБОРЧІ ОКРУГИ. Власне, те ж стосується і можливості одночасного висування в депутати обласної ради

3

Особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради

Знову ж таки, якщо буквально читати цю норму, то її положення апріорі унеможливлює її застосування на практиці в частині надання можливості одночасно балотуватися в депутати «своєї» ради, кількість виборців міста якої більше 75 тисяч. За такої кількості виборців, пам’ятаємо, застосовується система пропорційного представництва з відповідною територіальною організацією виборів: ЄДИНИЙ БАГАТОМАНДАТНИЙ ВИБОРЧИЙ ОКРУГ та ТЕРИТОРІАЛЬНІ ВИБОРЧІ ОКРУГИ

Враховуючи означене вище, виникає необхідність в отриманні (щонайменше) відповідних роз’яснень від Центральної виборчої комісії. Хоча найкращий варіант — це внесення змін до ВК. Різночитання вказаних норм може призвести до того, що деякі територіальні виборчі комісії будуть по-різному тлумачити зміст вказаних положень. Як наслідок, можуть відбуватися відмови в реєстрації кандидатів з посиланням на відповідні положення ст. 216 ВК. Тоді залишається лише відстоювати свої позиції в судах. В будь-якому випадку рекомендуємо уважно стежити за всіма постановами Центральної виборчої комісії.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити всього за 10 грн
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд