На основі чого скасовується дія ЕЦП
7 листопада 2018 року набув чинності оновлений Закон «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 № 2155-VIII (далі по тексту — Закон). Він ввів поняття нового, більш захищеного електронного підпису — КЕП (кваліфікований електронний підпис) та скасував поняття ЕЦП.
Оскільки на той момент усі платники податків користувалися виключно ЕЦП, було вирішено організувати їх поступовий перехід на КЕП. Тому згідно з частиною 5 розділу VII Закону платники податків могли повноцінно використовувати ЕЦП протягом двох років з моменту набуття чинності нових норм. Таким чином, вони отримали можливість спокійно замінити ЕЦП на КЕП у зручний для себе час.
Що робити, якщо ви отримали електронний підпис до 7 листопада 2018 року
Якщо ви отримали електронний підпис до 7.11.2018 р., і потім не оновлювали чи не продовжували його, то ви є власником старого ЕЦП, який припинить свою роботу 7 листопада.
Для того, щоб отримати актуальний КЕП та продовжувати спокійно підписувати електронні документи та податкову звітність, зверніться до обраного АЦСК із переліку.
Що робити, якщо ви отримали електронний підпис після 7 листопада 2018 року
Після 7.11.2018 р. більшість АЦСК видавали платникам податків електронний підпис у вигляді КЕП. Обов’язково впевніться в тому, що ви є власником саме такого ключа, щоб комфортно продовжувати свою роботу після 7 листопада. Для цього зверніться до АЦСК, в якому ви отримали електронний підпис.
В якому вигляді можуть зберігатися КЕП
Оскільки КЕП є електронним файлом, для його зберігання потрібен фізичний носій. Відповідно до норм Закону такий носій має назву — «засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки». Він може мати такий вигляд:
1. Звичайний пристрій, на якому створюється та зберігається КЕП: будь-який флеш-накопичувач, жорсткий диск комп’ютера тощо. Згідно з п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону він називається простим засобом КЕП.
2. Пристрій із вбудованими апаратно-програмними засобами, що забезпечують захист записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, копіювання чи ознайомлення з параметрами особистого ключа. Даний пристрій називається захищеним носієм особистих ключів та відповідає умовам п. 2 Порядку використання електронних довірчих послуг, затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 р. № 749. Прикладом такого носія є токен.
Те, в якому вигляді має зберігатися ваш ключ, залежить від вашого виду діяльності.
Хто має зберігати КЕП виключно на захищених носіях
Згідно з вимогами абз. 2 ч. 2 ст. 17 Закону з 7 листопада 2020 року зберігати КЕП на захищених носіях особистих ключів (токенах) зобов’язані наступні суб’єкти:
– представники органів державної влади;
– представники ОМС;
– працівників державних установ, підприємств, організацій;
– нотаріуси;
– державні реєстратори та суб’єкти, що виконують їхні обов’язки згідно з уповноваженням держави.
Який носій вважається токеном
Токен (його також називають апаратним ключем) — це флеш-накопичувач, що має унікальний інвентарний номер та затверджений Держслужбою спецзв’язку. Захищеність електронного підпису, що зберігається на токені, забезпечується наступними факторами:
– коли користувач підписує документи, сервіс електронного документообігу зчитує не лише сам файл, а й параметри носія, на якому він зберігається;
– токен захищений від відкриття даних, тому ключ із нього неможливо скопіювати на інший пристрій;
– існує обмеження на допустиму кількість введень паролю.