Теми статей
Обрати теми

Місцеві вибори — 2020. Виходимо на фінішну пряму!

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Коли отримаєте цей номер, шановні наші колеги, до виборів залишиться декілька днів. Нарешті цей довготривалий процес висування кандидатів, ведення передвиборчої агітації тощо добігає кінця. Водночас попереду найцікавіше: саме голосування виборців, підрахунок голосів виборців та встановлення результатів виборів. А далі ще понесеться круговерть. Тож у цьому матеріалі я вирішила тезісно написати про те головне, що буде відбуватися найближчими днями.

Теза перша

Як то кажуть: «Дочекались!». Останніми тижнями стільки було запитань стосовно того, як заповнювати виборчий бюлетень. І це зрозуміло. Адже від того, наскільки виборець зорієнтується у квесті під назвою «Виборчий бюлетень» (особливо якщо ми говоримо про виборчу систему пропорційного представництва), буде залежати, щонайменше, порахують цей бюлетень як дійсний чи не порахують, врахують його голос як відданий за конкретного кандидата чи не врахують. А найцікавішими були запитання, як же саме заповнювати бюлетень: у трафаретному форматі чи ні, ставити нулик, наприклад, перед цифрою «6» чи ні. Спілкуючись із членами ДВК, кандидатами, виборцями, ставало зрозуміло, що багато хто вже наслухався експертів і склав для себе певну картинку. Щоб зняти всі спірні моменти щодо заповнення виборчого бюлетеня, всі чекали змін до Виборчого кодексу України (чого так і не сталося), або прийняття відповідної постанови ЦВК. І ось нарешті є!!!

10 жовтня 2020 року ЦВК прийняла постанову № 366 «Про Роз’яснення щодо порядку заповнення виборчого бюлетеня з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів». Як кажуть: «ЧИТАТИ ВСІМ!» Переходьте за посиланням: act.cvk.gov.ua/acts/pro-roz-yasnennya-shhodo-poryadku-zapovnennya-viborchogo-byuletenya-z-viboriv-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-u-misti-silskih-selishhnih-rad-sil.html

Тут треба віддати належне ЦВК — Комісія максимально врахувала всі можливі варіації заповнення виборчого бюлетеня виборцем та надала свої роз’яснення в цій частині щодо того. Звісно ж, йдеться більшою мірою про «складні» бюлетені, які доведеться заповнювати виборцям в громадах, де кількість виборців становить більше 10 тисяч. Ну і як розумієте, та ж доля спіткала кожного з нас і під час обрання депутатів обласних та районних рад. Отже, ЦВК переважно зупинилася на таких моментах:

— який виборчий бюлетень вважається дійсним і відповідно — недійсним;

— коли враховується голос виборця за конкретного кандидата, а коли ні.

Що важливо! ЦВК для кращого сприйняття інформації розробила та навела приклади правильно заповнених бюлетенів та неправильно заповнених. Крім іншого, Комісія навела чіткий алгоритм дій виборця під час заповнення бюлетеня: тобто спочатку обираємо назву місцевої організації партії, а вже потім в ЦІЙ же графі міркуємо над списком кандидатів та обираємо того, який нам до душі. Це те основне, що має зрозуміти для себе виборець. Від себе хочу додати, що мене часто питали, а що буде, якщо виборець, наприклад, позначку поставить за одну місцеву організацію партії, а кандидата обере від іншої організації партії, бо саме його виборець знає і саме за нього хоче проголосувати. Ну що можна сказати в цій ситуації? Всі наміри виборця додати свій голос саме такому кандидату будуть даремними, бо його голос зарахується за ту місцеву організацію партії, напроти якої він поставив позначку.

Теза друга

Треба сказати, що ЦВК не лише дала роз’яснення, як заповнювати виборчий бюлетень, але і як його ВИДАВАТИ виборцям. Як це буде відбуватись — можна почитати за посиланням: act.cvk.gov.ua/acts/pro-roz-yasnennya-shhodo-zastosuvannya-okremih-polozhen-viborchogo-kodeksu-ukraini-stosovno-vidachi-chlenami-dilnichnih-viborchih-komisiy-viborchih-byuleteniv-z-mistsevih-viboriv.html Тут ви знайдете постанову ЦВК від 10 жовтня 2020 року № 365 «Про Роз’яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно видачі членами дільничних виборчих комісій виборчих бюлетенів з місцевих виборів».

Можу сказати, що в цьому документі є певні цікаві моменти. Наприклад, щодо того, що член ДВК не може відмовити виборцю у видачі бюлетеня, якщо його адреса у списку виборців не збігається з адресою, зазначеною у паспорті.

Що з цього приводу говориться в постанові ЦВК?

«За змістом частини шостої статті 7 Кодексу належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом).

Виборча адреса виборця, яка визначається відповідно до статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» та відомості про яку містяться у списку виборців (витягу зі списку виборців) на відповідній виборчій дільниці, може відрізнятися від відомостей про зареєстроване місце проживання, внесених до паспорта громадянина України.

Таким чином, член дільничної виборчої комісії, до обов’язків якого належить встановлення особи виборця та його наявності у списку виборців, не здійснює перевірки відповідності зареєстрованого місця проживання виборця, внесеного до паспорта громадянина України, та його виборчої адреси, указаної в списку виборців (витягу зі списку виборців).

Наявність розбіжностей у відомостях про виборчу адресу виборця, що містяться у списку виборців (витягу зі списку виборців), та відомостях про місце його зареєстрованого проживання, внесених до паспорта громадянина України, або відсутність у ньому відомостей про зареєстроване місце проживання не є підставою для відмови у видачі виборчого бюлетеня такому виборцю.»

А ще є цікавинки щодо можливостей використання та пред’явлення виборцями е-паспорта для отримання виборчого бюлетеня. До слова сказати, треба орієнтувати виборців щодо того, що навряд чи вони зможуть отримати виборчий бюлетень, якщо лише покажуть члену комісії свій паспорт у телефоні. Ось що з цього приводу говорить нам ЦВК:

«Постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2020 року № 278 «Про реалізацію експериментального проекту щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, та відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України для виїзду за кордон» розпочато реалізацію протягом 2020 – 2021 років експериментального проєкту щодо застосування відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, а також затверджено відповідний Порядок (далі – Порядок).

Порядком визначено процедуру замовлення, формування, пред’явлення та встановлення достовірності відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки.

Відповідно до абзацу другого пункту 2 Порядку е-паспорт – це відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, оформленому особі засобами Єдиного державного демографічного реєстру (далі – Реєстр), разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом тощо), який забезпечує отримання інформації з Реєстру інформаційними ресурсами єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України на запит Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Портал Дія» (далі – Портал Дія).

Пунктом 3 Порядку, зокрема, визначено, що е-паспорт може пред’являтися протягом періоду реалізації експериментального проєкту замість паспорта громадянина України у випадку участі у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з положеннями пунктів 8, 9 Порядку е-паспорт пред’являється особою на електронному носії, критерії якого підтримують використання мобільного додатка Порталу Дія, без додаткового пред’явлення паспорта громадянина України у формі картки. Перевірка е-паспорта здійснюється за допомогою технічних засобів, зокрема з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду, штрих-коду, цифрового коду), який забезпечує отримання даних з Реєстру інформаційними ресурсами єдиної інформаційної системи МВС на запит Порталу Дія.

Таким чином, видача виборцю виборчого бюлетеня на підставі пред’явлення ним для встановлення особи паспорта громадянина України з використанням мобільного додатка Портал Дія (е-паспорта) може здійснюватися лише за умов наявності в дільничної виборчої комісії технічної можливості для перевірки е-паспорта за допомогою технічних засобів, зокрема з використанням унікального електронного ідентифікатора (QR-коду, штрих-коду, цифрового коду), та отримання за результатами такої перевірки даних з Реєстру інформаційними ресурсами єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України на запит Порталу Дія.»

Теза третя

Є в нас ще один документ, вимог якого всі мають дотримуватися в день голосування. Йдеться про постанову КМУ від 14.09.2020 № 846 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 641», якою затверджено Порядок здійснення протиепідемічних заходів під час організації та проведення виборів. Отже, на що необхідно звернути увагу:

Перше. Передбачається, що для виключення масових скупчень людей на виборчих дільницях у день голосування у приміщеннях, де проводиться голосування, територіальній, окружній, дільничній виборчим комісіям разом з обласними, Київською міською держадміністраціями та ОМС рекомендовано забезпечити проведення організаційно-роз’яснювальної роботи, спрямованої на доведення до відома виборців та осіб, які забезпечують виборчий процес, інформації про протиепідемічні заходи під час організації та проведення виборів на період дії карантину.

Друге. У приміщенні для голосування рекомендовано одночасне перебування виборців з розрахунку не більше трьох осіб на один стіл для видачі бюлетенів. Тут залишається сподіватись на гарну та теплу погоду...

Третє. Виборцям під час проведення голосування необхідно, зокрема:

— дотримуватися протиепідемічних заходів, установлених цим Порядком;

— перебувати у респіраторі або захисній масці, у тому числі виготовленій самостійно, таким чином, щоб були прикриті рот та ніс. Члени виборчої комісії можуть звернутися до виборців з проханням тимчасово зняти маску для підтвердження особи;

— мінімізувати час перебування у приміщенні для голосування;

— утриматися від відвідування приміщень для голосування разом з дітьми;

— за можливості для здійснення голосування використовувати особисту ручку.

Для випадків, коли у виборця, який прийшов на виборчу дільницю, виявлено підвищення температури тіла понад 37,2 °С та/або симптоми респіраторних захворювань, у приміщенні для голосування на кожній з виборчих дільниць необхідно облаштувати відокремлені кабіну та виборчу скриньку для голосування.

З постановою можна ознайомитися за посиланням: zakon.rada.gov.ua/laws/show/846-2020-%D0%BF#Text

Що можна сказати з приводу цієї постанови? Хочеться сподіватися на те, що не буде таких собі «перегибів» та «перекручувань» у трактуванні її положень.

Теза четверта

Ну і не можна не згадати ще про один важливий документ для ОМС, який в тому числі передбачає витрати з місцевого бюджету. Йдеться про постанову ЦВК від 10.10.2020 № 364 «Про невідкладні заходи щодо створення належних умов для безпечної організації та проведення голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року». Про що в ній?

Тут треба сказати наступне. ЦВК листом від 04.10.2020 № 21-33/1-3144 звернулася до обласних, районних, міських, районних у містах, селищних, сільських територіальних виборчих комісій, у якому наголосила на необхідності визначення власних орієнтовних потреб у засобах, необхідних для здійснення передбачених:

постановою КМУ від 22.07.2020 № 641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»1;

1 Постанова.

— Порядком протиепідемічних заходів під час організації та проведення виборів2, затверджених Постановою,

2 Порядок.

протиепідемічних заходів під час організації та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, та строків доведення відповідної інформації до розпорядників коштів місцевого бюджету.

У зв’язку з цим ЦВК вбачає вкрай важливим дотримання відповідними органами державної влади, ОМС положень Постанови, у тому числі в частині забезпечення необхідною кількістю засобів індивідуального захисту, додаткових засобів індивідуального захисту, безконтактних термометрів, мийних та дезінфекційних засобів для учасників виборів та супутнього обладнання (диспенсери, стійки тощо) відповідно до вимог Постанови та Порядку.

Враховуючи означене вище, я так розумію, що до вас вже почали звертатися із відповідними проханнями територіальні виборчі комісії.

Також ЦВК звернула увагу на необхідність забезпечення відповідними органами державної влади, ОМС в межах компетенції, зокрема:

– фінансування видатків, пов’язаних зі здійсненням протиепідемічних заходів у зв’язку з організацією та проведенням виборів;

– перевірки та функціонування наявних вентиляційних систем, систем кондиціювання повітря (за наявності), функціонування систем відчинення вікон у приміщеннях виборчих комісій, приміщеннях для голосування з метою забезпечення можливості їх провітрювання;

– функціонування та недопущення блокування окремого входу та виходу із приміщень виборчих комісій чи приміщень для голосування (за наявності);

– постійної наявності в санітарних кімнатах (за їх наявності) проточної води, рідкого мила, антисептичних засобів для рук та паперових рушників (або електросушарок для рук);

– інформування виборців про необхідність дотримання правил безпеки шляхом здійснення відповідних оголошень (за необхідності), розміщення у приміщеннях інформаційних матеріалів щодо захисту від вірусних інфекцій, профілактики інфікування COVID-19 та його поширення;

– сприяння та участі в проведенні просвітницької кампанії щодо порядку голосування виборців у період дії карантину, необхідності дотримання протиепідемічних обмежень тощо.

Десь так... З Постановою можна ознайомитися за посиланням: act.cvk.gov.ua/acts/pro-nevidkladni-zahodi-shhodo-stvorennya-nalezhnih-umov-dlya-bezpechnoi-organizatsii-ta-provedennya-golosuvannya-na-mistsevih-viborah-25-zhovtnya-2020-roku.html

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі