Теми статей
Обрати теми

Поєднання посад. Дія антикорупційних норм

Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
Тема з поєднання однією особою різних посад в органах місцевого самоврядування напередодні проведення виборів не вщухає. До редакційного чату в Telegram сипляться запитання, які починаються зі слів: «Доброго дня! Скажіть, будь ласка, чи можуть суміщатись посади...», а далі — варіативність зашкалює: заступник голови ОТГ та староста, заступник голови та секретар виконкому, голова та голова бюджетної комісії тощо. У цій статті ми розглянемо судову справу про поєднання депутатських повноважень з посадами заступника голови сільської ради та секретаря виконавчого комітету цієї ж ради (із вкрапленнями посади начальника військово-облікового столу).

Історя справи, або «Ходіння по муках»

Особа 1 до моменту подання документів до територіальної виборчої комісії з метою реєстрації її як кандидата в депутати сільської ради, обіймала посаду начальника військового облікового столу сільської ради.

17 жовтня 2019 року рішенням сільської ради її було затверджено на «декретну» посаду секретаря виконавчого комітету сільської ради і видано відповідне розпорядження від 18.10.2019 р.

На момент оголошення територіальною виборчою комісією результатів позачергових виборів місцевих депутатів вона вже обіймала посаду секретаря виконавчого комітету ради. Але напередодні оголошення результатів виборів, а саме 04.11.2019, вона написала заяву на ім`я голови сільської ради про переведення її на іншу посаду з підстав обрання депутатом та з метою усунення виникнення конфлікту інтересів.

Розпорядженням голови ради від 14.11.2019 року 18.11.2019 вона була переведена з посади секретаря виконавчого комітету і призначена на посаду заступника сільського голови, оскільки секретар сільської ради, якій вона повинна була передати справи, знаходилася у відпустці, і після виходу останньої з відпустки вона передала їй справи і звільнилась із займаної посади.

Водночас з урахуванням норм ст. 52 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 після переведення на посаду заступника вона знову звернулась з відповідною заявою до голови сільської ради з метою її переведення на іншу посаду для усунення будь-якого конфлікту інтересів.

1 Закон № 280.

На підставі цієї заяви було видане розпорядження сільського голови від 25.11.2019 про переведення її на посаду начальника військового облікового столу сільської ради.

05.11.2019 на сесії сільської ради територіальна виборча комісія оголосила її депутатом відповідної ради.

А 03.04.2020 від Управління стратегічних розслідувань Національної поліції України до суду надійшов адміністративний матеріал про притягнення до адміністративної відповідальності Особи 1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 1724 Кодексу України про адміністративні правопорушення2 (порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності).

2 КпАП.

Справи судові, або «Увага — на деталі»

Розглядаючи матеріали справи, суд встановив таке.

Особа 1 перебувала на посаді секретаря виконавчого комітету сільської ради, а в подальшому — заступника голови. Посади заступника та секретаря входять до складу виконавчого комітету сільської ради!

Особа 1 відповідно до п.п. «в» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII3 на цих посадах була суб`єктом, на якого поширюється дія Закону № 1700, і працювала в порушення вимог ч. 1 ст. 25 зазначеного Закону, та ч. 7 і ч. 9 ст. 51 Закону № 280, бо 05.11.2019 відповідно до рішення сільської ради була визнана обраним депутатом вищезазначеної ради.

3 Закон № 1700.

Суд зазначає, що ст. 25 Закону № 1700 особам, зазначеним у п. 1 ч. 1 ст. 3 цього Закону, забороняється займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України.

А ч. 9 ст. 51 Закону № 280 чітко визначено, що до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.

Відповідно до інформації виконавчого комітету сільської ради встановлено, що Особа 1 у листопаді 2019 року працювала на посаді секретаря виконкому одинадцять днів та десять днів на посаді заступника сільського голови, за що вищевказаною особою було отримано заробітну плату.

На переконання суду цей факт вказує на те, що Особа 1 порушила вимоги щодо обмеження сумісності діяльності з іншою роботою (діяльністю), щодо неможливості депутата відповідної ради входити до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, чим вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за яке передбачено ч. 1 ст. 1724 КпАП.

Прокурор у судовому засіданні вважав: щодо Особи 1 вірно кваліфіковані дії за ч. 1 ст. 1724 КпАП, її провина у скоєнні адміністративного корупційного правопорушення доведена, а тому до неї необхідно застосувати адміністративне стягнення у вигляді штрафу у мінімальному розмірі, передбаченому ч. 1 ст. 1724 КпАП.

Порушення особою встановлених законом обмежень щодо зайняття іншою оплачуваною діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної та суддівської практики, інструкторської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю — тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією отриманого доходу від підприємницької діяльності чи винагороди від роботи за сумісництвом.

Рішення суду, або «Dura lex, sed lex»

Відповідно до матеріалів адміністративної справи суд дослідив історію «кар’єрного шляху» Особи 1:

1. На підставі розпорядження голови сільської ради від 22.02.2019 Особа 1 була призначена на посаду начальника військового облікового столу з 25.02.2019.

2. Розпорядженням голови сільської ради від 18.10.2019 на підставі рішення сесії сільської ради від 17.10.2019 Особа 1 була переведена на посаду секретаря виконкому.

3. 05.11.2019 відповідно до рішення сільської ради «Про визнання повноважень депутатів сільської ради VII скликання» Особа 1 була обрана депутатом зазначеної ради.

4. Напередодні оголошення результатів виборів 04.11.2019 Особа 1 подала заяву про переведення її на посаду заступника сільського голови та виведення зі складу виконкому у зв`язку із обранням її як депутата.

5. Розпорядженням голови сільської ради від 14.11.2019 її було переведено 18.11.2019 з посади секретаря виконавчого комітету та призначено на посаду заступника голови сільської ради та встановлено надбавку до посадового окладу.

6. У зв’язку з тим, що посада заступника голови ради входить до складу виконавчого комітету, Особа 1 написала заяву (датовану 24.11.2019) на ім`я голови ради, в якій вона просила перевести її на посаду начальника військового облікового столу з 02.12.2019. Однак на цій заяві відсутній штамп вхідної кореспонденції сільської ради, а тому суд не взяв її до уваги.

7. Розпорядженням голови сільської ради від 25.11.2019 Особу 1 було переведено 02.12.2019 з посади заступника голови сільської ради на посаду начальника військового облікового столу.

На підставі наявної інформації суд дійшов висновку, що

Особа 1, будучи суб'єктом відповідальності за правопорушення, повязані з корупцією, порушуючи вимоги ч. 1 ст. 25 Закону № 1700, ч. 7 та ч. 9 ст. 51 Закону № 280, усвідомлюючи свої дії, порушила вимоги щодо обмеження сумісності діяльності з іншою роботою (діяльністю), щодо неможливості депутата відповідної ради входити до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, чим вчинила адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, відповідальність за яке передбачена ч. 1 ст. 1724 КпАП.

З урахуванням усього зазначеного суд постановив:

— Особу 1 визнати винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 1724 КпАП;

— накласти на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі трьохсот мінімумів доходів громадян, що становить 5100 (п`ять тисяч сто) гривень, із конфіскацією винагороди від роботи за сумісництвом.

От така сумна історія про сумісництво, яке здійснювалося «на потребу часу» без врахування повноти проведення юридичних консультацій і аналізу відповідних законодавчих норм!

Хоча, якщо чесно, ми не погоджуємося з тим, що Особу 1 було притягнуто до адміністративної відповідальності, бо є нюанси. Тому будьте завжди уважні, коли вам намагаються нав’язати відповідальність.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі