Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Щодо державної реєстрації права власності за територіальною громадою у зв’язку з передачею майна із спільної власності територіальних громад

Місцеве самоврядування Квітень, 2021/№ 4/1
Друк
Лист Мін’юсту від 17.03.2021 № 11527/1984-26-21/8.4.3 Мін’юсту

Міністерство юстиції розглянуло лист Департаменту з питань реєстрації від 27 січня 2021 року № 01-12-01.3-16/48 щодо надання роз’яснення стосовно державної реєстрації права власності за територіальною громадою у зв’язку з передачею майна із спільної власності територіальних громад відповідно до абзацу четвертого пункту 10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та в межах компетенції повідомляє.

Перш за все звертаємо увагу, що відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі — Закон) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень — це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом унесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

При цьому частиною другою статті 4 Закону встановлено: у разі визначення часток у праві спільної власності чи їх зміни, зміни суб’єкта управління об’єктами державної власності, зміни правонабувача речового права, похідного від права власності, строку дії такого речового права, а також зміни обтяжувача, особи, в інтересах якої встановлено обтяження речових прав, чи зміни умов обтяження проводиться державна реєстрація таких змін, при цьому дата та час державної реєстрації речових прав, обтяжень речових прав залишаються незмінними.

Слід відзначити, що вичерпний перелік випадків державної реєстрації змін, пов’язаний зі змінами, що можуть відбуватися з певним правом власності, іншим речовим правом чи обтяженням таких прав. При цьому у разі припинення чи набуття права власності проводиться державна реєстрація відповідних юридичних фактів, як це передбачає Цивільний кодекс України та Закон. Відносини, пов’язані з державною реєстрацією права власності у результаті набуття такого права незалежно від способів його набуття, повною мірою урегульовано законодавством.

Крім того, застосувати аналогію закону в частині зміни суб’єкта управління об’єктами державної власності не вбачається за можливе, оскільки в таких відносинах власником завжди залишається держава Україна (тобто не відбувається переходу права власності та, як наслідок, суб’єкт права власності не змінюється), а змінюється лише орган управління такого майна.

Водночас відповідно до абзацу четвертого пункту 10 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов’язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об’єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Тобто в цьому випадку мова йде саме про набуття права власності об’єднаною територіальною громадою та припинення права спільної власності територіальних громад. При цьому суб’єкт права власності змінюється, на відміну від випадків, коли відбуваються зміни суб’єкта управління об’єктами державної власності.

Водночас слід констатувати, що дійсно законодавством не достатньою мірою врегульовано відносини, пов’язані з передачею майна із спільної власності територіальних громад у власність окремої територіальної громади.

У зв’язку з цим, на думку Міністерства юстиції, слід застосовувати аналогію Закону України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності», яким регулюються відносини, пов’язані з передачею об’єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об’єктів права комунальної власності у державну власність, оскільки саме цим Законом регламентуються подібні відносини.

Також абзацом третім статті 1 цього Закону передбачено, що передача у державну або комунальну власність об’єктів права інших форм власності може регулюватися положеннями цього Закону, якщо інше не передбачено законом або рішеннями відповідних місцевих рад.

Слід при цьому враховувати, що виходячи з вищенаведеної норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» така передача має відбутися в обов’язковому порядку, тобто без отримання згоди відповідної сільської, селищної чи міської ради на таку передачу.

Щодо питання, порушеного у листі, у частині необхідності проведення державної реєстрації права спільної власності територіальних громад до здійснення дій, пов’язаних із передачею такого майна, то виходячи з норм Цивільного кодексу України та Закону наявність державної реєстрації права власності на нерухоме майно є невід’ємним атрибутом при вчиненні власником будь-яких правочинів щодо такого майна, крім випадків, визначених Законом.

Так, частиною четвертою статті 3 Закону встановлено, що будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 Закону.

Відповідно до статті 319 Цивільного кодексу України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать Закону. Разом із тим власність зобов’язує.

Водночас зазначаємо, що листи Міністерства юстиції України не встановлюють норм права, а мають інформаційний характер.

Перший заступник Міністра Євгеній ГОРОВЕЦЬ

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі