Теми статей
Обрати теми

Чергові нововведення та відтермінування у сфері освіти

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
Ніщо не вічне під місяцем... Як і положення у сфері освіти. Змін до них вже було стільки, що, як на мене, вже самі фахівці в цій галузі починають заплутуватися в них: НВК, ступені, ліцеї, гімназії — вже стільки разів все змінювалося, стільки крайніх строків виставляли для засновників, щоб привести у відповідність мережу закладів освіти та їх установчі документи. І ось чергова порція не заборилася. Вітання всім засновникам закладів загальної середньої освіти — у вас тепер є ШІСТЬ років (поки що), щоб привести до ладу всі свої заклади загальної середньої освіти. Звісно ж, цим законодавець не обмежився, є й інші зміни. Про них нижче.

Одразу нагадаю: нарешті Президент України підписав Закон України від 15.07.2021 № 1658-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти»1 (багатьом відомий як законопроєкт № 4621-1), який Верховна Рада прийняла ще 15 липня 2021 року.

1 Закон № 1658.

«Цей закон важливий для розбудови якісної та доступної середньої освіти, оскільки він вдосконалює правове регулювання функціонування ліцеїв та оптимізує перехідний період для трансформації мережі закладів освіти. Таким чином він допоможе ефективно впроваджувати реформу «Нова українська школа» на етапі розбудови трирічної профільної середньої освіти», – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.

Законом № 1658 у першу чергу було внесено низку змін до законів України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту»2 та від 16.01.2020 № 463-IX «Про повну загальну середню освіту»3 стосовно забезпечення доступності повної загальної середньої освіти та трансформації мережі закладів загальної середньої освіти, в тому числі і трансформації самих закладів загальної середньої освіти. Важливим моментом стало також відтермінування строків, до настання яких всі засновники мали привести у відповідність з «освітнім» законодавством установчі документи закладів загальної середньої освіти. Тепер це не 01.09.2024, а 01.09.2027 (тут вам у допомогу оновлений розділ X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про повну загальну середню освіту).

2 Закон про освіту.

3 Закон про повну загальну середню освіту.

Яким чином має відбуватися трансформація закладів загальної середньої освіти, ми вже писали в одному з наших номерів. Наводили навіть таблицю. Але на той час ми подавали інформацію із врахуванням положень законодавства в сфері освіти, які були чинні на той час. Тепер же є сенс оновити попередньо надану вам інформацію. Отже, нижче тепер наводжу вже оновлену таблицю, складену із врахуванням положень Закону № 1658:

Початкова школа має функціонувати як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії (абз. 5 ч. 1 ст. 35 Закону про повну загальну середню освіту, який набуває чинності 01.09.2027)

Виходить, що з 01.09.2027 усі заклади загальної середньої освіти, які забезпечують здобуття початкової освіти, мають стати або окремими юридичними особами, або ж структурними підрозділами гімназій, а можливо, і ліцеїв у виняткових випадках (про які випадки йдеться, поки що до кінця не зрозуміло)

Гімназія та ліцей

мають функціонувати як окремі юридичні особи (абз. 6 ч. 1 ст. 35 Закону про повну загальну середню освіту, який набуває чинності 01.09.2027)

Виходить, що до 01.09.2027 усі заклади загальної середньої освіти мають визначитися (із врахуванням вимог Закону про освіту та Закону про повну загальну середню освіту), перепрофілюються вони в гімназії чи в ліцеї (є певні вимоги саме в частині утворення ліцеїв).

Примітка № 1.

За рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової («гімназійної») середньої освіти. Такий виняток передбачений в абз. 7 ч. 1 ст. 35 Закону про повну загальну середню освіту. Ця норма вже набула чинності і може бути взята на озброєння засновниками ліцеїв. Тобто передбачається, що на базі ліцеїв може бути забезпечено надання основних двох рівнів освіти (базової та профільної).

Щодо початкової освіти в ліцеях, то вище про це вже сказали (вона можлива, але поки що за невідомих виняткових випадків).

До слова сказати, в перспективі не передбачається забезпечення профільної освіти на рівні гімназій. Отже, або: гімназія + початкова; або ліцей + гімназія + початкова.

Примітка № 2.

Для започаткування та провадження освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені положенням про ліцей, ліцензійними умовами та цим Законом, у тому числі щодо:

— функціонування не менше двох класів (не менше одного — у гірській місцевості);

— з наповнюваністю вказаних класів не менше 25 учнів у кожному з них;

— такі класи з такою наповнюваністю мають діяти протягом кожного року здобуття профільної середньої освіти;

— створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства;

— забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання (не менше трьох) із навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством;

— підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством;

— забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернет із характеристиками, що відповідають вимогам законодавства, у приміщеннях закладу освіти, у тому числі у пансіоні;

— створення безпечних умов харчування та забезпечення здобувачів освіти харчуванням у порядку та відповідно до норм, визначених Кабінетом Міністрів України.

Це вимога оновленої вже ч. 1 ст. 32 Закону про повну загальну середню освіту, яка набуває чинності 01.09.2027.

Тобто виходить, що до цієї дати ліцеї можуть працювати в тому форматі, в якому вони поки що є (якщо знову ж таки не відбудуться відповідні зміні в законодавстві про освіту).

Важливо!

Законодавець доповнив абз. 5 ч. 1 ст. 35 реченням такого змісту:

«За рішенням засновника початкова школа, гімназія може включати дошкільний підрозділ, за умови його розміщення в окремій будівлі або відокремленому приміщенні з окремими входом/виходом і територією для вихованців дошкільного підрозділу».

Отже, маємо, що в теорії заклади дошкільної освіти можуть бути структурними підрозділами і початкової школи, і гімназії, і ліцею, якщо він забезпечує надання освіти на всіх рівнях або на двох (початкова та базова).

Опорні заклади освіти

мають забезпечувати здобуття на належному рівні початкової, базової та/або профільної середньої освіти на рівні державних стандартів

Виходить, що однозначно з 01.09.2027 (коли набудуть чинності абзаці 5 та 6 ч. 1 ст. 35 Закону про повну загальну середню освіту щодо діяльності початкових шкіл, гімназій та ліцеїв у новому статусі) опорні заклади освіти також мають для себе визначитися, які рівні освіти будуть забезпечувати саме вони

Примітка.

Із прийняттям Закону № 1658 визначення опорного закладу освіти та його завдання було закріплено в ст. 31 Закону про повну загальну середню освіту.

Відтепер визначення «опорний заклад освіти» звучить так:

«Опорний заклад освіти — це заклад загальної середньої освіти, що має у своєму складі філії та/або здійснює підвезення здобувачів освіти, педагогічних працівників (за потреби) до цього закладу й у зворотному напрямку, а також забезпечений кваліфікованими педагогічними кадрами, має сучасну матеріально-технічну і навчально-методичну базу, безпечне освітнє середовище та спроможний відповідно до вимог цього Закону забезпечувати здобуття на належному рівні початкової, базової та/або профільної середньої освіти на рівні державних стандартів».

Отже, ще раз повторюсь: відтепер і поки що остання дата для набуття закладами загальної середньої освіти нового статусу — це 01.09.2027 замість попередньої дати — 01.09.2024. Є час на аналіз та прийняття відповідних рішень.

З цього приводу розділ X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про повну загальну середню освіту було доповнено пунктом 51, яким рекомендовано засновникам закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, до 1 вересня 2027 року привести установчі документи закладів освіти у відповідність із цим Законом, урахувавши строки набрання чинності окремими положеннями цього Закону.

Саме до цієї дати сільські, селищні, міські ради мають прийняти одне з рішень щодо кожного із заснованих ними раніше або отриманих «у спадок» закладів загальної середньої освіти, особливо що стосується закладів «І-ІІІ», «І-ІІ» ступенів тощо.

Декілька слів ще щодо такого типу закладу загальної середньої освіти, як ліцеї. Зважайте, що з оновленням Закону про повну загальну середню освіту маємо таку картину: законодавець передбачив, що рішення про утворення комунальних ліцеїв як окремих юридичних осіб, їх реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймають Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, міські, селищні, сільські ради (раніше такого права сільські та селищні ради не мали взагалі). Є, правда, умова: незалежно від того, хто буде утворювати ліцеї, вони мають відповідати вимогам, які висуваються Законом про повну загальну середню освіту (про них зазначалося вже вище).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі