Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про кількість голосів депутатів, яка необхідна для прийняття рішення щодо земельного питання

Стаття 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (її частина друга), що набула нового трактування у зв’язку із доповненням другим абзацом згідно із Законом України від 28.04.2021 № 1423-IX,призвела до колізії щодо підрахунку голосів при прийнятті рішень на засіданні ради, а саме, тепер є незрозумілим:
Яка кількість голосів депутатів необхідна для прийняття рішення щодо питання порядку денного «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), на земельну частку (пай) та передачу у власність земельної ділянки громадянину…» (земельна ділянка оформляється згідно із сертифікатом на право на земельну частку (пай) — більшість голосів депутатів від загального складу ради чи дві треті голосів депутатів від загального складу ради?

Міністерство юстиції України розглянуло Ваше звернення від 03 липня 2021 року.1

1 Досі ще залишаються актуальними питання, які визначені в цьому матеріалі. Наводимо цю відповідь, щоб чітко зорієнтувати, куди (до якого органу) треба звертатися за отриманням роз’яснення та що враховувати під час формування свого запиту.

<...>

Відповідно до пункту 3 статті 7 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», підпунктів 32, 33 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, Мін’юст згідно із покладеними на нього завданнями надає роз’яснення, організовує розгляд звернень громадян з питань, пов’язаних з діяльністю Мін’юсту, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства, а також стосовно актів, які ним видаються.

У зв’язку з цим вважаємо за можливе в межах компетенції повідомити, що питання, порушене у зверненні, сформульоване не чітко. Так, зі змісту звернення не вбачається можливим визначити, за рахунок яких земель (колективна власність, комунальна власність) здійснюється виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок чи земельної частки (паю). Проте нечіткість сформульованого питання створює підґрунтя щодо його хибного розуміння.

Так, Закон України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» (далі — Закон) визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).

Відповідно до статті 5 Закону сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), зокрема, приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі проєктів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (частина перша статті 11 Закону).

Водночас стаття 25 Земельного кодексу України визначає порядок приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій. Згідно з частинами першою, другою статті 25 Земельного кодексу України при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров’я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа із визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій.

Відповідно до частини другої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради щодо безоплатної передачі земельної ділянки комунальної власності у приватну власність (крім земельних ділянок, що перебувають у користуванні громадян, та випадків передачі земельної ділянки власнику розташованого на ній жилого будинку, іншої будівлі, споруди) приймається не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.

При цьому звертаємо увагу, що забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України є одним із основних завдань державного контролю за використанням та охороною земель (стаття 2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»).

Державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина перша статті 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель»). Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин, є Держгеокадастр (Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15).

Отже, уточнивши питання щодо практики застосування земельного законодавства, Ви можете звернутися до Держгеокадастру.

Також інформуємо, що на сьогодні головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який надає роз’яснення з питань забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування, є Мінрегіон (абзац другий пункту 1, пункт 3, підпункт 39 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад та територій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 квітня 2014 року № 197).

Водночас зазначаємо, що листи Міністерства юстиції України мають інформаційний характер та не встановлюють норм права.

Заступник Міністра Олександр Банчук

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі