Теми статей
Обрати теми

Основні засади діяльності ЦНАП та залучення до його роботи старост

Замфір Марина, експертка у сфері забезпечення надання адміністративних послуг населенню органами місцевого самоврядування
На сьогоднішній день у країні активно розвивається мережа центрів надання адміністративних послуг1 — це місця, де мешканці в зручних і комфортних умовах повинні отримувати широкий спектр якісних та швидких адміністративних послуг. Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 03.11.2020 № 943-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі» міським, селищним, сільським радам, що представляють інтереси територіальних громад з населенням понад 10 тисяч мешканців, необхідно утворити ЦНАПи до 1 січня 2023 року, з населенням менше 10 тисяч мешканців — до 1 січня 2024 року. Тож давайте в цій статті розглянемо основні питання, на які слід звернути увагу радам у разі створення ЦНАП або у разі наближення їх діяльності до потреб населення.

1 ЦНАП.

Слід вказати, що з метою підтримки розвитку мережі ЦНАП у 2021 році надано субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для 165 громад, які отримують фінансову допомогу у сумі 231 млн грн. Завдяки чому понад 5 млн жителів отримають доступ до сучасного державного сервісу.

За інформацією Міністерства цифрової трансформації України, у липні кошти субвенції отримали 66 громад на суму 28,5 млн грн, з яких 43 громади отримали 16,8 млн грн — всю суму, передбачену для них у розпорядженні КМУ від 09.06.2021 № 619-р «Про розподіл у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг».

Станом на червень поточного року по всій країні нараховується понад 1830 точок доступу, а саме 881 ЦНАП, 88 територіальних підрозділів, 838 віддалених робочих місць та 19 мобільних ЦНАП, та їх кількість тільки збільшується.

Основні засади діяльності ЦНАП

Основні засади діяльності ЦНАП полягають у:

1

організації надання адміністративних послуг у найкоротший строк та за мінімальної кількості відвідувань суб’єктів звернень (населення)

2

спрощенні процедури отримання адміністративних послуг та поліпшенні якості їх надання

3

забезпеченні інформування суб’єктів звернень про вимоги та порядок надання адміністративних послуг, що надаються через адміністратора (посадову особу органу, який прийняв рішення про утворення ЦНАП, що надає адміністративні послуги або організовує їх надання шляхом взаємодії із суб’єктами надання адміністративних послуг).

Який повинен бути ЦНАП відповідно до сучасних вимог суспільства?

1

забезпечення повного спектру адміністративних послуг, затребуваного громадянами (які належать до власних та делегованих повноважень ОМС)

2

безбар’єрне приміщення за принципом «відкритого простору», в якому буде забезпечено доступ до адміністративних послуг маломобільним категоріям населення, людям з інвалідністю, молодим батькам з дітьми у візочках тощо

3

час прийому громадян в ЦНАП відповідно до вимог ч. 11 ст. 12 Закону України від 06.09.2012 № 5203-VI «Про адміністративні послуги»2, без перерви на обід, що в свою чергу дозволяє працюючим громадянам отримати необхідну їм адміністративну послугу в обідній час

4

можливість отримати супутні послуги, насамперед у приміщенні ЦНАП оплатити платну адміністративну послугу

5

ґендерно-орієнтований сервіс (відсутність дискримінації за будь-якими її проявами)

2 Закон про адміністративні послуги.

Також з метою забезпечення належної доступності адміністративних послуг до мешканців територіальних громад можуть утворюватися територіальні підрозділи та віддалені (у тому числі пересувні) робочі місця адміністраторів ЦНАП.

Кадровий потенціал

Важливим питанням при організації роботи ЦНАП є кадровий потенціал.

Необхідно визначити оптимальну кількість працівників, яка гарантуватиме безперервне надання адміністративних послуг населенню територіальної громади, забезпечивши універсалізм при наданні послуг та взаємозамінність між собою.

В експертних колах рекомендується уникнення так званого роздуття штату шляхом залучення (переведення) до роботи в ЦНАП посадових осіб ОМС, які вже мають досвід та безпосередньо надавали в громаді адміністративні послуги. Разом з цим ОМС самостійно вирішує, яку кількість працівників залучити в ЦНАП та яким обсягом повноважень наділяти своїх посадових осіб.

Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону адміністративні послуги за рішенням органу, який прийняв рішення про утворення ЦНАП, окремі завдання адміністратора, пов’язані з наданням адміністративних послуг, отриманням заяв та документів, видачею результатів надання адміністративних послуг, може здійснювати староста.

Також норму щодо надання адміністративних послуг та/або виконання окремих завдань адміністратора, пов’язаних з наданням адміністративних послуг, отриманням заяв та документів, видачею результатів надання адміністративних послуг, саме старостою передбачено законопроєктом № 4535 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституту старост».

З практичного досвіду, на віддалених робочих місцях адміністратора, у старостинських округах, шляхом залучення старости до надання адміністративних послуг можуть надаватись «швидкі» послуги, такі як: реєстрація народження, смерті, шлюбу; реєстрація місця проживання. Звісно, що, окрім перелічених адмінпослуг, старости часто залучаються до вчинення окремих нотаріальних дій: до речі, вони не належать до адміністративних послуг.

Населення не повинно відчути погіршення доступу до адміністративних послуг у зв’язку з укрупненням територіальної громади.

Також з досвіду територіальних громад, які вже утворили ЦНАП, на віддалені робочі місця адміністраторів інтегруються адміністративні послуги соціального характеру, так звані місцеві послуги (у сфері земельних, житлових відносин тощо), у зв’язку високим рівнем затребуваності цих послуг населенням.

Задля забезпечення виконання завдань адміністратора їх необхідно зафіксувати у Положенні про старосту, що затверджується місцевою радою.

Враховуйте, старости можуть за рішенням місцевої ради:

1) самостійно надавати адміністративні послуги, будучи в ролі представника суб’єкта надання адмінпослуги, яким є відповідний ОМС зокрема;

2) виконувати окремі завдання адміністратора, такі як: приймати заяви і передавати їх в ЦНАП чи окремим суб’єктам надання адміністративних послуг, видати результат;

3) надати вичерпну консультацію суб’єкту звернення (громадянину/-ці) щодо отримання адміністративних послуг.

Вже ні для кого не є новиною, що, крім повноважень старости, визначених Законом України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», староста як посадова особа органу місцевого самоврядування може бути уповноважений(-а) місцевою радою на здійснення інших повноважень, які передбачені, в свою чергу, профільними законами, що регламентують відповідну сферу відносин (питань).

Повноваження старост у старостинських округах є різними за обсягом, всі вони мають бути зафіксовані в Положенні про старосту.

Щодо залучення старост до надання адміністративних послуг: важливо врахувати його (її) кваліфікаційний рівень.

Наостанок…

Створення належного ЦНАП та ефективна організація його роботи забезпечить наближення адміністративних послуг до громадян, а їх доступність та висока якість — одна з ключових функцій органів місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі