Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання (Що робити із малокомплектним закладом загальної середньої освіти та як здійснювати оплату праці працівникам?)

ЗАПИТАННЯ ЧИТАЧА

Проконсультуйте, будь ласка, що робити в такій ситуації. На 1 вересня у гімназії було 23 учні, а станом на 13 листопада залишилось лише 3 учні у 4 класі, всі інші перейшли до іншого закладу. Що робити із закладом та як здійснювати оплату праці працівникам?

ВІДПОВІДАЄ ЕКСПЕРТ

Стислий алгоритм дій:

1. Провести бесіду з батьками трьох учнів на предмет переведення їх дітей до інших закладів освіти.

2. Здійснити аналіз наявності вакантних посад в інших закладах освіти з метою їх запропонування педагогічному складу гімназії, попередження про можливе майбутнє звільнення та зміну істотних умов праці.

3. Розробити проєкт рішення «Про зупинення діяльності (закладу освіти)» та прийняти його на сесії.

4. Розробити проєкт рішення «Про ліквідацію (закладу освіти)».

5. У разі, якщо заклад освіти знаходиться в сільській місцевості, запланувати заходи щодо проведення громадського обговорення проєкту рішення «Про ліквідацію (закладу освіти)», що має включати:

— видання розпорядження голови щодо проведення громадського обговорення;

— розміщення оголошення (повідомлення) про проведення громадського обговорення;

— заходи в частині фактичного проведення громадського обговорення (його форми, графік, строки тощо);

— процедуру отримання пропозицій та зауважень від громадян (як правило, вказується електронна адреса відповідальної за проведення громадського обговорення особи, номер телефону, поштова адреса тощо);

— процедуру та форму фіксації результатів громадського обговорення (як правило, протокол);

— визначення відповідальної особи за організацію та проведення громадського обговорення (як правило, представник відділу освіти).

Стисло по кожному з наведених вище пунктів.

1. Важливим є провести інформаційну роботу з батьками учнів та пояснити нагальну необхідність зупинення діяльності закладу освіти. Тут бажано здебільшого акцентувати увагу на позитивних моментах такого переведення (попередньо, звісно, їх необхідно забезпечити). Важливим є до розмови здійснити повноцінний аналіз того, в який (які) заклад(и) освіти буде запропоновано перевести учнів (він (вони) мають бути максимально наближені до місця проживання учнів); потурбуватися про забезпечення підвезення таких учнів до інших закладів освіти. Важливість проведення такої роботи з батьками полягає у досягненні з їх боку розуміння та уникнення ситуації подання ними адміністративних позовів до суду про незаконність прийняття згодом рішення ради «Про зупинення (закладу освіти)».

2. Тут варто нагадати, що відповідно до ч. 2 с. 40 КЗпП установлено, що звільнення з підстав, зазначених у пп. 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника за його згодою на іншу роботу.

Згідно з частинами 1 та 3 ст. 492 КЗпП про вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці. Одночасно з попередженням про звільнення у зв’язку зі змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації.

Отже, власник є таким, що належно виконав указані вимоги КЗпП стосовно працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу (вакантну посаду чи роботу за відповідною професією або спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо).

Таким чином, маємо ситуацію, що директор закладу освіти в обов’язковому порядку після прийняття місцевою радою рішення «Про зупинення (закладу освіти)» повинен буде повідомити педколектив про майбутнє можливе звільнення і, відповідно, запропонувати іншу роботу в цьому ж закладі освіти. Враховуючи, що заклад освіти взагалі зупиняє свою діяльність, то за фактом пропозицій іншої роботи в цьому ж закладі освіти не буде.

Знову ж таки законодавець не вимагає пропонувати працівникам, посади яких буде скорочено, іншу роботу в інших закладах, підприємствах тощо. З іншого боку, щоб уникнути негативної реакції з боку педагогічного складу закладу освіти, діяльність якого зупиняється, краще запропонувати таку роботу в інших закладах освіти, якщо, звісно, вона є.

Тим паче, слід зазначити, що законодавство в реальності не передбачає такого стану перебування для закладів освіти, як ЗУПИНЕННЯ. Здебільшого місцеві ради вдаються до таких рішень у зв’язку з виникненням схожих з вашою ситуацій, щоб уникнути зайвих та нераціональних витрат на утримання закладу освіти. Тож треба бути готовими, що таке ваше рішення може бути оскаржене в суді (судова практика є різною: як позитивною, так і негативною), боятися цього не слід.

3. Проєкт такого рішення має бути максимально обґрунтований як з правової точки зору, так і фінансової. Розробнику проєкту рішення варто попіклуватися про підготовку пояснювальної записки, дотриматися всіх вимог регламенту ради перед поданням проєкту на розгляд сесії. Доцільно мати висновки всіх дотичних до питання зупинення закладу освіти постійних комісій ради.

4. Цей проєкт рішення бажано готувати вже після прийняття рішення «Про зупинення (закладу освіти)», влаштування всіх учнів до інших закладів освіти. За таких умов у вас буде менше шансів отримати негативні результати під час громадського обговорення проєкту такого рішення. Якщо вони і будуть, то оскаржити вже після прийняття вами рішення «Про ліквідацію (закладу освіти)» буде складно, оскільки за фактом не буде громадян, чиї права порушуються в частині їх конституційних прав на отримання освіти.

5. Важливо дотриматися всіх процедурних моментів проведення громадського обговорення. На випадок оскарження рішення «Про ліквідацію (закладу освіту)» суди приділяють увагу і цьому питанню в тому числі.

Щодо оплати праці.

Повне педагогічне навантаження вчителя на одну тарифну ставку повинно складати не менше 18 навчальних годин на тиждень (3 години роботи на день (п. 1 ч. 3 ст. 24 Закону України «Про повну загальну середню освіту»)).

Педагогічне навантаження педагогічного працівника закладу освіти обсягом менше норми, передбаченої цією статтею, установлюється за його письмовою згодою.

Навчальне навантаження між педагогічними працівниками розподіляє керівник закладу освіти, погоджуючи його з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склалися у закладі (п. 63 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом МОН від 15.04.93 № 102 (далі — Інструкція).

Перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року допускається у разі зміни кількості годин з окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів), що передбачається навчальним планом закладу освіти, або за письмовою згодою педагогічного працівника з додержанням законодавства про працю.

На жаль, чинне освітнє законодавство не містить чітко визначеної процедури надання педагогічним працівником письмової згоди на неповне навантаження.

Проте, якщо у закладі освіти зменшилася загальна кількість педагогічного навантаження і педагог не надає письмової згоди на зменшення навантаження, тоді керівник закладу освіти зменшує чисельність штату педагогічних працівників, застосувавши норми ст. 40 (п. 1) та 42 КЗпП. Скоріше за все, наразі навантаження має один учитель, враховуючи, що залишилося 3 учні 4 класу.

Зверніть увагу, що відповідно до норм п. 74 Інструкції учителям початкових класів, яким із не залежних від них причин не може бути забезпечене повне тижневе навантаження, заробітна плата виплачується в розмірі не нижче місячної ставки, якщо, зокрема, у 2 — 4 класах уроки образотворчого мистецтва, музики та співів, фізкультури передані спеціалістам.

Пунктом 76 Інструкції передбачено, що учителям, викладачам та іншим педагогічним працівникам, у яких із не залежних від них причин протягом навчального року навантаження зменшується порівняно з навантаженням, установленим їм при тарифікації, до кінця навчального року виплачується:

— у випадку, коли навантаження, що залишилося, вище встановленої норми на ставку, — заробітна плата за фактичну кількість годин;

— у випадку, коли навантаження, що залишилось, нижче встановленої норми на ставку, — заробітна плата за ставку, коли цих педагогічних працівників немає можливості довантажити навчальною роботою в даній місцевості за умови виконання іншої організаційно-педагогічної роботи;

— у випадку, коли при тарифікації навчальне навантаження було встановлено нижче норми за ставку, — заробітна плата, установлена при тарифікації, за умови виконання іншої організаційно-методичної роботи.

У разі якщо інші працівники не працювали і був зафіксований факт простою, то порядок оплати часу простою врегульований ст. 113 КЗпП. Час простою не з вини працівника оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

Щодо процедури скорочення працівників за нормами КЗпП, то вона застосовується не тільки до педагогічних працівників, а й для іншого персоналу закладу. Водночас потрібно врахувати момент доцільності скорочення та момент покладання повноважень на іншого працівника. І тут також маємо враховувати норми КЗпП щодо зміни істотних умов праці!

Консультацію було підготовлено в рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі