Суть практики
Ініціативу в провадженні аудиту проявив депутатський корпус громади Линовицької селищної ради Чернігівської області. Для обговорення таких робіт було запрошено відповідну компанію.
Після обговорення програми аудиту алгоритм виконання робіт визначили таким:
1 | формування бази даних щодо земель (поза межами населених пунктів) у визначених ТГ на основі відомостей Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Єдиного державного реєстру юридичних осіб тощо |
2 | встановлення власників та користувачів земельних ділянок на території громади |
3 | виявлення недоліків у землекористуванні (ризики тіньової оренди, самовільного зайняття земель, накладень земельних ділянок на Публічній кадастровій карті, використання земель державної та комунальної власності без відомостей про наявність права користування тощо) |
4 | обрахунок недонадходжень місцевого бюджету у грошовому виразі |
Додамо: офіційний сайт Линовицької селищної ради Чернігівської області можна знайти за посиланням
Період початку впровадження практики — серпень 2020 — вересень 2020.
У цілому етапність процесу підготовки проведення аудиту зводилась до наступних етапів:
1 | проведення спільного засідання земельної та бюджетної комісій та погодження доцільності проведення аудиту |
2 | погодження доцільності проведення аудиту (договори про надання послуг, до яких додані календарний план та технічне завдання (відповідний додаток до договору), акт приймання-передачі |
3 | проведення зустрічі (липень 2020) з представниками компанії, що проводить аудит, та спільне обговорення завдань, особливостей співпраці |
4 | розроблення програми інвентаризації (Програма «Розроблення технічної документацій із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок на 2020 рік») |
5 | прийняття на сесії рішення щодо затвердження Програми «Розроблення технічної документацій із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок на 2020 рік» (відповідне рішення Линовицької селищної ради від 16.07.2020) |
Примітка. Очікувані результати виконання Програми: визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь, забезпечення ведення Державного земельного кадастру та здійснення контролю за використанням і охороною земель. Ключові показники ефективності: встановлення меж земельних ділянок комунальної власності, які розташовані на території Линовицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області |
Результат практики
За результатами проведених робіт громада отримала відповідний звіт, базу даних, картографічну інформацію та інструменти для її аналізу і сегментування. Таким інструментом є електронний кабінет на ресурсі компанії, де можна зручно та оперативно отримувати необхідну інформацію та приймати управлінські рішення.
Під час аудиту були виявлені:
1 | зони та ділянки з ризиком тіньової оренди |
2 | необґрунтоване використання, самовільне захоплення, накладення земельних ділянок |
3 | відсутність різного роду атрибутивної інформації |
Виявлені проблеми були переведені в кількісний показник (гектари/гривні). Була сформована фінансова карта втрат/недонадходжень до місцевого бюджету через фактичне землекористування. Результат проведення аудиту:
1 | виявлення джерел надходження до бюджету |
2 | формування технічного завдання для роботи землеупорядного відділу |
3 | зведення інформації про земельні ділянки, їх власників та користувачів в одному місці |
4 | отримання зручного електронного інструмента для роботи із земельним ресурсом громади |
Також за результатами аудиту земель Линовицької селищної ради Чернігівської області виявлені ризики, які щороку призводять до втрат/недонадходжень до бюджету селищної ради на суму близько 862 тис. грн.
Основними ризиками, що були виявлені в ході аудиту, стали:
– ділянки, відсутні на ПККУ, – 352 га;
– відсутні категорія та цільове призначення — 158 га;
– відсутня інформація про власника – 179 га;
– відсутня інформація про НГО – 452 га;
– ризик тіньової оренди – 193 га;
– суцільні масиви необґрунтованого використання – 34 га.
Таким чином, в ході проведеного аудиту громада отримала всю оцифровану інформацію по своїх землях на одному ресурсі. Це допомогло побачити загальну картину щодо фактичного землекористування в цілому і правильно розставити пріоритети в роботі (головне — їх сформувати та працювати за кожним напрямом з прицілом на конкретний результат).
Після проведеного аудиту в громаді таку роботу ведуть по двох напрямах:
Комунікація | |
1 | стосовно необхідності офіційного оформлення земельних ділянок |
2 | встановлення факту обробітку землі, щодо якої відсутня інформація про оренду |
3 | встановлення факту обробітку землі без належно зареєстрованих прав на неї |
4 | вивчення можливості передачі в оренду через аукціон виявлених ділянок комунальної власності, що не обробляються |
Технічна робота | |
1 | внесення відсутньої інформації про НГО |
2 | внесення відсутньої інформації про категорію земель та їх цільове призначення |
Чи були перешкоди у реалізації практики, складнощі, як вдалось їх подолати, що сприяло успіху? Здебільшого у ході впровадження практики перешкод та складнощів в ході її реалізації не виникло. Бюджет проведення аудиту склав 60 тис. грн, і роботи були виконані за власний кошт громади.
До речі, інформація про проведений аудит в газетах та мережі Інтернет радою не публікувалась1.
1 Інформація щодо практики розміщена за посиланням: www.wiki.hromady.org/%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%89%D0%BE%D1%97-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8-%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%BE%D1%82%D0%B3/
На думку редакції, аудит використання земельних ресурсів дійсно є дієвим інструментом, яким варто користуватись, оскільки це дозволить в рази збільшити надходження до місцевого бюджету за рахунок земель та фінансувати нові напрями. Тобто витрати громад на такий аудит є виправданими.