Теми статей
Обрати теми

Землі & кошти, або Практика наповнення місцевого бюджету за рахунок земель

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Упевнені, що проблеми малих надходжень від землекористування в місцевий бюджет, неповної інформації щодо землекористувачів, а також значної витрати часу на пошук інформації по землевласниках та атрибутивної інформації по земельних ділянках знайомі багатьом громадам. Чи можна вирішити ці проблеми та протягом якого строку? Чи вдалось комусь це зробити? Давайте подивимось на досвід Линовицької селищної ради Чернігівської області (практика впроваджувалась у 2020 році), де зіткнулись із такими ж проблемами та знайшли шляхи їх вирішення.

Суть практики

Ініціативу в провадженні аудиту проявив депутатський корпус громади Линовицької селищної ради Чернігівської області. Для обговорення таких робіт було запрошено відповідну компанію.

Після обговорення програми аудиту алгоритм виконання робіт визначили таким:

1

формування бази даних щодо земель (поза межами населених пунктів) у визначених ТГ на основі відомостей Державного земельного кадастру, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Єдиного державного реєстру юридичних осіб тощо

2

встановлення власників та користувачів земельних ділянок на території громади

3

виявлення недоліків у землекористуванні (ризики тіньової оренди, самовільного зайняття земель, накладень земельних ділянок на Публічній кадастровій карті, використання земель державної та комунальної власності без відомостей про наявність права користування тощо)

4

обрахунок недонадходжень місцевого бюджету у грошовому виразі

Додамо: офіційний сайт Линовицької селищної ради Чернігівської області можна знайти за посиланням

linovitsa-otg.gov.ua

Період початку впровадження практики — серпень 2020 — вересень 2020.

У цілому етапність процесу підготовки проведення аудиту зводилась до наступних етапів:

1

проведення спільного засідання земельної та бюджетної комісій та погодження доцільності проведення аудиту

2

погодження доцільності проведення аудиту (договори про надання послуг, до яких додані календарний план та технічне завдання (відповідний додаток до договору), акт приймання-передачі

3

проведення зустрічі (липень 2020) з представниками компанії, що проводить аудит, та спільне обговорення завдань, особливостей співпраці

4

розроблення програми інвентаризації (Програма «Розроблення технічної документацій із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок на 2020 рік»)

5

прийняття на сесії рішення щодо затвердження Програми «Розроблення технічної документацій із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок на 2020 рік» (відповідне рішення Линовицької селищної ради від 16.07.2020)

Примітка.

Очікувані результати виконання Програми: визначення якісного стану земельних ділянок, їх меж, розміру, складу угідь, забезпечення ведення Державного земельного кадастру та здійснення контролю за використанням і охороною земель.

Ключові показники ефективності: встановлення меж земельних ділянок комунальної власності, які розташовані на території Линовицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області

Результат практики

За результатами проведених робіт громада отримала відповідний звіт, базу даних, картографічну інформацію та інструменти для її аналізу і сегментування. Таким інструментом є електронний кабінет на ресурсі компанії, де можна зручно та оперативно отримувати необхідну інформацію та приймати управлінські рішення.

Під час аудиту були виявлені:

1

зони та ділянки з ризиком тіньової оренди

2

необґрунтоване використання, самовільне захоплення, накладення земельних ділянок

3

відсутність різного роду атрибутивної інформації

Виявлені проблеми були переведені в кількісний показник (гектари/гривні). Була сформована фінансова карта втрат/недонадходжень до місцевого бюджету через фактичне землекористування. Результат проведення аудиту:

1

виявлення джерел надходження до бюджету

2

формування технічного завдання для роботи землеупорядного відділу

3

зведення інформації про земельні ділянки, їх власників та користувачів в одному місці

4

отримання зручного електронного інструмента для роботи із земельним ресурсом громади

Також за результатами аудиту земель Линовицької селищної ради Чернігівської області виявлені ризики, які щороку призводять до втрат/недонадходжень до бюджету селищної ради на суму близько 862 тис. грн.

Основними ризиками, що були виявлені в ході аудиту, стали:

– ділянки, відсутні на ПККУ, – 352 га;

– відсутні категорія та цільове призначення — 158 га;

– відсутня інформація про власника – 179 га;

– відсутня інформація про НГО – 452 га;

– ризик тіньової оренди – 193 га;

– суцільні масиви необґрунтованого використання – 34 га.

Таким чином, в ході проведеного аудиту громада отримала всю оцифровану інформацію по своїх землях на одному ресурсі. Це допомогло побачити загальну картину щодо фактичного землекористування в цілому і правильно розставити пріоритети в роботі (головне — їх сформувати та працювати за кожним напрямом з прицілом на конкретний результат).

Після проведеного аудиту в громаді таку роботу ведуть по двох напрямах:

Комунікація

1

стосовно необхідності офіційного оформлення земельних ділянок

2

встановлення факту обробітку землі, щодо якої відсутня інформація про оренду

3

встановлення факту обробітку землі без належно зареєстрованих прав на неї

4

вивчення можливості передачі в оренду через аукціон виявлених ділянок комунальної власності, що не обробляються

Технічна робота

1

внесення відсутньої інформації про НГО

2

внесення відсутньої інформації про категорію земель та їх цільове призначення

Чи були перешкоди у реалізації практики, складнощі, як вдалось їх подолати, що сприяло успіху? Здебільшого у ході впровадження практики перешкод та складнощів в ході її реалізації не виникло. Бюджет проведення аудиту склав 60 тис. грн, і роботи були виконані за власний кошт громади.

До речі, інформація про проведений аудит в газетах та мережі Інтернет радою не публікувалась1.

1 Інформація щодо практики розміщена за посиланням: www.wiki.hromady.org/%D0%BE%D0%BF%D0%B8%D1%81-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%89%D0%BE%D1%97-%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8-%D0%BB%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%BE%D1%82%D0%B3/

На думку редакції, аудит використання земельних ресурсів дійсно є дієвим інструментом, яким варто користуватись, оскільки це дозволить в рази збільшити надходження до місцевого бюджету за рахунок земель та фінансувати нові напрями. Тобто витрати громад на такий аудит є виправданими.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі