Теми статей
Обрати теми

Державний бюджет — 2021: компроміс чи ні?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
15 грудня Верховна Рада України нарешті прийняла бюджет на 2021 рік у другому читанні та в цілому. За нього проголосували 289 депутатів. 21 грудня, за інформацією Прес-служби Апарату Верховної Ради України, Голова Верховної Ради підписав Закон «Про Державний бюджет України на 2021 рік»1, який зареєстрований як законопроєкт № 4000 та переданий на підпис Президенту України. 28.12.2020 документ (Закон України від 15.12.2020 № 1082-IX «Про Державний бюджет України на 2021 рік») було підписано. Знайти його можна за посиланням: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1082-IX#Text. Багато хто називає бюджет-2021 «компромісним», дехто — «бюджетом на квартал«, а хтось взагалі іменує його «болісним» або «болючим». Чи так це насправді? Давайте подивимось, про що він нам говорить.

1 Закон про держбюджет.

Видатки та доходи, особливості

Головний фінансовий план країни на 2021 рік передбачає переведення на прямі міжбюджетні відносини 1438 громад, що узгоджується із новим адміністративно-територіальним устроєм. Йдеться про це у ст. 20 Закону про держбюджет, яка говорить, що у 2021 році у зв’язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи в частині укрупнення адміністративно-територіальних одиниць відповідно до п. б розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України2 встановлюються відносини між державним бюджетом та бюджетами територіальних громад, визначеними згідно з додатком № 5 до Закону про держбюджет.

2 БК.

Законом про держбюджет визначено на 2021 рік (ст. 1):

Доходи Державного бюджету України

грн, 2021

Видатки Державного бюджету України

грн, 2021

1 трлн 84 млрд 34 млн 307 тис. грн

1 трлн 320 млрд 152 млн 623 тис.

Граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України визначено в сумі 246 млрд 635 млн 500 тис. грн.

Оборотний залишок коштів Державного бюджету України у розмірі до 2 % видатків загального фонду Державного бюджету України, визначених ст. 1 Закону про держбюджет (такий же оборотний залишок передбачався й у ст. 1 Закону України від 14.11.2019 № 294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік»3)

3 Закон про держбюджет-2020.

Як зазначено у супровідних документах ще законопроєкту № 4000, текст Закону про держбюджет підготовлено з урахуванням запропонованих КМУ змін до базового бюджетного і податкового законодавства, викладених в урядових законопроєктах:

— про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№ 4100 від 15.09.2020);

— про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень (№ 4101 від 15.09.2020).

Тобто для дотримання збалансованості показників державного бюджету і місцевих бюджетів на 2021 рік та узгодження правових норм такі законопроєкти належить розглядати взаємоузгоджено і одночасно, при цьому логічно, що першими мали бути прийняті законопроєкти № 4100 і № 4101. Але чомусь вийшло не так.

Однак бюджетні зміни ми все ж таки побачили, а от інший «податковий» документ станом на 16.11.2020 за інформацією, розміщеною за посиланням: w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69946, все ще очікує розгляду.

На нашу думку, подібна ситуація не відображає вимоги принципів бюджетної системи України, які визначені ст. 7 БК. Зокрема, принципу обґрунтованості, який говорить, що бюджет формується на реалістичних макропоказниках економічного і соціального розвитку України та розрахунках надходжень бюджету і витрат бюджету, що здійснюються відповідно до затверджених методик та правил. Окрім цього, актуальним залишається принцип стабільності податкового законодавства, який говорить про те, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду (див. ст. 4 Податкового кодексу України4).

4 ПК.

Крім того, ст. 6 Закону про держбюджет установлено, що у 2021 році обсяг державних гарантій складає 88.671.562 тис. гривень (це близько 9 % доходів загального фонду бюджету на 2021 рік). А от ст. 18 БК говорить про те, що граничний обсяг надання державних гарантій не може перевищувати 3 % планових доходів загального фонду державного бюджету.

Для порівняння: на момент підписання Закону про держбюджет-2020 у 2020 році обсяг державних гарантій складав 29.274.083,1 тис. гривень.

Окрему зупинку зробимо на доходах Державного бюджету України на 2021 рік. Зокрема, до спеціального фонду держбюджету зарахували плату за ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей (ст. 11 Закону про держбюджет). Такі надходження будуть спрямовані на реалізацію заходів у сфері спорту, культури, медицини, освіти і науки за відповідними бюджетними програмами.

Довідкова інформація з приводу азартних ігор:

Закон України від 14.07.2020 № 768-IX «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор» набрав чинності 13.08.2020. У п. 8 розд. XI «Прикінцеві та перехідні положення» документу КМУ зобов`язали, зокрема:

1) подати до 1 липня 2020 року на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України та Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо спрямування відрахувань коштів, отриманих від ліцензійних платежів у сфері азартних ігор, до Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки та пропозиції щодо внесення змін до інших законів України, які випливають із цього Закону, передбачивши спрямування коштів, отриманих від ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності, на підтримку спорту, від ліцензій на випуск та проведення лотерей, — на підтримку культури, від ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет, на провадження діяльності з організації та проведення гри в покер в мережі Інтернет, — на фінансування медицини, від ліцензій на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор, — на освіту та науку, а також передбачити, що 50 відсотків коштів, отриманих від ліцензій на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор в казино та залах гральних автоматів, спрямовуються до державного бюджету та 50 відсотків — до відповідного місцевого бюджету територіальної громади, на території якої розташований гральний заклад;»

Додамо: зазначене вище утілилось у проєкті Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення Державного фонду підтримки медицини, спорту, освіти, культури та науки № 3899 від 17.07.2020, однак станом на 04.11.2020 він ще опрацьовується в Комітеті (w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69547).

Повернемось до Закону про держбюджет, яким:

1

передбачена субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (ст. 14 Закону про держбюджет)

Примітка. Держбюджет 2021 року так і не побачив інфраструктурну субвенцію, яка за досвідом попередніх років начебто довела свою ефективність, при цьому мала більш-менш справедливий розподіл. Саме за її рахунок було здійснено видатки на значний ряд об’єктів освіти, дорожньо-транспортної інфраструктури, закупівлю спеціалізованих транспортних засобів тощо.

На думку багатьох представників громад, саме інфраструктурна субвенція є одним із тих міжбюджетних трансфертів, який найбільш відображає потреби територіальних громад.

Дехто вважає, що частково її може замінити субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, але більшість експертів схильні до думки, що така субвенція, яку часто негласно називають «депутатською», не є ефективною через нечіткий, непрозорий та несправедливий механізм розподілу цієї субвенції.

У Законі про держбюджет субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій представлена без розподілу.

Механізм розподілу зазначеної субвенції встановлено ст. 35 Закону про держбюджет.

Мінфін для підготовки пропозицій щодо розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (включаючи пропозиції щодо об’єктів і заходів, що можуть забезпечуватися за рахунок цієї субвенції) утворює комісію, до складу якої входять члени Комітету Верховної Ради України з питань бюджету за рішенням цього комітету (чисельністю не менше 50 % складу такої комісії). На підставі рішення цієї комісії Мінфін подає КМУ для затвердження пропозиції щодо розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій

2

збережено надання пільгового довгострокового державного кредиту внутрішньо переміщеним особам, учасникам проведення антитерористичної операції (АТО) та/або учасникам проведення операції Об’єднаних сил (ООС) на придбання житла (за рахунок джерел, визначених п. 7 ст. 11 та п. 5 ст. 13 Закону про держбюджет), а також продовжується будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України (за рахунок джерел, визначених п. 4 ст. 11 Закону про держбюджет), що визначено ст. 14 Закону про держбюджет

3

передбачено у 2021 році, як виняток із положень ч. 4 ст. 1032 і ч. 4 ст. 1033 БК, залишки коштів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам та субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, що утворились на рахунках районних бюджетів станом на 01.01.2021, перераховуються на рахунки бюджетів відповідних територіальних громад пропорційно кількості учнів, що станом на 05.09.2020 навчались у відповідних закладах загальної середньої освіти, та пропорційно кількості учнів з особливими освітніми потребами, що станом на 05.09.2020 навчались в інклюзивних класах, відповідних закладів загальної середньої освіти (ст. 24 Закону про держбюджет)

4

дозволено, як виняток із положень ч. 4 ст.1032 БК, використовувати у 2021 році залишки коштів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що утворились станом на 01.01.2021 (крім коштів, що мають цільове призначення, виділених відповідно до рішень КМУ у 2019 і 2020 роках), на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення безпечного навчального процесу у

закладах загальної середньої освіти (ст. 25 Закону про держбюджет)

5

передбачена нова субвенція на створення центрів культурних послуг (ст. 14 Закону про держбюджет)

6

Прикінцевими положеннями Закону встановлено, що у 2021 році, як виняток з положень ст. 1031 Бюджетного кодексу України, 35 % від загального обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах розподіляється між бюджетами місцевого самоврядування у порядку, визначеному КМУ автоматично у:

1) першому півріччі 2021 року — пропорційно до обсягу реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального на відповідній території за друге півріччя 2020 року в загальному обсязі такого реалізованого пального в цілому по Україні за друге півріччя 2020 року;

2) другому півріччі 2021 року — пропорційно до обсягу реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального на відповідній території за перше півріччя 2021 року в загальному обсязі такого реалізованого пального в цілому по Україні за перше півріччя 2021 року

7

продовжується фінансова підтримка для забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва, яку було розпочато у минулому році (ст. 14 Закону про державний бюджет).

Примітка. Йдеться про програми кредитів під 5, 7 та 9 відсотків для підтримки мікро- та малого бізнесу, що надає змогу малим та середнім підприємцям відкривати власну справу та створювати нові робочі місця й у 2021 році.

Фонд розвитку підприємництва надає підтримку у вигляді компенсації відсоткової ставки до рівня 5, 7 та 9 відсотків річних за кредитами у гривні. Відсоток залежить від розміру й типу бізнесу.

Деталі: bdf.gov.ua/uk

8

Прикінцевими положеннями Закону про держбюджет установлено, що у 2021 році, як виняток з положень ч. 3 ст. 18 БК, гранична величина місцевого боргу щодо місцевих запозичень, залучених для виконання ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах загального користування місцевого значення та комунальної власності, не застосовується за умови, якщо витрати, пов’язані з таким боргом, не будуть перевищувати в наступних бюджетних періодах 30 % обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту й

утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, затвердженого Законом про держбюджет для відповідного місцевого бюджету

9

продовжується надання фінансової підтримки сільгосптоваровиробникам з державного бюджету за програмою 1201150 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» (див. додаток 3 до Закону про держбюджет).

Порядок використання коштів за цією програмою та напрями їх розподілу встановлюються на кожен рік згідно з постановою КМУ від 08.02.2017 № 77 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки сільгосптоваровиробників» (зі змінами) та відповідним документом з приводу розподілу таких коштів (у 2020 році це наказ Мінекономіки від 10.04.2020 № 687 «Про затвердження розподілу коштів за бюджетною програмою КПКВК 1201150 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» на 2020 рік»)

Також згідно з головним кошторисом країни у 2021 році на охорону здоров’я передбачено майже 160 млрд грн, на розвиток освіти і науки буде спрямовано майже 170 млрд грн, а видатки на національну безпеку та оборону передбачені в обсязі 267 млрд грн, або 5,93 % ВВП.

Тепер далі.

Про пандемію

Закон про держбюджет не оминає своєю увагою пандемію. І це питання є болючим для всіх сфер нашого життя. Чи будемо ми жити в карантині й цього року, покаже, напевно, перший квартал. У цілому на боротьбу з коронавірусом протягом 2021 року будуть виділяти кошти на:

1

реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування

2

закупівлю вакцин

3

запобігання поширенню COVID-19

Також заплановано створення окремого спеціального фонду для протидії COVID-19.

Крім того, ст. 14 Закону про держбюджет зазначає, що у разі потреби можуть бути відкриті нові бюджетні програми, включаючи трансферти місцевим бюджетам на здійснення заходів, пов’язаних з вакцинацією населення і запобіганням поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом, але за рішеннями КМУ, погодженими з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Про соціальний захист

У Законі про держбюджет заплановані субвенції на виплату грошової компенсації на житло сім’ям ветеранів, для внутрішньопереміщених осіб, для сімей учасників бойових дій, а також для сімей учасників Революції Гідності, для дітей-сиріт.

Також у документі передбачено нову субвенцію на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі.

Місцевий соціально-економічний розвиток, соціальна сфера, ЖКГ

На жаль, до другого читання проєкту Закону про держбюджет відбулось зменшення обсягу Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) з 4,86 млрд грн до 4,5 млрд грн. І саме цей варіант знайшов відображення у Законі про держбюджет. У багатьох таке зменшення викликає незадоволення, що є цілком зрозумілим. Оскільки ДФРР відповідає за фінансування інвестиційних програм та проєктів за чітко визначеною стратегією.

За усталеною практикою фінансування проєктів відбувається за комплексним стратегічним планом й згідно з чітким бюджетним розписом, тому кошти на реалізацію проєктів гарантовано потрапляють до бюджетів громад вже на початку року.

Як вважає Асоціація міст України, замість субвенції на соціально-економічний розвиток доцільніше було б збільшити обсяг ДФРР5.

5 Інформація розміщена за посиланням: www.auc.org.ua/novyna/proyekt-derzhbyudzhetu-2021-druge-chytannya-analiz-ta-vysnovky-amu

Відповідно до Закону про держбюджет передбачено:

— спрямування до бюджетів місцевого самоврядування 35 % субвенції на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту й утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах;

— новий вид міжбюджетного трансферту: субвенція на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості.

Трохи про:

— інтернет в сільській місцевості.

Вже наприкінці 2020 року з`явилось Рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв`язку та інформатизації № 513 від 22.12.2020 «Про надання операторам, провайдерам телекомунікацій запиту на отримання інформації» (повну версію зазначеного документу можна знайти за посиланням: nkrzi.gov.ua/index.php?r=site/index&pg=444&id=9474&language=uk):

<...> Відповідно до пункту 10 статті 18 Закону України «Про телекомунікації» та враховуючи лист Міністерства цифрової трансформації України від 16.12.2020 № 1/04-4-6842 щодо ефективного розподілу фінансових ресурсів по регіонах у рамках бюджетної програми Міністерства цифрової трансформації України «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості» та для прийняття ефективних управлінських рішень для реалізації державної політики у сфері розвитку цифрової інфраструктури, та згідно з Порядком надання операторами, провайдерами телекомунікацій звітності та інформації, затвердженим рішенням НКРЗІ від 05.04.2016 № 180, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.05.2016 за № 739/28869, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації,

ВИРІШИЛА:

1. Надати операторам, провайдерам телекомунікацій, що надають послуги проводового та безпроводового доступу до мережі Інтернет, запит на отримання інформації щодо можливості фактичного надання такої послуги станом на 01.12.2020, за формою, що додається.

2. Операторам, провайдерам телекомунікацій, що надають послуги проводового та безпроводового доступу до мережі Інтернет, надати до НКРЗІ запитувану інформацію в термін до 12.01.2021.

3. Встановити, що зазначена інформація (відповідь на запит) надається операторами, провайдерам телекомунікацій в електронній формі на офіційній сторінці НКРЗІ в мережі Інтернет в розділі «Операторам, провайдерам» за допомогою відповідних програмних засобів з накладанням кваліфікованого електронного підпису (через Систему електронної звітності НКРЗІ). <...>

Тож сподіваємось, що протягом 2021 року проблеми з Інтернетом у сільських місцевостях будуть потроху вирішуватись.

— ЦНАП.

Крім того, додатком 3 до Закону про держбюджет передбачена субвенція на розвиток мережі центрів надання адміністративних послуг (ЦНАПів). Протягом прийняття головного документу країни щодо цього трансферту спостерігалось суттєве зменшення її обсягів навіть більше ніж на 50 %, незважаючи на розпочатий процес упорядкування мережі ЦНАПів (йдеться про трансформацію ЦНАП РДА у ЦНАП ОМС, створення міськими, селищними, сільськими радами власних ЦНАП та їх розвитку).

— виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі.

У цьому році запланували суттєво менше коштів порівняно із 2020 роком (для порівняння: ось такі цифри містить додаток 3 у 2021-му — 36 607 708,6 тис. грн, у 2020-му — 47569807,5 тис. грн).

На нашу думку, з огляду на подорожчання житлово-комунальних послуг у поточному році, це автоматично призведе до збільшення кількості отримувачів субсидій, а відтак, й до збільшення запланованих видатків на це.

Серед недоліків Закону про держбюджет можна виділити значну кількість нерозподілених в додатку 6 міжбюджетних трансфертів. Принципи побудови бюджетної системи говорять про справедливість, неупередженість, прозорість та публічність бюджетної системи країни. Нерозподілені кошти — це ресурс, що закріплений у державному бюджеті для місцевих бюджетів, але наразі не надає можливості громадам їх використовувати.

Довідково нагадуємо про важливу інформацію, на якій наголошував Мінфін у своєму листі № 05110-14-6/36573 від 28.11.2020:

<...> Міністерство фінансів України з метою приведення Типової форми рішення про місцевий бюджет, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 03.08.2018 № 668 «Про затвердження Типової форми рішення про місцевий бюджет», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 21.08.2018 за № 953/32405 (зі змінами) (далі — Типова форма рішення), у відповідність до положень Бюджетного кодексу України (з урахуванням змін, внесених законами України від 14.11.2019 № 293-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» та від 17.09.2020 № 907-IX «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України»), розробило наказ «Про затвердження Змін до Типової форми рішення про місцевий бюджет» (далі — наказ)6.

Наказом передбачено внесення змін до положень Типової форми рішення в частині:

— відображення гарантованого місцевою радою боргу;

— розширення напрямів спрямування капітальних видатків бюджету розвитку за рахунок видатків на капітальний ремонт об’єктів виробничої, комунікаційної та соціальної інфраструктури й уточнення у зв’язку з цим назви відповідного додатка до Типової форми рішення;

— зміни адміністративної одиниці відповідно до змін в адміністративно-територіальному устрої;

— удосконалення форми додатка до Типової форми рішення щодо міжбюджетних трансфертів.

Наразі наказ подано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України, після проведення якої його буде доведено до місцевих фінансових органів для використання в роботі.

Також повідомляємо, що місцеві фінансові органи за допомогою комп’ютерної програми «Інформаційно-аналітична система управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGICA», яку впроваджено в дослідну експлуатацію, зможуть в автоматизованому режимі оперативно поінформувати Міністерство фінансів України про стан затвердження місцевих бюджетів на 2021 рік та надати інформацію про показники місцевих бюджетів, затверджені органами місцевого самоврядування на 2021 рік.

6 Наказ Мінфіну від 30.10.2020 № 653, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07.12.2020 за № 1220/35503. Документ набирає чинності з 1 січня 2021 року, але не раніше дня його офіційного опублікування. Текст наказу розміщено за посиланням: zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1220-20#Text

Соціальні стандарти

Законом про держбюджет прожитковий мінімум установлено у 2021 році у розмірі на:

Категорія

з 1 січня 2021, грн

з 1 липня 2021, грн

з 1 грудня 2021, грн

на одну особу в розрахунку на місяць

2189

2294

2393

для основних соціальних і демографічних груп населення:

дітей віком до 6 років

1921

2013

2100

дітей віком від 6 до 18 років

2395

2510

2618

працездатних осіб

2270

2379

2481

осіб, які втратили працездатність

1769

1854

1934

працездатних осіб, який застосовується для визначення посадових окладів працівникам інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами

2102

Примітка. Законом про держбюджет установлено, що у 2021 році рівень забезпечення прожиткового

мінімуму для призначення допомоги відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить для:

— працездатних осіб — 35 % відповідного прожиткового мінімуму;

— осіб, які втратили працездатність, та осіб з інвалідністю — 100 % відповідного прожиткового мінімуму;

— дітей — 130 % відповідного прожиткового мінімуму.

Рівень забезпечення прожиткового мінімуму для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» у 2021 році збільшується відповідно до зростання прожиткового мінімуму.

Також Законом про держбюджет заплановано підвищення мінімальної заробітної плати:

Розмір

з 1 січня 2021, грн

з 1 грудня 2021, грн

у місячному розмірі

6000

6500

у погодинному розмірі

36,11

39,12

Як бачимо, підвищення мінімальної зарплати до 6500 гривень перенесли на грудень 2021 року замість 1 липня, як передбачалось раніше. Причину такого перенесення було озвучено Міністром фінансів України ще наприкінці листопада7:

7 Інформація розміщена за посиланням: www.unn.com.ua/uk/news/1904828-pidvischennya-minimalnoyi-zarplati-do-6-5-tis-grn-perenositsya-na-gruden-nastupnogo-roku-ministr

1 липня (2021 року — Ред.) планувалося 6500 гривень. Зараз буде з 1-го грудня (2021 року — Ред.) — 6500.

Це пояснюється тим, що у нас, певним чином, шокові іноді вливання коштів в економіку впливають на інфляцію. Ми подискутували з нашими партнерами і визначили, що нам, дійсно, варто відкласти це підвищення до кінця року. 1 грудня є більш ніж нормальним терміном запровадження 6500 гривень.

Додамо:

1

Відповідно до інформації Офіційного інтернет-представництва Президента України (посилання: www.president.gov.ua/news/prezident-pidpisav-zakon-pro-derzhavnij-byudzhet-ukrayini-na-65821) планується відповідний перегляд видатків на оплату праці працівників бюджетної сфери

2

За інформацією, розміщеною за посиланням: www.ukrinform.ua/rubric-economy/3160055-budzet-mozut-pereglanuti-pisla-persogo-kvartalu-2021-roku-smigal.html, в уряді припускають можливість перегляду державного бюджету на 2021 рік вже після І кварталу наступного року.

Про це на засіданні КМУ 22 грудня 2020 року заявив Прем’єр-міністр України:

«Важливою філософією цього бюджету (на 2021 рік. – Ред.) залишається реалістичність та збалансованість. Якщо ми будемо бачити збільшення виконання доходів держави, то після першого кварталу бюджет може бути переглянутий. <...> Тобто всі гроші, які ми заробимо понадпланово, як держава, підуть на зарплати та соціальні виплати».

Не забувайте, що від мінімальної заробітної плати залежать, зокрема, ставки:

податку на

нерухоме

майно, відмінного від земельної ділянки

Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування (ст. 266 ПК).

Тобто максимальна ставка податку на нерухомість за 2021 рік складе 90 грн за 1 м2 (6 000 грн х 1,5 %)

транспортного податку

Об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (ст. 267 ПК).

Тобто у 2021-му середньоринкова вартість — понад 2 250 000 грн (6 000 грн х 375)

Окрім того, виходячи з розміру мінімальної заробітної плати рахують й штрафи за порушення законодавства про працю, про що говорить ст. 265 Кодексу законів про працю України.

Чи є державний бюджет на 2021 рік компромісним — побачимо. Але ОМС цього року дійсно доведеться важкувато. На їх плечі поточного року багато що лягає, й це не лише питання фінансування, а ще й оптимізація роботи на ввіреній території у світлі не лише реформи адміністративно-територіального устрою, але й пандемії. Але впевнені, що вам все по силам, а ми допоможемо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі