Рекомендація перша
Загальні правила етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, затверджені наказом Національного агентства України з питань державної служби від 05 серпня 2016 року № 158 (у редакції наказу Національного агентства України з питань державної служби від 28 квітня 2021 року № 72-21)1, про які йтиметься, є узагальненим зібранням професійно-етичних вимог щодо правил поведінки цих осіб.
1 Загальні правила,
Зверніть увагу, що знайомство з цими Правилами має розпочатися при прийнятті на державну службу або на службу в органи місцевого самоврядування. Відмітка про таке ознайомлення додається до особової справи державного службовця чи посадової особи місцевого самоврядування.
З урахуванням того, що Загальними правилами не визначається спосіб ознайомлення та фіксування відмітки, то порекомендуємо для цього найпростіший прийом: роздрукувати текст, додати після тексту правил відмітку:
Із Загальними правилами етичної поведінки державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування ознайомлений. Дата Підпис |
І лише після таким чином зафіксованого акта ознайомлення додавати текст з відміткою до особової справи.
Загальні обов’язки
Новелами Загальних правил є принципи поведінки у робочий та позаробочий час. Так:
— під час виконання своїх посадових обов’язків посадові особи повинні проявляти стриманість у разі критики чи образ з боку громадян, зауважувати щодо неприйнятності такої поведінки і необхідності дотримання норм ввічливого спілкування;
— у позаробочий час повинні утримуватися від поширення інформації, зокрема розміщення коментарів на вебсайтах і в соціальних мережах, що можуть завдати шкоди репутації органів місцевого самоврядування.
Окрім цього, Правила зобов’язують посадових осіб у своїй поведінці не допускати:
— використання нецензурної лексики,
— підвищеної інтонації;
— принизливих коментарів щодо зовнішнього вигляду, одягу, віку, статі, сімейного стану або віросповідання особи;
— поширення чуток, обговорення особистого або сімейного життя колег, членів їх сімей та інших близьких осіб; впливу приватних, сімейних, суспільних або інших стосунків чи інтересів на його (її) поведінку та прийняття рішень під час виконання своїх посадових обов’язків;
— дій сексуального характеру, виражених словесно (погрози, залякування, непристойні зауваження) або фізично (доторкання, поплескування), що принижують чи ображають осіб, які перебувають у відносинах трудового, службового, матеріального чи іншого підпорядкування.
Окрему увагу Загальними правилами приділено дрес-коду посадових осіб місцевого самоврядування (імовірніше, під час виконання службових повноважень). Він повинен бути офіційно-ділового стилю і відповідати загальноприйнятим вимогам пристойності (на жаль, що відповідає вимогам пристойності, а що ні, у правилах не уточнили).
Доброчесність
Нарешті, Загальними правилами визначили зміст доброчесності посадових осіб!
Тож за Правилами державний службовець та посадова особа зобов’язані діяти доброчесно, а саме:
спрямовувати свої дії на захист публічних інтересів та недопущення конфлікту між приватними та публічними інтересами, уникати виникнення реального та потенційного конфлікту інтересів у своїй діяльності; не використовувати службове становище в приватних інтересах чи в неправомірних приватних інтересах інших осіб, у тому числі не використовувати свій статус та інформацію про місце роботи з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб; не розголошувати інформацію, що стала йому (їй) відома у зв’язку з виконанням посадових обов’язків, зокрема персональні дані фізичних осіб, конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, режим якої встановлено законами України «Про державну таємницю», «Про інформацію», «Про захист персональних даних» та «Про доступ до публічної інформації», крім випадків, установлених законом |
Використання службового становища, ресурсів та інформації
У частині використання службового становища, ресурсів держави та територіальної громади, інформації, а також в інших питаннях Загальні правила фактично дублюють норми антикорупційного законодавства в частині правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Водночас новими вимогами Правил є те, що
— робочий час, зокрема у разі виконання завдань за посадою за межами адміністративної будівлі державного органу чи дистанційної роботи, має використовуватись для виконання своїх посадових обов’язків;
— обов’язок при роботі з інформацією оцінювати її критично, аналізувати джерела інформації, використовувати ті із них, які є офіційними, приймати рішення на основі достовірної та перевіреної інформації, поширювати лише ту інформацію, що відповідає дійсності.
Використання службового становища, ресурсів та інформації
У цій частині державні службовці та посадові особи зобов’язані при спілкуванні під час виконання посадових обов’язків дотримуватися таких правил:
1) надавати інформацію із зазначенням даних, що її підтверджують;
2) надавати в межах повноважень та відповідно до законодавства іншим державним службовцям та посадовим особам місцевого самоврядування інформацію, необхідну для виконання ними посадових обов’язків;
3) викладати інформаційні матеріали та повідомлення чітко, лаконічно та послідовно для однозначного їх сприйняття.
Під час спілкування з громадянами має використовуватися доступна термінологія.