Теми статей
Обрати теми

Зменшення пільг: чи можливо?

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
До редакції надійшло запитання від читача нашого видання, яке виникло за результатами адміністративно-територіальної реформи, що зачепила всі без винятку громади наприкінці минулого року. Зауважимо, як показує аналіз багатьох дописів у соціальних мережах, воно цікавить велику кількість громад.

Суть запитання

17.07.2020 сільська рада N прийняла рішення «Про затвердження ставок та пільг із сплати земельного податку на території сільської ради на 2021 рік».

Додатком 2 до цього рішення затверджено Перелік пільг для фізичних та юридичних осіб, наданих відповідно до пункту 284.1 статті 284 Податкового кодексу України, із сплати земельного податку1. У ньому зазначено, що пільги встановлюються на 2021 рік та вводяться в дію з 01.01.2021. Сільська рада відповідно до Переліку встановила розмір пільги (у відсотках суми податкового зобов’язання за рік) для комунальних підприємств із водопостачання та водовідведення у розмірі 70 %.

1 Перелік.

Водночас селищна рада T прийняла рішення, яким звільнила певне комунальне підприємство від сплати до місцевого бюджету податку на землю на 2021 рік.

Під час адміністративно-територіальної реформи сільська рада N та селищна рада T доєднались до міської ради, яка запланувала:

— cкасувати рішення сесії селищної ради T про звільнення певного комунального підприємства від сплати до місцевого бюджету податку на землю на 2021 рік у зв’язку з невідповідністю пп. 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 Податкового Кодексу України;

— надати комунальним підприємствам водозабезпечення пільги на 2021 рік зі сплати земельного податку, який зараховується до бюджету <...> міської територіальної громади за земельні ділянки, розташовані на території населених пунктів міста та селища T <...> у розмірі 50 %;

— вважати чинними пільги, надані рішенням сесії сільської ради N про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території сільської ради N на 2021 рік комунальним підприємствам з водопостачання та водовідведення у розмірі 70 %.

Чи правильні дії міської ради?

Думка редакції

Так, на нашу думку, дії міської ради є правомірними з таких підстав.

У № 11 видання «Місцеве самоврядування» за листопад 2020 року на с. 41 ми писали свою думку щодо рішень про встановлення місцевих податків та зборів у зв’язку із адміністративно-територіальною реформою.

Сільські, селищні, міські ради та ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів і податкових пільг зі сплати місцевих податків та зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень (пп. 12, 13 ст. 12 ПК).

До місцевих податків належить, зокрема, податок на майно, який місцеві ради обов’язково установлюють (у частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку за лісові землі). Це визначає ст. 10 ПК. Податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

Стаття 284 ПК, яка визначає особливості оподаткування платою за землю, зокрема, говорить, що ОМС установлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Нові зміни до рішень щодо наданих пільг зі сплати земельного податку надаються відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.

Статтею 7 ПК зазначено, що під час установлення податку обов’язково визначаються такі елементи: платники податку, об’єкт та база оподаткування, ставка податку, порядок обчислення податку, податковий період, строк та порядок сплати податку, строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку. При цьому зазначено, що під час установлення податку можуть передбачатися податкові пільги та порядок їх застосування. З огляду на це, до елементів податку, на нашу думку, відноситься й надання пільги та порядок її застосування (звичайно, у разі надання).

Стаття 4 Податкового кодексу України визначає принципи, на яких ґрунтується податкове законодавство України, зокрема, на принципі стабільності:

<...> зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року; <...>

На нашу думку, з урахуванням зазначеного встановлені пільги рішенням сільської ради N, що приєдналась, зберігають свою чинність у 2021 році (мова про 70 %). Адже рішення «колишніх» рад зберігають свою дію на території сформованої територіальної громади, у тому числі й уже прийняті рішення про встановлення місцевих податків та зборів «колишніми» радами, а сформована територіальна громада отримала право вносити зміни до них. І така норма з’явилась у Прикінцевих та перехідних положеннях Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» завдяки прийняттю славнозвісного Закону України від 17.11.2020 № 1009 «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій»: новообрана рада може вносити зміни до рішень про місцеві бюджети, прийняті радами, що припиняються.

Підпунктом 12.3.7 п. 12.3 ст. 12 ПК не дозволяється сільським, селищним, міським радам та радам об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

Тобто міська рада правомірно скасувала неправомірне рішення селищної ради Т, яка чомусь звільнила певне комунальне підприємство від сплати земельного податку, незважаючи на вимоги ПК.

До відома: постановою КМУ від 28.12.2020 № 1330 КМУ затвердив Порядок та форми надання контролюючим органам в електронному вигляді інформації щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів. Знайти документ можна за посиланням: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1330-2020-%D0%BF?fbclid=IwAR3mBygCr_Y1Vm8iBsHLZs7O8ABaPo0yxWvuSqNuTS1V_UEKnBw5RHspB4o#Text

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі