Теми статей
Обрати теми

Соціальні послуги: визначення потреб

Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
Тема соціального захисту та надання соціальних послуг, зокрема, є актуальною для органів місцевого самоврядування з огляду на те, що вони є відповідальними за забезпечення надання базових соціальних послуг мешканцям громади. Тож у цій статті розглянемо основні моменти, які стосуються визначення потреб у наданні соціальних послуг у громадах.

У попередній статті ми вже зазначали, що базовим законодавчим актом у сфері надання соціальних послуг є Закон України від 17.01.2019 № 2671-VIII «Про соціальні послуги»1.

1 Закон № 2671.

Він і визначає основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків особам/сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Порядок організації та надання соціальних послуг у територіальній громаді затверджений постановою КМУ від 01.06.2020 № 5872.

2 Постанова № 587.

Нагадаю, що першим етапом розвитку соціальних послуг у громаді є визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах, що передбачає збір, узагальнення та аналіз інформації про:

1

наявність на території громади осіб/сімей, які належать до вразливих груп або перебувають у складних життєвих обставинах, та їхні потреби у соціальних послугах

2

доступність соціальних послуг, відповідно до потреб отримувачів, як фактичних, так і потенційних

Метою визначення потреб населення громади у соціальних послугах є отримання об’єктивних, достовірних статистичних, кількісних та якісних даних, необхідних для прийняття управлінських рішень щодо розвитку системи соціальних послуг у громаді.

Цей процес надає можливість:

1

оцінити ефективність діючої системи надання послуг

2

визначити цільові групи отримувачів соціальних послуг з числа жителів громади, їхні потреби у послугах

3

розробити стратегію розвитку соціальних послуг

Зауважу, що з метою планування організації та надання соціальних послуг органи соціального захисту населення визначають потреби населення територіальної громади у соціальних послугах у порядку, затвердженому наказом Міністерства соціальної політики України від 20.01.2014 № 283.

3 Порядок № 28.

Планування та визначення потреб

Якщо читати норму буквально, то визначення потреб населення у соціальних послугах — це збирання, узагальнення та аналіз інформації про становище та життєві обставини особи або соціальної групи з метою визначення потреби у соціальних послугах, їх видах і обсягах, оцінки впливу послуг на процес подолання складних життєвих обставин.

Для визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах Міністерством соціальної політики України у співпраці з Ініціативою щодо розвитку послуг у громаді для дітей та сімей проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), що виконується Alinea International за підтримки Уряду Канади, свого часу було розроблено документ під назвою «Розвиток та забезпечення надання соціальних послуг на рівні громади: роз’яснення для керівників органів місцевого самоврядування відповідно до чинного законодавства»4.

4 Роз’яснення Мінсоцполітики.

Відповідно до цих Роз’яснень та з урахуванням проєкту Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах5, оцінку потреб населення громади рекомендовано було проводити з розрахунку на середньостроковий період, тобто раз на три роки.

5 Проєкт Порядку, опубліковано на сайті Мінсоцполітики www.msp.gov.ua/projects/602/ та готується для подальшого затвердження і впровадження.

Крім того, Мінсоцполітики також було рекомендовано наступне. Для узгодження процесу визначення потреб на середньостроковий період рішенням органу місцевого самоврядування може бути створена робоча група з питань визначення потреб населення у соціальних послугах6. Робоча група визначається як консультативно-дорадчий орган, основним завданням якого є планування, узгодження та реалізація заходів, пов’язаних із визначенням потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах.

6 Робоча група.

До складу групи можуть входити представники органу соціального захисту населення, структурних підрозділів з питань освіти і науки, охорони здоров’я, молоді та спорту, служби у справах дітей, уповноважених підрозділів органів Національної поліції, органів пробації, надавачів соціальних послуг, громадських об’єднань, депутати місцевої ради, старости, фахівці із соціальної роботи в територіальній громаді та інші експерти/фахівці соціальної сфери. Персональний склад робочої групи та положення про її діяльність затверджується керівником органу місцевого самоврядування.

Планування здійснення визначення потреб територіальної громади у соціальних послугах має передбачати:

1

визначення методів оцінювання потреб у соціальних послугах (збір кількісних даних, інтерв’ювання, анкетування, соціологічні дослідження, опитування (у тому числі онлайн), громадські обговорення, фокус-групи тощо)

2

визначення цільових груп для здійснення оцінювання (перелік органів, установ і організацій для направлення запитів, вибір респондентів для проведення фокус-груп, інтерв’ю, опитувань, анкетувань тощо)

3

підготовка інструментів збору даних (анкети, форми опитувальників, у тому числі онлайн, форми збору даних, оцінки ресурсів)

4

складання графіку здійснення визначення потреб адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах

Як правило, визначення потреб населення у соціальних послугах здійснюється шляхом:

1

визначення потенційних отримувачів соціальних послуг

2

визначення індивідуальних потреб осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, або соціальної групи у соціальних послугах

3

визначення суб’єктів, що надають соціальні послуги

Порядок № 28, зокрема, визначає:

потенційних отримувачів соціальних послуг

осіб або представників соціальних груп, які відповідно до соціальних, демографічних або інших ознак перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати та потребують вивчення індивідуальних потреб у наданні соціальних послуг, їх видах і обсягах

фактичних отримувачів соціальних послуг

осіб або представників соціальних груп, які відповідно до соціальних, демографічних або інших ознак отримали соціальні послуги у звітному періоді

За розподілом:

визначення потенційних отримувачів соціальних послуг, суб’єктів, що надають соціальні послуги, та підсумковий аналіз

здійснюють структурні підрозділи з питань соціального захисту населення відповідних рад

визначення індивідуальних потреб осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, або соціальної групи у соціальних послугах

центри соціальних служб, територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), інші соціальні служби та заклади соціального захисту та обслуговування

Після отримання інформації визначається:

чисельність потенційних отримувачів соціальних послуг

для визначення чисельності потенційних отримувачів соціальних послуг використовується інформація про кількість осіб або соціальних груп, які потребують соціальних послуг вперше, та кількість осіб або соціальних груп, які вже отримують соціальні послуги і потребують їх у наступному періоді, та їх динаміка, а також використовується інформація, отримана за результатами проведеного аналізу:

— звернень громадян щодо потреб у послугах;

— звернень громадських об’єднань, релігійних організацій до органів влади стосовно потреб у запровадженні нових послуг чи розвитку існуючих

чисельність фактичних отримувачів соціальних послуг

для визначення фактичних отримувачів соціальних послуг використовується інформація про чисельність осіб, соціальних груп, які відповідно до соціальних, демографічних або інших ознак перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати, яким надавались соціальні послуги в минулому році

чисельність суб’єктів, що надають соціальні послуги

для визначення суб’єктів, що надають соціальні послуги, використовується інформація про часові та людські ресурси, що застосовуються для надання соціальних послуг, зокрема:

— перелік, спеціалізація та форми власності існуючих суб’єктів, що надають соціальні послуги в адміністративно-територіальній одиниці;

— послуги, що ними надаються згідно з Переліком соціальних послуг, що надаються особам, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 03.09.2012 № 537;

— потужність цих суб’єктів (кількість послуг/клієнтів за звітний період);

— кількість отримувачів послуг та кількість працівників, які надають ці послуги

Для визначення індивідуальних потреб осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, або соціальних груп використовуються індивідуальні потреби потенційних отримувачів соціальних послуг.

Визначення індивідуальних потреб потенційних отримувачів здійснюється у разі надходження інформації від особи, яка перебуває у складних життєвих обставинах, органів, установ, закладів, організацій, окремих фізичних осіб про необхідність надання цій особі допомоги.

Визначення існуючих потреб у соціальних послугах та пріоритетності в організації їх надання проводиться шляхом визначення частки потенційних та фактичних отримувачів соціальних послуг у межах соціальної групи. Потреба у соціальних послугах визначається з урахуванням: — чисельності отримувачів послуг у плановому періоді; — чисельності отримувачів послуг у звітному періоді; — приросту чисельності отримувачів послуги у плановому періоді у порівнянні з відповідним минулим періодом. На основі такого аналізу визначаються пріоритети розвитку системи надання соціальних послуг.

Аналіз визначених потреб дозволяє:

— спрогнозувати чисельність осіб/сімей або соціальних груп та їх потреби у соціальних послугах;

— оцінити рівень задоволення потреб у соціальних послугах — співвідношення осіб/сімей або соціальних груп, які потребують та які забезпечені послугами;

— визначити рівень незадоволення потреб у соціальних послугах осіб/сімей або соціальних груп;

— підготувати проєкт плану заходів чи відповідну програму для розвитку системи надання соціальних послуг.

Заходи щодо організації надання соціальних послуг

Далі, як зазначено в проєкті Порядку, з метою задоволення потреби населення територіальної громади у соціальних послугах заходи щодо організації надання соціальних послуг мають передбачати перелік конкретних завдань щодо:

1

створення мережі надавачів соціальних послуг або їх залучення

2

запровадження нових соціальних послуг, у тому числі шляхом соціального замовлення, державно-приватного партнерства, конкурсу соціальних проєктів (програм) тощо

3

впровадження соціальних послуг, спрямованих на запобігання виникненню складних життєвих обставин та/або потраплянню особи/сім’ї в такі обставини

4

кадрового забезпечення надання соціальних послуг, зокрема, запровадження посад фахівця із соціальної роботи, соціального менеджера, соціального працівника

5

забезпечення підвищення професійної компетентності/кваліфікації фахівців (працівників), що надають соціальні послуги

Зверніть увагу! При плануванні заходів щодо організації надання соціальних послуг визначаються відповідальні виконавці, строк виконання заходів, обсяги та джерела фінансування за роками, у тому числі обсяг фінансування для організації соціального замовлення, індикатори (показники) виконання та очікувані результати.

До заходів щодо організації надання соціальних послуг включаються узагальнені дані про:

1

соціально-демографічну ситуацію та соціальні проблеми територіальної громади, їх вплив на попит у соціальних послугах, можливі шляхи розв’язання соціальних проблем

2

чисельність окремих вразливих груп населення та осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах

3

прогноз соціально-демографічних тенденцій, змін щодо основних соціальних проблем і потреб мешканців адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади, змін у становищі окремих вразливих груп населення

4

основні завдання щодо організації надання соціальних послуг на території адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади та їх обґрунтування (обґрунтовуються ранжуванням проблем за гостротою та ступенем невідкладності їх розв’язання)

Проєкт заходів щодо організації надання соціальних послуг на середньостроковий період враховується при розробці та затвердженні програми соціально-економічного розвитку відповідної територіальної громади, інших прогнозних і програмних документів соціально-економічного розвитку територіальної громади. З урахуванням виявлених потреб у соціальних послугах та визначених заходів місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування приймають управлінські рішення щодо організації надання соціальних послуг на території адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади.

Моніторинг та оцінку стану виконання заходів місцеві органи соціального захисту населення мають проводити щороку для визначення:

1

стану виконання визначених завдань і заходів

2

оцінки рівня досягнення встановлених індикаторів (показників) результативності

3

фактичного обсягу і джерел фінансування заходів

4

висновків та пропозиції щодо подальшого планування надання соціальних послуг та корегування відповідних стратегічних і програмних документів

У разі потреби за результатами моніторингу та з урахуванням результатів щорічного визначення потреб територіальної громади у соціальних послугах здійснюється корегування заходів та відповідних регіональних (місцевих) програм, планів і стратегій.

Надавачі соціальних послуг

Для планування мережі надавачів соціальних послуг слід враховувати визначені загальні та спеціальні критерії діяльності таких надавачів, затверджені постановою КМУ від 03.03.2020 № 185, якою передбачено, що:

загальних критеріїв

зобов’язані дотримуватися у своїй діяльності всі надавачі соціальних послуг

спеціальних критеріїв

зобов’язані дотримуватися надавачі соціальних послуг, які надають чи планують надавати соціальні послуги, що передбачають цілодобове перебування/проживання, нічне або денне перебування у приміщенні надавача соціальних послуг, зокрема з харчуванням (догляд, підтримане проживання, притулок та інші), соціальні послуги, що надаються екстрено (кризово), та допоміжні соціальні послуги

Тож до загальних критеріїв діяльності надавачів соціальних послуг віднесено, зокрема:

1

наявність установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг, що відповідає Класифікатору соціальних послуг, затвердженому наказом Мінсоцполітики від 23.06.2020 № 429, категорії осіб, яким надаються такі послуги, що підтверджується засвідченою в установленому порядку копією установчих та інших документів, випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань

2

надання соціальних послуг відповідно до державних стандартів соціальних послуг, що підтверджується інформацією про діяльність надавача таких послуг

3

відповідний фаховий рівень працівників надавача соціальних послуг, які надають такі послуги (соціальних працівників, соціальних менеджерів, фахівців із соціальної роботи, соціальних педагогів, психологів та інших), що підтверджується документом про освіту, свідоцтвом про підвищення

кваліфікації та/або про проходження атестації відповідно до законодавства. Фаховий рівень соціальних робітників підтверджується документом про освіту або про неформальне професійне навчання7

4

наявність у працівників надавача соціальних послуг особистих медичних книжок та своєчасність проходження обов’язкових профілактичних медичних оглядів відповідно до Порядку проведення обов’язкових профілактичних медичних оглядів та видачі особистих медичних книжок, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2001 № 559

5

наявність у надавача соціальних послуг приміщень, які відповідають ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення», що документально підтверджується фахівцем з питань технічного обстеження будівель і споруд, який має кваліфікаційний сертифікат.

У разі неможливості повністю пристосувати об’єкти надавача соціальних послуг для потреб осіб з інвалідністю забезпечується їх розумне пристосування відповідно до ч. 2 ст. 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», що підтверджується інформацією засновника (власника) надавача соціальних послуг за погодженням із громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю

6

можливість інформування населення про наявні соціальні послуги та електронні сервіси (перелік соціальних послуг, категорії осіб, яким вони надаються, умови та порядок їх надання тощо) через електронні засоби комунікації та соціальні мережі, смс-інформування, друковану продукцію (буклети, ліфлети тощо) у формі, доступній для сприйняття особами з будь-якими порушеннями здоров’я

7 Працівники надавача соціальних послуг повинні відповідати вимогам, визначеним у Випуску 80 «Соціальні послуги» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженому наказом Мінсоцполітики від 29 березня 2017 № 518 (далі ― Випуск 80).

Спеціальні критерії не будемо наводити, бо вони, як зазначалося вище, передбачені для тих, хто надає чи планує надавати послуги, що передбачають цілодобове чи нічне або денне перебування у приміщенні надавача соціальних послуг, а таких надавачів, як правило, у громадах одиниці.

Етапи визначення потреб населення у соціальних послугах

Якщо узагальнити інформацію, наведену нами, та роз’яснення Мінсоцполітики щодо визначення потреб, то її можна умовно розділити на декілька етапів.

Перший. Утворення робочої групи для забезпечення проведення заходів з визначення потреб і розроблення пропозицій щодо розвитку соціальних послуг.

Другий. Збір соціально-демографічних даних жителів громади, даних щодо вразливих груп населення, картування наявних соціальних послуг та надавачів.

Третій. Збір даних про соціальні проблеми, потреби осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах, у соціальних послугах та про надавачів соціальних послуг, їхні можливості.

Для цього застосовуються різні методи збору даних, зокрема анкетування, структуровані/напівструктуровані інтерв’ю, фокус-групові дискусії та інші, що дозволяє почути/обговорити думки, очікування жителів громади, у т. ч. вразливих груп населення, зрозуміти, які види послуг необхідно розвивати в громаді, які ресурси для цього необхідні.

Для збору даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення визначає цільові групи, які необхідно опитати щодо їх потреб у соціальних послугах. Цільові групи формуються з числа потенційних чи фактичних отримувачів соціальних послуг (наприклад, батьки дітей з інвалідністю, молоді особи з числа випускників інтернатних закладів, особи, звільнені з місць позбавлення волі, тощо), а також із ширших категорій населення громади (наприклад, молоді сім’ї, жінки/чоловіки певних вікових груп тощо), які можна виокремити на основі проаналізованих соціально-демографічних даних.

Для кожної цільової групи визначаються мета та завдання опитування, кількість осіб/сімей, які необхідно опитати, підбираються методи опитування (анкетування, інтерв’ю чи фокус-групова дискусія), розробляються опитувальники з переліком питань, які потрібно поставити тій чи іншій цільовій групі для того, щоб визначити їхню потребу у соціальних послугах. Також узагальнюється та аналізується інформація про результати оцінки потреб осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах і не можуть самостійно їх подолати.

Для забезпечення сталості розвитку соціальних послуг, визначення проблем у міжвідомчій взаємодії та врахування потреб і пропозицій всіх учасників процесу розвитку соціальних послуг також необхідно провести інтерв’ю з керівниками відповідних структурних підрозділів, представниками надавачів соціальних, медичних, освітніх та інших послуг.

Четвертий. Підготовка звіту про результати визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах з пропозиціями щодо розвитку необхідних послуг для забезпечення потреб осіб/сімей на середньостроковий період.

При підготовці пропозицій необхідно визначити перелік послуг, які мають бути розвинуті в громаді, умови їх доступності, необхідні ресурси (кадрові, матеріально-технічні, фінансові).

Також важливо врахувати необхідність підготовки (навчання) відповідного кадрового складу для надання тієї чи іншої послуги.

Пропозиції щодо розвитку послуг мають передбачати перелік заходів, які необхідно виконати для розвитку і забезпечення надання соціальних послуг, у коротко- (терміном на 1 рік), та середньострокових (терміном на 3 роки) планах, з урахуванням найбільш актуальних потреб та можливостей, терміни виконання цих заходів та відповідальних осіб.

Пропозиції також мають визначати перелік послуг, які мають бути організовані в громаді першочергово, з огляду на наступні критерії:

Запит від цільових груп (осіб/сімей, які потребують соціальних послуг)

визначається на основі інформації, отриманої в результаті аналізу отриманих соціально-демографічних даних жителів громади, даних щодо вразливих груп населення, звернень громадян щодо надання соціальних послуг, інших видів підтримки, фокус-групових дискусій, інтерв’ю та анкетування

Повноваження територіальної громади

береться до уваги перелік базових соціальних послуг згідно з вимогами Закону № 2671, а також послуги, розвиток яких належить до власних і делегованих повноважень територіальних громад у сфері соціального захисту

Спроможність територіальної громади

з урахуванням наявних у територіальній громаді кадрових, фінансових та інших ресурсів, необхідних для впровадження та розвитку соціальних послуг, потреби у розвитку спроможності

Експертне бачення

визначається членами робочої групи та залученими експертами у контексті забезпечення необхідного для жителів громади обсягу послуг

Звіт про результати визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах оприлюднюється на офіційних вебсайтах органів місцевого самоврядування і виноситься для громадського обговорення.

Підрозділ з питань соціального захисту населення громади щороку проводить моніторинг та оцінку стану виконання заходів щодо організації надання соціальних послуг, за результатами якого готується узагальнений звіт та подається на розгляд відповідної місцевої ради.

Про спроможність громади та кадрове забезпечення сфери надання соціальних послуг у громадах ми поговоримо у наступних випусках.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі