Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. На кого покладається обов’язок щодо видалення зелених насаджень в охоронних зонах ліній електропередачі, якщо земельні ділянки під такими лініями не перебувають у власності або у користуванні?

Загурська Аліна, юрист Юридичної компанії «Лагерта», експерт із земельних питань
На кого покладається обов’язок щодо видалення зелених насаджень в охоронних зонах ліній електропередачі, якщо земельні ділянки під такими лініями не перебувають у власності або у користуванні?

Розпочнемо з того, що з метою забезпечення збереження електричних мереж, створення належних умов їх експлуатації та запобігання нещасним випадкам від впливу електричного струму розроблено Правила охорони електричних мереж, затверджені постановою КМУ від 04.03.1997 № 209 (далі — Правила № 209), які використовуються у разі проєктування, будівництва та експлуатації електричних мереж, а також під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж.

До відома: електричними мережами, які підлягають охороні згідно з Правилами № 209, вважаються трансформаторні підстанції, розподільні пункти і пристрої, струмопроводи, повітряні лінії електропередачі, підземні і підводні кабельні лінії електропередачі та споруди, які до них належать.

Згідно з п. 2 Правил № 209 для створення нормальних умов експлуатації електричних мереж, забезпечення їх збереження та дотримання вимог техніки безпеки, серед іншого, встановлюються охоронні зони, прокладаються просіки у лісових, садових, паркових та інших багаторічних насадженнях.

Повертаючись до нашого запитання, одразу зазначимо, що розчищення просік здійснюють енергопідприємства, у віданні яких перебувають повітряні лінії електропередачі, а у разі взаємної домовленості — підприємства, організації, приватні особи, у власності чи користуванні яких знаходяться лісові масиви, парки, заповідники, сади та інші багаторічні насадження, згідно з порядком, визначеним енергопідприємством. У разі ж самочинної посадки підприємствами або приватними особами дерев та інших багаторічних насаджень в охоронній зоні електричних мереж роботи з приведення до належного стану просік виконуються за рахунок цих підприємств і осіб (п. 7 Правил № 209).

Тобто, якщо просіки прокладені, обов’язок з їх розчищення лежить на енергопідприємстві, за винятком випадків самочинної посадки дерев та інших насаджень в охоронній зоні електричних мереж.

Що ж ми маємо в усіх інших випадках?

В усіх інших випадках звертаємось до положень Закону України від 06.09.2005 № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів» (далі — Закон № 2807) та Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006 № 105 (далі — Правила № 105).

Так, Закон № 2807 до зелених насаджень відносить деревну, чагарникову, квіткову та трав’яну рослинність природного і штучного походження на визначеній території населеного пункту.

Зелені насадження в силу ст. 21 Закону № 2807 є елементами (частинами) об’єктів благоустрою. Їх охороні та утриманню присвячена ст. 28 вказаного Закону, згідно з приписами якої охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних підстанцій, розподільних пунктів і пристроїв.

Охорона, утримання та відновлення зелених насаджень на об’єктах благоустрою, а також видалення дерев, які виросли самосівом, здійснюються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів залежно від підпорядкування об’єкта благоустрою, а на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або в оренду, — за рахунок коштів їх власників або користувачів відповідно до нормативів, затверджених у встановленому порядку.

Перелік осіб, відповідальних за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними, закріплено п. 5.5 Правил № 105.

До таких осіб віднесено:

— на об’єктах благоустрою державної чи комунальної власності — балансоутримувачів цих об’єктів, тобто спеціально вповноважені на конкурсних засадах державними чи місцевими органами влади підприємства, організації, які відповідають за утримання та збереження зелених насаджень на підпорядкованих територіях зеленого господарства;

— на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях — установи, організації, підприємства;

— на територіях земельних ділянках, які відведені під будівництво, — забудовників чи власників цих територій;

— на безхазяйних територіях, пустирях — місцеві органи самоврядування;

— на приватних садибах і прилеглих ділянках — їх власників або користувачів.

І декілька слів про балансоутримувачів об’єктів благоустрою.

Сільським, селищним та міським радам Законом № 2807 надано повноваження щодо визначення на конкурсних засадах балансоутримувачів, відповідальних за утримання об’єктів благоустрою, елементами яких, як зазначалося вище, є зелені насадження.

Це означає, що саме балансоутримувач, як особа, на яку покладено обов’язок щодо охорони та утримання зелених насаджень, має здійснити їх видалення у разі такої необхідності.

Але балансоутримувач визначається не завжди. У такому випадку звертаємось до положень Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 30 якого до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено, зокрема повноваження щодо:

— організації благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення;

— здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Виконавчим органом, на який може бути покладено наведені повноваження, є Управління житлово-комунального господарства відповідної ради.

Тобто, у разі відсутності балансоутримувача охорону та утримання зелених насаджень має забезпечувати саме виконавчий орган ради, до відання якого належить повноваження щодо організації благоустрою населеного пункту.

Якщо ж вести мову про зелені насадження, які не є елементами об’єктів благоустрою та які знаходяться на земельних ділянках, що не перебувають у власності або у користуванні, вважаємо, що обов’язок з їх видалення в охоронних зонах ліній електропередачі все ж покладається на місцеві органи самоврядування, як це передбачено п. 5.5 Правил № 105 в частині безхазяйної території.

Тож задля уникнення неприємних ситуацій, пов’язаних з припиненням або обмеженням електропостачання споживачів, за необхідності видалення зелених насаджень в охоронних зонах ліній електропередачі слід визначити:

— чи не є таке видалення розчищенням просік;

— чи є такі насадження елементами об’єктів благоустрою;

— чи перебувають вони на балансі певного підприємства, організації;

— чи, можливо, є безхазяйними.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі