Теми статей
Обрати теми

Щодо передачі в оренду сільськогосподарських земель, які знаходяться у комунальній власності на території громад, де сформовані військово-цивільні адміністрації1

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру
Лист від 24.09.2021 № 26-2-0.134-11927/2-21

1 Запит було здійснено в рамках адвокаційної діяльності в Донецькій та Луганській областях БФ «Карітас Маріуполь» (Магдаліц Олександр, керівник юридичних проєктів БО «ПБФ Карітас Маріуполь»).

Запит: БО ПБФ «Карітас Маріуполь»

Першому заступнику голови

Державної служби України

з питань геодезії, географії та кадастру

Мірошниченку Анатолію Миколайовичу

Шановний Анатолію Миколайовичу!

Благодійним фондом «Карітас Маріуполь» було проведено низку заходів протягом 2021 року стосовно аналізу адаптування законодавства до реформи децентралізації та функціонування військово-цивільних адміністрацій.

Указами Президента України № 61/2021 від 19.02.2021 та № 62/2021 від 19.02.2021 в Донецькій та Луганській областях створено вісімнадцять військово-цивільних адміністрацій (далі — ВЦА). За результатами статистичних даних 2020 року, щонайменше 20 % дохідної частини бюджету територіальних громад складали податки за користування земельними ділянками. Для належного виконання свої обов’язків, ефективного впровадження реформ та забезпечення належного рівня життя місцевий бюджет повинен мати сталі джерела надходжень. Одним з основних джерел надходжень місцевих бюджетів є надходження (податки) за користування земельними ділянками комунальної власності.

Наразі перед ВЦА гостро постала проблема передачі сільськогосподарських земель, які знаходяться в комунальній власності, в оренду, згідно зі ст. 19 Закону України «Про оренду землі»: «...При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим ніж сім років».

Водночас, згідно зі ст. 4 п. 12 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації»: «...Здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі шляхом приватизації комунального майна, та надання комунального майна в оренду на строк понад п’ять років). Обмеження щодо відчуження комунального майна, встановлені цим пунктом, не поширюються на випадки розподілу такого майна між територіальними громадами, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України (далі — сформовані територіальні громади)».

Виходячи з вищенаведеного, військово-цивільні адміністрації не можуть виставляти земельні ділянки сільськогосподарського призначення на земельні аукціони в оренду з причини невідповідності строків оренди комунального майна, згідно із Законом України «Про оренду землі» від семи років при можливому до п’яти років згідно із Законом України «Про військово-цивільні адміністрації».

Така ситуація ускладнює процедури наповнення бюджетів та унеможливлює активний розвиток агропромислового сектору на території сформованих військово-цивільних адміністрацій в Донецькій та Луганській областях.

Просимо Вас посприяти роз’ясненням процедури надання сільськогосподарських земель військово-цивільними адміністраціями виходячи з обмежень Закону України «Про оренду землі» та Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» (користування спецзаконом) чи внести необхідні зміни в законодавчі акти.

Також з метою обговорення проблеми, пов’язаної із передачею в оренду земель, які знаходяться у комунальній власності на території громад, де сформовані ВЦА, пропонуємо провести робочу зустріч та знайти рішення для врегулювання даної правової колізії.

Це питання просимо розглянути в найближчий термін, бо маємо вже декілька листів від очільників ВЦА Донецької та Луганської областей, які також надаємо до цього листа як додатки.

БО ПБФ «Карітас Маріуполь»

Відповідь: Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру

Лист від 24.09.2021 № 26-2-0.134-11927/2-21

Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в межах компетенції розглянула лист БО «ПБФ Карітас Маріуполь» від 16.09.2021 № ІЕУ/2021 стосовно оренди земельних ділянок та повідомляє.

Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України (далі — Кодекс) визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Кодексом або за результатами аукціону.

Порядок передачі земельних ділянок у користування, в тому числі на умовах оренди, врегульовано статтями 123, 124 Кодексу та Законом України «Про оренду землі».

Статтею 4 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах здійснюється згідно з вимогами глави 21 Кодексу.

Відповідно до норм статті 19 Закону України «Про оренду землі» строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення.

При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим ніж 7 років.

Слід зазначити, що відповідно до пункту 24 розділу X «Перехідні положення» Кодексу (набрав чинності 27.05.2021 у зв’язку із прийняттям Закону України від 28 квітня 2021 року № 1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин») з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об’єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об’єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об’єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Кодексу.

Відповідно до частини першої цієї статті Кодексу сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Організацію, повноваження і порядок діяльності військово-цивільних адміністрацій, що утворюються як тимчасовий вимушений захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції, що не має на меті зміни та/або скасування конституційно закріпленого права територіальних громад на місцеве самоврядування, визначені Законом України «Про військово-цивільні адміністрації».

Зокрема, згідно з пунктом 27 статті 4 вказаного Закону військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, зокрема, із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад п’ять років). Обмеження щодо відчуження земельних ділянок комунальної власності, встановлені цим пунктом, не поширюються на випадки надання земельної ділянки комунальної власності у приватну власність замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала.

Враховуючи, що норми Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» мають спеціальний характер, військово-цивільні адміністрації можуть передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення в оренду терміном до п’яти років.

Звертаємо увагу, що листи Держгеокадастру не є нормативно-правовими актами, а мають лише інформаційний характер та не встановлюють правових норм.

Перший заступник голови Анатолій Мірошниченко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі