Теми статей
Обрати теми

Знову про заклади освіти та приведення їх у відповідність до вимог законодавства

Микуляк Оксана, провідний юрисконсульт Управління освіти, релігій та у справах національностей виконавчого комітету Хустської міської ради
Станом на сьогодні для багатьох органів місцевого самоврядування гостро стоять питання оптимізації закладів освіти, перейменування, зміни типу тощо. Підставою тому слугують закони у сфері освіти, які приймаються з певною періодичністю. Тут варто було б нагадати, що Законом України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту»1 було передбачено, що переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із цим Законом здійснюється протягом п’яти років з дня набрання чинності цим Законом (до вересня 2022 року). Але про все по порядку…

1 Закон про освіту.

Отже, серед основних проблем та питань можна виокремити декілька.

Загальні положення законодавства у сфері освіти

Відповідно до вимог Закону України від 16.01.2020 № 463-IX «Про повну загальну середню освіту»2 (ст. 33) статут закладу загальної середньої освіти затверджується засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом та має містити інформацію про:

2 Закон про повну загальну середню освіту.

1

повне та скорочене найменування

2

статус, форму власності, організаційно-правову форму та тип закладу

3

місцезнаходження

4

структурні підрозділи закладу

5

систему управління закладом, права та обов’язки органів управління, порядок прийняття ними рішень

6

мету, завдання, принципи діяльності

7

джерела надходження і порядок використання коштів і майна

8

інші положення, що визначають функції закладу загальної середньої освіти відповідно до законодавства

Законом про освіту було внесено зміни до Закону України «Про загальну середню освіту». Однак з набранням чинності Законом про повну загальну середню освіту вищезгаданий закон втратив чинність, а відповідно і втратили чинність положення попередньої редакції закону щодо визначення типів закладів загальної середньої освіти.

Статтею 35 Закону про повну загальну середню освіту визначено нові типи закладів освіти.

Стаття 35. Типи закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти

1. Здобуття повної загальної середньої освіти на певному рівні забезпечують:

— початкова школа, що забезпечує здобуття початкової освіти;

— гімназія, що забезпечує здобуття базової середньої освіти;

— ліцей, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти.

Початкова школа функціонує як окрема юридична особа або як структурний підрозділ гімназії. За рішенням засновника початкова школа, гімназія може включати дошкільний підрозділ, за умови його розміщення в окремій будівлі або відокремленому приміщенні з окремими входом/виходом і територією для вихованців дошкільного підрозділу.

Гімназія та ліцей функціонують як окремі юридичні особи.

За рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової середньої освіти та, як виняток, здобуття початкової освіти.

Заклад загальної середньої освіти, що здійснює освітню діяльність на декількох рівнях загальної середньої освіти, має тип закладу вищого рівня, на якому провадиться освітня діяльність.

Приватні та корпоративні заклади освіти, а також заклади загальної середньої освіти, особливості освітньої діяльності яких визначені міжнародними договорами України, можуть здійснювати освітню діяльність одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти.

Зауважую, що абзаци п’ятий і шостий ч. 1 ст. 35 вказаного Закону набирають чинності з 01 вересня 2027 року.

Цим же Законом знову перенесено строки впорядкування документів закладів загальної середньої освіти, а саме:

рекомендовано засновникам закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, до 01 вересня 2027 року привести установчі документи закладів освіти у відповідність із цим Законом, врахувавши строки набрання чинності окремими положеннями цього Закону.

Тобто остаточні терміни впорядкування документів встановлено на 01 вересня 2027 року.

Однак, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад), Київській та Севастопольській міським радам до 01 вересня 2024 року необхідно затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, з урахуванням вимог цього Закону до ліцеїв, щодо безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього простору, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад, профілізації старшої профільної школи і необхідності охоплення на відповідній території усіх профілів навчання, визначених законодавством, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання.

Засновникам ліцеїв до 01 вересня 2027 року необхідно забезпечити з урахуванням вимог законодавства виконання затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами планів, передбачених пунктом 52 цього розділу (тобто планів формування мережі закладів освіти), шляхом утворення та забезпечення ліцеїв належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережі Інтернет, відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників, провести конкурс відповідно до вимог цього Закону на посаду керівника закладу освіти та вжити інших необхідних дій, визначених відповідними планами та законодавством.

Тобто стосовно ліцеїв у засновника першочергове завдання — визначити своє бачення мережі ліцеїв у громаді з урахуванням вимог до таких закладів та розглянути шляхи запровадження змін.

Стаття 32 Закону про повну загальну середню освіту визначає основні вимоги до ліцеїв і передбачає, що:

Для започаткування та проведення освітньої діяльності комунального ліцею засновник має забезпечити відповідність такого закладу освіти вимогам, що визначені цим Законом, положенням про ліцей та Ліцензійним умовам, у тому числі щодо:

— функціонування не менше двох класів за трьома профілями навчання на рівні профільної середньої освіти (протягом 10-12 років навчання учнів) — (вводиться в дію з 01.09.2027);

— функціонування ліцею як окремої юридичної особи, відокремленої від початкової школи та гімназії, крім випадків, визначених цим Законом;

— забезпечення здобуття учнями профільної середньої освіти відповідно до профілів навчання з навчальним навантаженням та з можливістю обрання учнями навчальних предметів (інтегрованих курсів, інших освітніх компонентів) в обсягах, що визначаються законодавством — (вводиться в дію з 01.09.2027);

— створення безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього середовища відповідно до вимог законодавства;

— підвезення (у разі потреби) учнів і педагогічних працівників до закладу освіти (місця навчання, роботи) та у зворотному напрямку до місця проживання (за потреби) на відстань, що визначається законодавством;

— забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством;

— забезпечення учасникам освітнього процесу вільного і безоплатного бездротового доступу до мережі Інтернет з характеристиками, що відповідають вимогам законодавства, у приміщеннях закладу освіти, у тому числі у пансіоні;

— забезпечення здобувачів освіти харчуванням у порядку та відповідно до вимог, визначених Кабінетом Міністрів України;

— відповідності іншим вимогам, визначеним законодавством.

Рішення про утворення початкової школи як структурного підрозділу у складі гімназії, його реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) приймає (приймають) засновник (засновники) такого закладу.

З метою задоволення духовних потреб громадян приватні заклади освіти, зокрема засновані релігійними організаціями, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законодавством порядку, мають право визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності.

Під час утворення закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний враховувати вимоги Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.

Цей перелік на сьогодні не є виключним, оскільки додаткові вимоги можуть бути передбачені ще в Ліцензійних умовах та в положенні про ліцеї, що його має затвердити Кабінет Міністрів України.

Закон про освіту передбачає, що державні і комунальні заклади системи дошкільної і загальної середньої освіти, що діють на день набрання чинності цим Законом, отримують ліцензію без проходження процедури ліцензування. Заклади освіти усіх форм власності, що створюються після набрання чинності цим Законом, ліцензуються на загальних засадах. Набрання чинності цим Законом відбулося 28.09.2017.

Ліцензії підлягають переоформленню у разі зміни найменувань закладів освіти та/або їх реорганізації шляхом злиття чи приєднання.

Переоформлення ліцензії здійснюється без проведення процедури ліцензування шляхом внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань. У разі реорганізації закладів освіти шляхом злиття чи приєднання переоформлення ліцензії здійснюється на основі їхніх ліцензій.

Враховуючи вищенаведене, при формуванні нової мережі закладів слід враховувати, що законодавчо чітко обумовлено, що збереження ліцензії відбувається не при всіх формах реорганізації.

Якщо на сьогодні заклади освіти просто перейменовані в ліцеї, то при реорганізації шляхом виділу або поділу юридична особа, що відокремлюється, буде проходити процедуру ліцензування.

Отже, перш за все перед засновниками стоїть питання визначення закладів, які на сьогодні надають освітні послуги на третьому рівні, але буде відбуватись пониження такого рівня (зміна типу закладу світи). Зважайте, відповідно до Закону про повну загальну середню освіту реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проєкту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

Підходячи до вивчення даного питання слід врахувати вимоги до ліцеїв, згідно з якими засновник має забезпечити проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством.

Санітарний регламент для закладів освіти

Міністерство охорони здоров’я України розробило новий Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти3. Документ набрав чинності 01 січня 2021 року.

Його вимоги обов’язково треба враховувати під час будівництва й експлуатації закладів освіти, щоб безпечно облаштувати та обладнати їхню територію й приміщення. Регламент стосується закладів усіх типів і форм власності (крім спеціальних), а також приміщень структурних підрозділів інших юридичних осіб, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти.

Здобуття повної загальної середньої освіти забезпечують також спеціальні заклади загальної середньої освіти:

спеціальна школа — заклад загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими порушеннями інтелектуального розвитку, фізичними та/або сенсорними порушеннями;

навчально-реабілітаційний центр — заклад загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями розвитку.

Спеціальні заклади загальної середньої освіти можуть здійснювати освітню діяльність на одному або на декількох рівнях повної загальної середньої освіти.

Доречно зауважити, що новий Санітарний регламент не лише приділяє багато уваги порядку організації харчування учнів, а й визначає санітарно-гігієнічні норми щодо питань, як облаштовувати територію школи, її будівлі та навчальні приміщення (спортивні майданчики, фізкультурно-спортивні приміщення, кабінети інформатики, санітарні вузли, приміщення допоміжного та підсобного призначення, утримання басейнів).

Також він визначає, як безпечно організувати освітній процес та роботу з технічними засобами, водопостачання, водовідведення та опалення, повітряно-тепловий режим, природне та штучне освітлення, харчування, медичне обслуговування, як контролювати шуми й вібрацію.

Однак, у цьому Санітарному регламенті слід було врахувати вимоги щодо забезпечення проживання учнів у пансіонах у разі, якщо час їхнього доїзду до ліцею буде більше норми, визначеної законодавством. Ця норма у вимогах до закону є імперативною і мала, як на мене, знайти своє відображення у Санітарному регламенті.

До речі, станом на сьогодні норми доїзду врегульовані лише в постанові КМУ від 01.06.2020 № 586 «Деякі питання захисту дітей в умовах боротьби з наслідками гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» та не несуть імперативного характеру, а надають можливість проживання у пансіонатах у разі, коли перебування в дорозі в один бік на міських, приміських і міжміських маршрутах загального користування перевищує одну годину.

Учні (вихованці) можуть проживати в інтернаті (пансіоні) санаторної школи (крім вихідних, святкових днів і канікул) у разі, коли перебування в дорозі в один бік на міських, приміських і міжміських маршрутах загального користування перевищує одну годину або за протоколом лікування та/або реабілітації передбачено обмеження руху та/або фізичного навантаження.

Тому у процесі формування мережі ліцеїв слід враховувати і ці норми та необхідність утворення при формуванні ліцею структурного підрозділу, пансіонату у разі, якщо підвіз буде перевищувати зазначені часові межі організації підвозу. Таке твердження виходить з вищенаведеного та з норми Закону про освіту, яка зазначає, що учні проживають та утримуються у пансіонах закладів освіти (забезпечуються одягом (формою), харчуванням та іншими послугами) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Про пансіон та ліцеї

Відповідно до Закону про повну загальну середню освіту (ст. 31) у складі закладів загальної середньої освіти може, зокрема, функціонувати такий внутрішній структурний підрозділ, як пансіон (у складі ліцеїв, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів спеціалізованої освіти).

За рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової середньої освіти та, як виняток, здобуття початкової освіти.

У такому разі засновникам необхідно добре прораховувати потужності приміщень (належну кількість кабінетів) та пансіонів (ліжкомісць).

За відсутності офіційних роз’яснень та розроблених методичних рекомендацій з боку центрального органу управління освіти, можна зробити самостійні суб’єктивні висновки про те, що багато засновників освітніх закладів в майбутньому можуть зіткнутись з проблемою відсутності ліцензій та відповідно відсутності фінансування на утримання таких установ.

Це може статись з наступних причин.

Є два шляхи отримання ліцензії:

— отримання вперше;

— переоформлення.

Тут враховуємо та зважаємо, що державні і комунальні заклади системи дошкільної і загальної середньої освіти, що діяли на день набрання чинності Законом про освіту, отримують ліцензію без проходження процедури ліцензування. Заклади ж освіти усіх форм власності, що створюються після набрання чинності цим Законом, ліцензуються на загальних засадах.

Відповідно до Закону про повну загальну середню освіту саме переоформленню підлягають ліцензії у разі зміни найменувань закладів освіти та/або їх реорганізації шляхом злиття чи приєднання. Тобто при реорганізації шляхом виділу і поділу звичайного колишнього закладу загальної середньої освіти новоутвореній юридичній особі необхідно буде пройти процес ліцензування.

Щодо зміни типу закладу освіти слід зазначити, що відповідно до постанови КМУ від 24.03.2021 № 365 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187» ліцензіат, що провадить освітню діяльність, повідомляє органу ліцензування про планове або позапланове припинення провадження освітньої діяльності загалом, за певним рівнем освіти або у певній сфері освіти, або за певними місцями її провадження протягом п’яти робочих днів з моменту прийняття відповідного рішення, а також про заходи, що вживатимуться ним для забезпечення продовження навчання здобувачів освіти.

Алгоритм щодо структуризації закладів освіти

Враховуючи все вищенаведене, окреслю свій алгоритм дій засновників щодо структуризації закладів освіти у громаді у відповідності до норм законодавства в галузі освіти.

Алгоритм.

Визначити заклади, які потенційно можуть стати ліцеями.

Визначити заклади, які мають припинити провадження освітньої діяльності за певним рівнем (понизитися в ступені), і це необхідно зробити в найкоротші терміни, оскільки в сільській місцевості необхідно провести обговорення, яке займає рік часу. Якщо до травня 2022 року визначитися з такими закладами та подати відповідні проєкти рішень на обговорення, то з травня 2023 року може бути прийняте рішення про припинення провадження освітньої діяльності за певним рівнем (пониження в ступені) закладу та зупинення з 2023 року набору до 10-х класів (попередньо про це зазначивши в проєкті рішення для обговорення). Таким чином учням буде збережено право на завершення навчання в профільній школі. Останній випуск 11 класу буде в червні 2024 року. Учні, які завершують навчання в 9 класах у 2022 році, на початку 2023 року будуть зараховуватися до потенційних ліцеїв, закладів, у яких збережено третій рівень повної загальної середньої освіти. А також відповідно і виконається обов’язок, що стоїть перед обласними радами: до 01 вересня 2024 року затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад).

Також тут слід враховувати необхідність прийняття рішень щодо зміни типу закладів освіти, які потенційно стають ліцеями, та припиняти з 2023-го (таким самим шляхом (припинення діяльності за певним рівнем освіти)) набір до початкових класів (як мінімум) для того, щоб врегулювати наповнюваність, забезпеченість класними приміщеннями та виконати норми закону, відповідно до яких за рішенням засновника ліцей може також забезпечувати здобуття базової середньої освіти та, як виняток, здобуття початкової освіти.

У разі детального та конструктивного планування за таким алгоритмом засновникам не доведеться стикатись з питаннями відсутності ліцензій та проходженням процедури ліцензування. Деталізація щодо структури залежатиме вже лише від раціональності використання приміщень та здійснюватиметься шляхом приєднання або злиття малокомплектних закладів одного типу. У разі реорганізації закладів освіти шляхом злиття чи приєднання переоформлення ліцензії здійснюється на основі їхніх ліцензій.

Враховуючи все вищенаведене, перед визначенням структури закладів освіти необхідно вивчити матеріально-технічну базу кожного закладу, кількість учнів та класів станом на 05.09.2021. Тут на допомогу нам прийде ЄДЕБО (Єдина державна електронна база з питань освіти). Добре попрацювавши з ЄДЕБО, засновникам та органам управлінь у сфері освіти вдасться зрозуміти загальну картину: які класи (учні) починаючи з 2023 року будуть зараховуватись на навчання до інших закладів освіти у зв’язку із змінами типу закладу освіти, в якому вони навчаються на сьогодні.

Після чого зможуть опрацювати питання відповідності матеріально-технічної бази закладу, що буде переформатовуватись, та визначити напрямки здійснення підвозу, часові межі організації підвозу та потребу в пансіонатах. Відповідно можна буде визначити орієнтовну наповнюваність та кількість класів у закладах освіти, в тому числі і майбутніх ліцеях.

У процесі структуризації слід врахувати освітню мережу в сільській місцевості. Зазвичай в селах на сьогодні є один заклад освіти, який розміщується в одній великій будівлі і здійснює освітню діяльність на всіх трьох рівнях. Тут слід згадати про законодавчо визначений обов’язок засновника щодо забезпечення територіальної доступності та закріплення території обслуговування, відповідно до яких кожна дитина має право на здобуття початкової та/або базової середньої освіти у найбільш доступному та наближеному до місця проживання дитини закладі освіти. Враховуючи зазначене, в більшості сіл заклади освіти набудуть статусу гімназій із структурними підрозділами (початкова школа). Ліцеї ж будуть організовані з розрахунку 1 на 2-3 села.

Враховуючи обов’язок забезпечення початкової освіти в самому селі, на мою думку, саме такі ліцеї будуть користуватись «окремими випадками» щодо створення за рішенням засновника ліцею, який здійснює діяльність на всіх трьох рівнях, як виняток. Однак тут одразу зрозуміло, чому зарахування до ліцею буде здійснюватися на конкурсних засадах: через обмеження кількості місць у зв’язку з відсутністю класних приміщень.

У такому разі стає цікаво, чи зможуть ліцеї орендувати приміщення в гімназій у сусідньому селі і надавати платні освітні послуги на ІІІ рівні загальної середньої освіти? Або ж чи можна буде закріплювати вільні приміщення гімназій, що знаходяться в сусідньому селі, за ліцеєм та розширювати ліцензійну кількість місць?

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі