Теми статей
Обрати теми

Яким чином можна використовувати майно ліквідованих закладів дошкільної освіти?

Матеріал на цю тему був розроблений ще в травні цього року в рамках Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», який реалізується в Україні ГО DOCCU у партнерстві з Цюріхським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарії, та представлено Швейцарським бюро співробітництва в Україні. Ну і звісно, його було вже розміщено на багатьох ресурсах. Розробниками, до слова, були аналітики нашої редакції. Вирішили вам про нього нагадати, оскільки розуміємо, що питання для багатьох стає архіважливим у тих умовах, у яких або вже опинилися, або можуть опинитися територіальні громади.

Аби з’ясувати, яким чином можна використовувати це майно ліквідованих закладів дошкільної освіти і чи взагалі це можна робити, звернемося до Закону України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту»1.

1 Закон про дошкільну освіту.

У частині першій статті 16 вказаного Закону зазначається, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Водночас частиною третьою цієї ж статті визначено, що вивільнені приміщення ліквідованих державних та комунальних закладів дошкільної освіти використовуються виключно для роботи з дітьми.

Майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно для роботи з дітьми.

На цьому етапі має сенс акцентувати увагу на понятійному апараті, який використовує законодавець.

Тут бажано прояснити ситуацію роз’ясненнями від профільних Комітетів та Міністерств.

Йдеться про ч. 3 ст. 16 Закону про дошкільну освіту, якою встановлено імператив щодо використання майна саме ЛІКВІДОВАНИХ закладів дошкільної освіти, зокрема комунальної форми власності.

А ось тут доцільно навести положення Цивільного кодексу України, стаття 104 якого визначає декілька способів припинення юридичної особи (в нашому випадку – закладу дошкільної освіти). А саме, вказаною нормою встановлено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації.

Саме тому виникають підстави говорити про те, що частиною 3 ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту» заборонено використовувати приміщення колишніх закладів дошкільної освіти не для роботи з дітьми лише у разі, коли такі заклади як юридичні особи були припинені шляхом ліквідації.

Водночас, якщо заклади дошкільної освіти були припинені шляхом реорганізації, то виходить, що їх будівлі можна використовувати для задоволення інших потреб?

Наприклад, маємо таку собі ситуацію, коли в населеному пункті, на території якого розташована будівля колишнього закладу дошкільної освіти, проживає всього з десяток дітей, а площа будівлі колишнього садочка становить 400 м2.

Отже, якщо користуватися логікою законодавця та застосовувати положення ст. 16 Закону про дошкільну освіту, то власник будівлі саме ліквідованого садочка має забезпечити його використання лише для роботи з дітьми, яких зовсім небагато.

Якщо ж, наприклад, говорити про те, що колишній заклад дошкільної освіти припинився як юридична особа шляхом реорганізації (скажімо, шляхом приєднання), то його будівля мала би повноцінно використовуватися тією юридичною особою, до якої його було приєднано, наприклад, до іншого закладу дошкільної освіти. Відповідно є сенс говорити про те, що частково приміщення будівлі колишнього садочка можна однозначно використовувати за цільовим призначенням (для здобуття дошкільної освіти). Тоді постає логічне запитання: яким чином можна використовувати «вільні» приміщення саме реорганізованого закладу дошкільної освіти? У цій частині відповіді на запитання Закон про дошкільну освіту не містить.

Але тут звертаємося до Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIII «Про освіту». Частиною 4 ст. 80 цього законодавчого акта встановлено, що «об’єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням». Але тут є виняток: «крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов’язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу».

Отже, в оренду можна здавати приміщення:

по-перше, з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов’язаних із забезпеченням освітнього процесу;

по-друге, з метою обслуговування учасників освітнього процесу.

Щодо першого варіанту.

Саме постановою КМУ від 27.08.2010 № 796 «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності» затверджено послуги, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності. Якщо послуги для забезпечення освітнього процесу не виходять за межі означеної постанови, то заклад дошкільної освіти (дотримуючись положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна») може ставити питання про передачу в оренду приміщення закладу тим суб’єктам, хто ці послуги зможе надати.

Щодо другого варіанту.

Йдеться про послуги з обслуговування учасників освітнього процесу. Але є питання: що саме мається на увазі під такими послугами? Гіпотетично під такі послуги можна підвести чимало видів діяльності: продаж навчальної літератури, канцтоварів, проведення курсів цифрової грамотності, інші курси тощо. Із прийняттям другого варіанту треба бути обережними, бо потенційно можуть з’явитися особи, які будуть ставити під сумнів законність використання таких приміщень на правах оренди. Тут все залежить вже від самого закладу дошкільної освіти та органу місцевого самоврядування – наскільки вони готові до відстоювання своїх прав у разі виникнення судових спорів.

Крім того, слід пам’ятати, що в обох варіантах усі кошти, отримані від оренди нерухомого майна державного чи комунального закладу освіти, використовуються виключно на потреби цього закладу освіти (ст. 80 Закону України «Про освіту»).

РЕЗЮМУЄМО:

1. Важливим моментом у використанні будівель закладів дошкільної освіти є, в першу чергу, врахування потреб громадян та можливостей бюджету територіальної громади, кошти якого не мають спрямовуватись на утримання більше ніж на половину пустих приміщень закладів дошкільної освіти, якщо вони не можуть виконувати повноцінно своєї функціональної ролі (особливо за умови відсутності в достатній кількості вихованців).

2. Для врегулювання питання використання будівель закладів дошкільної освіти, які припинилися як юридичні особи, необхідно внести зміни до Закону України «Про дошкільну освіту» з метою уточнення в першу чергу понятійного апарату, який в ньому застосовується (що саме мається на увазі в його статті шістнадцятій під ліквідованими закладами дошкільної освіти).

3. Необхідно мати чітке розуміння того, які саме послуги належать до послуг забезпечення освітнього процесу й обслуговування його учасників і при цьому не суперечать іншим нормативним виняткам та обмеженням.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі