Теми статей
Обрати теми

Вакцінація, щеплення... з точки зору Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини

Брусенцова Яна, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», юрист
На очі потрапило два цікавих інформаційних повідомлення, тому вирішили поділитися ними з вами, шановні наші читачі. Одне з них безпосередньо стосується ваших колег. Сподіваємося, що такого у вас все ж таки не відбувається. А от про інше повідомлення вирішили вам просто нагадати, щоб мали, на що спиратися, якщо й до вас як до засновників закладів освіти будуть звертатися батьки нещеплених дітей.

Щодо вакцінації від коронавірусу1

1 Інформація з офіційного сайту Уповноваженого ВРУ з прав людини.

Під час моніторингу соціальної мережі Facebook Уповноваженим ВРУ з прав людини було виявлено повідомлення міського голови м. Івано-Франківськ Руслана Марцінківа про те, що працівники виконавчого комітету міськради мають бути 100 % вакциновані. А в разі відмови від щеплення, за його словами, до них будуть застосовані заходи дисциплінарного впливу, зокрема, звільнення.

Задля недопущення порушення конституційних прав працівників, за ініціативою Омбудсмена, було направлено лист до міського голови м. Івано-Франківськ, в якому наголошено на обов’язковості дотримання Конституції та законів України.

Стаття 43 Конституції України гарантує право кожного на працю і захист від незаконного звільнення.

«Згідно з наказом Міністерства охорони здоров’я України № 3018 «Про затвердження Дорожньої карти з впровадження вакцини від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 24 грудня 2020 року, вакцинацію від коронавірусу визначено як добровільну для всіх груп населення та професійних груп. А Кодексом законів про працю України заборонена будь-яка дискримінація в сфері праці; пряме або непряме обмеження прав працівників, зокрема щодо стану здоров’я, не допускається», — наголосила Людмила Денісова.

Крім того, Омбудсмен звернула увагу на те, що в своїй резолюції 2361 (2021) Парламентська Асамблея Ради Європи закликає та рекомендує інформувати громадян про те, що вакцинація не є обов’язковою і ніхто не може зазнавати політичного, соціального або іншого тиску для її проходження.

Забезпечення права кожного українця на працю перебуває на контролі Уповноваженого.

Щодо обов’язкової вакцінації дітей2

2 Інформація із сторінки соціальної мережі Facebook Уповноваженого ВРУ.

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини періодично надходять звернення батьків щодо сприяння у захисті прав дітей на освіту у зв’язку з відмовою батьків від їх обов’язкової вакцинації.

Уповноважений дотримується позиції, що заборона відвідувати заклади освіти дітям, в яких відсутні профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень, не порушує їх право на освіту, оскільки чинним законодавством передбачені різні форми здобуття освіти, окремі з яких можна реалізувати без відвідування закладу освіти. Разом із тим обов’язкова вакцинація створює колективний імунітет та захищає не лише щеплених дітей, але й тих, які не можуть бути вакцинованими через медичні протипоказання.

Крім того, Верховний Суд у своїй постанові від 17.04.2019 у справі № 682/1692/17 зазначив, що вимога про обов’язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров’я, а також здоров’я зацікавлених осіб, є виправданою. У цій справі Верховний Суд звернув увагу на те, що завданням держави є забезпечення дотримання оптимального балансу між реалізацією права дитини на освіту та інтересами інших дітей.

Однак проблема незгоди деяких батьків на обов’язкову вакцинацію дітей та подальші труднощі із реалізацією права таких дітей на освіту продовжувала гостро обговорюватись в українському суспільстві.

Утім, крапку у цій суперечці поставила Велика Палата Європейського суду з прав людини, оприлюднивши 8 квітня 2021 року своє рішення у справі Vavřička and Others v. the Czech Republic (№ 47621/13).

Європейський суд визначив, що обов’язкова вакцинація, на яку скаржилися заявники, має розумне співвідношення пропорційності до легітимної мети держави-відповідача, яка відповідає цілям охорони здоров’я та захисту прав інших осіб. Відповідно, Європейський суд встановив, що порушення статті 8 Конвенції з боку держави у цій справі не було.

Принагідно нагадуємо, що відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» при розгляді справ національні суди застосовують практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі