Теми статей
Обрати теми

Староста: «людина-оркестр», або Як живеться старостам

Нам у редакцію надійшов матеріал, автором якого є староста. Він відтворив у ньому все те, що здійснює протягом своєї діяльності (майже рік) у населеному пункті, в якому проживає трохи менше 2000 осіб.

Ми давно вже знаємо та розуміємо, що в більшості випадків старости не здійснюють лише базові повноваження, які перелічені у ст. 541 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». Їх функціонал значно ширший. А ще ми знаємо, що багато хто з секретарів говорить про те, що свого часу до сфери їх повноважень входило не менше. І тут певною мірою не посперечаєшся. Але в цій частині треба говорити не лише про обсяг повноважень, а й про зміну законодавства, підходів до здійснення того чи іншого повноваження, ставлення жителів, депутатів тощо. З упевненістю можна сказати, що старостам все ж таки складніше.

Вони щонайменше в частині вирішення фінансових питань не є автономними і перебувають у стані таких собі посередників між «хотєлками» жителів, та бажанням і можливостями ОМС забезпечити ці «хотєлки». Відповідно, весь вогонь невдоволення населення бере на себе староста.

У частині інших питань також не все так просто: виконуючи те чи інше додаткове повноваження, староста подекуди отримує додатково собі «куратора», який так чи інакше координує, контролює чи направляє його діяльність. Також непереливки мати купу начальників.

Так повелося, що всі експерти на національному рівні побачили в старостах тих, хто може стати на передову у здійсненні повноважень в різних сферах: надання адміністративних послуг (державна реєстрація актів цивільного стану, реєстрація місця проживання тощо); вчинення нотаріальних дій; ведення військового обліку з усіма дотичними до цього питаннями обов’язками; складання адмінпротоколів з різних видів правопорушень; складання різного роду актів та довідок, що часто в принципі не має під собою правового підґрунтя тощо. Ми вже не говоримо про справи буденні: знімання показів лічильників, особисте здійснення покосу трави, прибирання снігу тощо.

Виникає логічне запитання: а старости взагалі люди чи роботи?

Тут дуже хочеться нагадати, що не варто намагатися наблизити послуги до громадян, повністю поклавши відповідні повноваження на старост. Від цього так чи інакше постраждає якість їх надання. І не тому, що старости безвідповідально до цього ставляться, а тому що фізично важко встигнути зробити все якісно. Адже наданню кожної послуги, вчиненню кожної дії передує вивчення, ознайомлення, повторення, застосування положень законодавства у певній сфері.

Якщо ми говоримо про вчинення нотаріальних дій, то це щонайменше Цивільний кодекс України та Закон України «Про нотаріат», ну і ще з декілька підзаконних актів, яких необхідно суворо дотримуватися. В іншому випадку може так трапитися, що хтось не отримає спадщину або не зможе вчинити правочин, бо довіреність посвідчена з порушеннями законодавства.

Якщо говоримо про організацію надання адміністративних послуг соціального характеру, то тут взагалі можна тільки цим і займатися, адже надання кожного виду державної допомоги — то цілий квест з багатьма невідомими, особливо щодо переліку документів, які має надати суб’єкт звернення. А староста в цій сфері має розібратися та надати вичерпну консультацію, відповісти на всі, в тому числі і нестандартні (а якраз їх завжди найбільше), запитання та спробувати діяти так, щоб до мінімуму звести кількість відвідувань суб’єктом звернення «офісу» старости (адже в цьому полягало наближення послуг до громадян та спрощення їх надання).

І ще одне, наприклад: реєстрація місця проживання. Ну здавалося, що складного? Нічого, звісно, якщо стикатися лише зі стандартними ситуаціями, але їх мало. Найбільше питань виникає з реєстрацією неповнолітніх, і тут вже треба вивчати кожне питання окремо, вишукувати відповідь у безлічі нормативно-правових актів (як то: як зареєструвати місце проживання дитини, якщо батько живе окремо і не хоче, не може надати згоду на таку реєстрацію; як отримати згоду для реєстрації місця проживання особи від безлічі співвласників житла тощо). До слова, найбільше судових справ виникає саме у сфері реєстрації місця проживання (точніше — надання відмови в такій реєстрації). Тож тут взагалі кожну свою дію треба вчиняти декілька разів, перевіривши її обґрунтованість, а це все час.

Про ведення військового обліку взагалі мовчимо. Це на перший погляд так просто звучить, а там ще купа інших дій має бути вчинена старостою (перелік так на півтори сторінки складає).

От і постає запитання: коли старості займатися основними своїми повноваженнями, яких у нього тринадцять. І тут також є важливий момент. У переліку базових повноважень старости є взяття участі у засіданнях ради, виконавчого комітету, постійних комісій тощо, і до них також, як не дивно, варто готуватися, вивчати питання, проєкти рішень, звісно, якщо ми хочемо продуктивної роботи, а не присутності старости на цих «заходах» лише для галочки.

Ми вже не говоримо про питання, вирішення яких староста має ініціювати в раді, виконкомі тощо, тут взагалі треба проводити аналіз, надавати обґрунтовані та аргументовані пропозиції тощо, а це знову ж таки час.

Час від часу складається таке враження, що старост максимально завантажили додатковими повноваженнями, щоб вони не встигали здійснювати свої базові. Дуже хочеться помилятися в цьому, а думати, що це лише намагання зекономити кошти місцевого бюджету за рахунок «семідєлкіна» — старости.

Дуже хочеться закликати голів, депутатів та всіх прибічників багатофункціональності старост раціонально підходити до ідеї навантаження старост додатковими повноваженнями, зважати на доцільність таких дій та враховувати часові та фізичні можливості старост. Пам’ятайте, що можна побудувати повноцінну систему забезпечення інтересів та прав громадян не лише за рахунок діяльності старост, а й інших посадових осіб місцевого самоврядування, які можуть працювати між собою злагоджено, при цьому забезпечуючи головне — якість та повноту наданих послуг населенню.

Нижче наведено реалії сьогодення. Як на нас, то тут, щонайменше, повноважень на три повноцінні одиниці штату ради.

Обсяг роботи старости 2021 рік (_________ громада _______ області)

Не з експертної сторони, а з практичної — як живеться старостам.

Сфера

Послуга/вид роботи, які виконує староста

Нормативний документ, який регулює

Контактна особа в апараті

I. Робота з жителями населеного пункту

1. Вести особистий прийом громадян (щопонеділка, щосереди з 9:00 до 13:00) та в інший час за потреби.

2. Вирішення побутових та конфліктних питань жителів села за потреби.

3. Надання консультацій з питань землі, майна, спадщини, соціального захисту, інше.

4. Прийом заяв від фізичних та юридичних осіб (земельні питання, матеріальна допомога, скарги, інше).

5. Проводити зустрічі з жителями «на селі».

6. Участь/виступи на похоронах.

Закон України «Про звернення громадян»

II. Діловодство

Вести документацію:

1. Погосподарські книги 03-04.

2. Земельно-кадастрові книги 03-05.

3. Реєстри для реєстрації нотаріальних дій 03-06.

4. Алфавітна книга обліку заповітів 03-07.

5. Журнал реєстрації виданих довідок громадянам 03-08.

6. Журнал реєстрації особистого прийому громадян старостами сіл 03-09.

7. Журнал обліку реєстрації вхідних документів 03-10.

8. Журнал обліку реєстрації вихідних документів 03-11.

9. Картотека обліку військовозобов’язаних 03-12.

10. Журнал обліку результатів перевірок стану військового обліку призовників і військовозобов’язаних та звіряння їх облікових даних з даними районних (міських) військових комісаріатів 03-13.

11. Листування з організації мобілізаційної підготовки 03-14.

Оформляти заяви та передавати їх за належністю, подавати звіти щодо звернення громадян.

Слідкувати за електронною адресою для оперативного реагування на листи

III. Благоустрій

Координація/організація роботи/контроль працівників з благоустрою.

Забезпечення пальним, маслом тощо працівників з благоустрою.

Організація прибирання території села.

Організація викошування території.

Організація збору сміття.

Організація впорядкування кладовища.

Організація підтримки чистоти на зупинках.

Організація впорядкування сміттєзвалища.

Контроль за вуличним освітленням.

Передача показників вуличного освітлення щомісяця до 25 числа.

Організація підсипки доріг та ямковому ремонту.

Організація розгортання снігу.

Організація прибирання і підтримки чистоти в парках та біля водоймищ.

Слідкувати за чистотою на дошках оголошень та смітниках.

Слідкувати за чистотою на дитячих майданчиках.

Слідкувати за станом пам’ятників.

Слідкувати за чистотою біля знаків населеного пункту та вказівних знаків.

Слідкувати за чистотою та благоустроєм території адмінприміщення.

IV. Нотаріальні дії

Посвідчення та реєстрація заповітів.

Оформлення довіреностей.

Посвідчення заяв на прийняття та відмову від спадщини.

Заповнення журналу нотаріальних дій

Закон України «Про нотаріат»

V. Реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання

Реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання через РТГ (реєстр територіальних громад).

Оформлення заяви, реєстрація довідки/повідомлення.

Надсилання повідомлення при знятті з іншого місця реєстрації.

Внесення змін в погосподарські книги.

Ведення картотеки.

Подача звіту до реєстру виборців.

VI. Робота з фінвідділом

Передача показників лічильників вуличного освітлення/адмінприміщення в бухгалтерію до 25 числа щомісячно.

У приміщеннях, де є опалення, вести відомість використання твердого опалення.

Передавати квитанції на сплату податків.

Вести роз’яснювальну роботу з одноосібниками щодо декларування доходів і сплати податків

VII. Військовий облік

Оповіщення призовників.

Оповіщення військовозобов’язаних.

Ведення картотеки/журналу

VIII. Адмінпослуги соціального характеру (спільно із ЦНАП)

Оформлення субсидії.

Оформлення допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами.

Оформлення допомоги при народжені дитини.

Оформлення «Пакунку малюка».

Оформлення допомоги на дітей, які виховуються в багатодітних сім’ях.

Оформлення допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.

Оформлення допомоги на дітей одиноким матерям.

Оформлення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям.

Оформлення допомоги на догляд (щомісячна допомога особі, яка проживає разом з інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним).

Оформлення державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату

Постанова КМУ від 22.07.2020 № 632,

наказ Міністерства соціальної політики України від19.09.2006 № 345

IX. Робота з координації закладів/організацій у селі

Робота з координації закладів у селі:

ЗЗСО — участь у заходах, участь у ремонті та загальному прибиранні.

ЗДО — участь у заходах, участь у ремонті та загальному прибиранні.

СБК — проведення та організація загальних заходів (День села, День незалежності, День Перемоги, Новий Рік, День Конституції, інше), ремонти, загальне прибирання.

Амбулаторія/ФАП — ремонти, загальне прибирання, організація забезпечення овочами ЦРЛ.

Рада ветеранів — привітання ювілярів, проведення зустрічей

X. Інше

Комп’ютерну техніку в разі потреби здавати та забирати з ремонту.

Везти картриджі для заправки.

Участь у виконкомах та інших засіданнях.

Аналіз та контроль за пільговим перевезенням

Також робота із:

— судом — надання відповідей на запити;

— поліцією — надання характеристик та довідок;

— прокуратурою — надання інформації та довідок;

— архівом — оформлення та передача документації.

Документи, які має видавати староста (окрім нотаріальних)

Назва довідки/документа

Кому надається

На підставі яких документів

Строк дії документа

Примітки

1

Довідка про склад сім’ї

Управління соцзахисту

2

Довідка про працевлаштування

Управління соцзахисту

3

Акт обстеження матеріально-побутових умов

Управління соцзахисту

4

Довідка про місце проживання (форма 13)

5

Довідка про проживання малолітніх та неповнолітніх

Нотаріусу в разі вчинення правочину щодо майна

2-3 дні

6

Довідка про наявність землі у фізичної особи на підставі даних погосподарської книги

Управління соцзахисту

7

Виписка з погосподарської книги

БТІ, архітектура

8

Про перейменування вулиць і будинків

9

Характеристика

10

Довідка про спадкоємців

Нотаріусу

11

Довідка про поховання за власний рахунок

До територіального управління Пенсійного фонду України

Примітка.

Щодо довідок: певна частина з них не передбачена на законодавчому рівні, але необхідність їх видачі покликана вимогою інших органів виконавчої влади для надання громадянам тієї чи іншої адміністративної послуги, соціальної послуги тощо.

Підготував Олександр Фуркало, староста села Бузівка Жашківської громади Черкаської області

Староста апарату міської ради має 19 «керівників», тобто безпосередньо тих, хто може давати вказівки, ті чи інші завдання, які потрібно виконати:

1) міський голова;

2) перший заступник міського голови;

3) другий заступник міського голови;

4) керуючий справами;

5) секретар ради;

6) начальник фінансового відділу;

7) головний бухгалтер;

8) начальник юридичного відділу;

9) начальник земельного відділу;

10) начальник економічного відділу;

11) начальник соціального відділу;

12) начальник ЦНАПу;

13) начальник служби у справах дітей;

14) начальник центру соцслужб;

15) начальник Терцентру;

16) начальник ВУЖКГ;

17) начальник сектору інформаційної політики;

18) начальник відділу освіти;

19) начальник відділу культури.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі