Теми статей
Обрати теми

Щодо подання декларацій членами конкурсних комісій з обрання керівників закладів загальної середньої освіти

Національне агентство з питань запобігання корупції
Лист від 03.09.2021 № 190-07/65899-21

На Ваш лист Національне агентство роз’яснює.

Відповідно до пп. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» (далі — Закон) суб’єктами, на яких поширюється дія Закону, є особи, які для цілей Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, зокрема представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експерти відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, утворених відповідно до Закону України «Про державну службу», Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законів (крім іноземців-нерезидентів, які входять до складу таких комісій), Громадської ради доброчесності, утвореної відповідно до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», і при цьому не є особами, зазначеними у п. 1, пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону.

Конституційний Суд України у рішенні від 06.06.2019 № 3-р/20191 (справа № 1231/2018) висловив позицію про те, що «наділення відповідно до законодавства України громадських об’єднань або їх представників певною компетенцією у сфері формування або забезпечення виконання їх повноважень органами державної влади або органами місцевого самоврядування свідчить про набуття такими об’єднаннями громадян та їх представниками публічного характеру їх діяльності. Тобто представники громадськості у процесі реалізації своїх передбачених законом можливостей брати участь у проведенні чи реалізації публічної політики можуть реально впливати на ухвалення органами державної влади їх рішень. У зв’язку з цим Конституційний Суд України вважає, що держава має право запроваджувати у таких випадках відповідний контроль за діяльністю об’єднань громадян та їх представників з метою запобігання виникненню в їх діяльності корупційних ризиків, недопущення неправомірного набуття матеріальних або нематеріальних благ, вчинення інших зловживань при реалізації наданих їм прав щодо участі в публічному управлінні».

1 https://ccu.gov.ua/docs/2749

Отже, всі особи, які є членами конкурсних комісій, що утворені відповідно до законів України, є суб’єктами, на яких поширюється дія Закону, відповідно до пп. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону (крім випадків, коли такі особи є суб’єктами, на яких поширюється дія Закону, відповідно до п. 1, пп. «а» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону).

Згідно з абз. 15 ч. 1 ст. 1, ст. 45 Закону особи, зазначені в пп. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону, є суб’єктами декларування і зобов’язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку і строки, визначені ч.ч. 1-3 ст. 45 Закону.

З метою надання методичної та консультаційної допомоги Національне агентство підготувало Роз’яснення щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно заходів фінансового контролю (подання декларацій та повідомлень про суттєві зміни в майновому стані) від 03.02.2021 № 12 (далі — Роз’яснення).

2 З Роз’ясненнями можна ознайомитися на вебсайті Національного агентства https://nazk.gov.ua (вкладка «Меню» → розділ «Декларування»→ підрозділ «Роз’яснення щодо заповнення декларацій») або скориставшись Базою знань https://wiki.nazk.gov.ua (розділ «Декларування»).

Інформація про типи декларацій, коли їх слід подавати та який звітний період вони охоплюють, викладена в п. 1 Роз’яснень.

Стосовно декларацій, що зобов’язані подавати особи, які входять до складу конкурсних комісій, що утворені відповідно до законів України, додатково повідомляємо.

Відповідно до пп. 1, 9 п. 1 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти3 першим етапом конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти є прийняття засновником рішення про проведення конкурсу та затвердження складу конкурсної комісії, а фінальним етапом — оприлюднення результатів конкурсу.

3 Затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 28.03.2018 № 291

З огляду на положення абз. 2 ч. 3 ст. 45 Закону члени конкурсних комісій протягом десяти календарних днів після входження (включення, залучення, обрання, призначення) до складу відповідної комісії зобов’язані подати декларацію «кандидата на посаду» за минулий рік.

Детально про те, що є днем входження до складу комісії та як обчислюється строк подання відповідної декларації, викладено в п. 1 Роз’яснень.

Якщо за результатами конкурсу визначено переможця та укладено з ним строковий трудовий договір, можна стверджувати, що відповідна конкурсна комісія втрачає свої повноваження (тобто її члени припиняють бути суб’єктами декларування) після фінального етапу проведення конкурсу — оприлюднення результатів.

За змістом абз. 1 ч. 2 ст. 45 Закону, пп. 2 п. 1 Роз’яснень члени конкурсних комісій зобов’язані протягом 20 робочих днів із дня припинення своїх повноважень подати декларацію особи, яка припиняє діяльність («перед звільненням»), за період, не охоплений раніше поданими деклараціями.

Особливості подання декларацій особами, повноваження яких припинилися до 1 квітня, викладені у п. 6 Роз’яснень.

В. о. керівника Відділу інформаційно-роз’яснювальної роботи Ілона Катушинська

Коментар редакції

Означену вище відповідь було надано на запит директорки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (далі — Проєкт DECIDE), голови ГО «ДОККУ» Протасової Н. Г.

Нижче наводимо сам запит для повного розуміння того, з яких питань зверталися до НАЗК (Лист Голови Національного агентства з питань запобігання корупції Новікова О. Ф.

img 1.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі