Теми статей
Обрати теми

Експерта слухай — рішення приймай сам. Про консультативну допомогу для ОМС

Кобильчак Наталія, голова Правління ГО «Івано-Франківський регіональний центр», Мацокін Андрій, головний редактор всеукраїнського видання «Держслужбовець» і спецвипуску «Юридичні практики»
Приводом для написання цієї статті стала тенденція прийняття неякісних рішень, нормативних документів органами місцевого самоврядування після надання консультативної допомоги експертами, які діють в межах програм чи проєктів. При цьому й самі консультації експертів не завжди відповідають чинному законодавству, а в деяких випадках призводять до прийняття громадами фіктивних рішень органів місцевого самоврядування. Тож, як бути громадам у цій ситуації — у нашому матеріалі.

Громадська організація «Івано-Франківський регіональний центр» займається оптимізацією надання адміністративних послуг на рівні громад, зокрема через центри надання адміністративних послуг1.

1 ЦНАП,

У ході поточної роботи, проведення громадського моніторингу надання адміністративних послуг на локальному рівні та спілкування з працівниками вже діючих ЦНАП, а також тих ЦНАП, які перебувають у процесі створення, зазначеною ГО виявлено деяку проблематику у сфері консультування/навчання працівників ЦНАП.

ГО констатувало, що багатьом громадам дуже велику частку експертної чи консультативної допомоги та навчання надають експерти, які діють у межах міжнародних проєктів. При цьому, за матеріалами моніторінгу, було встановлено, що консультації не завжди відповідають чинному законодавству!

Базуючись на отриманих порадах, консультаціях, навчанні, органи місцевого самоврядування приймають у кращому випадку неєфективні, а у гіршому випадку — неправомірні та фіктивні рішення. Але найбільша проблема полягає у тому, що не всі громади, їх посадові особи здатні оцінити законність та правильність консультацій та навчальних матеріалів. Як наслідок, громади, отримуючи неякісні, що часом суперечать законодавству, консультації, навчаються діяти поза правовим полем у середньо- та довгостроковій перспективі. На жаль, мусимо констатувати, що останнім часом якість нормативно-правових документів, що продукуються на центральному рівні, стрімко падає і розібратися у них на місцях стає все складніше.

Негативним наслідком цього процесу є те, що у подальшому потрібно докладати значно більших зусиль для донесення правильної інформації до громад, ніж би це могло бути при первинному навчанні.

Якою ж у питанні навчання та якості нормативних актів посадових осіб ОМС є нормативна база?

Відповідь на це надає НАДС у своєму листі на запит ГО «Івано-Франківський регіональний центр».

Згідно з нормами ст. 19 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 № 2493-III організація навчання і підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування забезпечуються у порядку, передбаченому законом.

Відповідно до п. 2 Положення про систему професійного навчання державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.02.2019 № 106, суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) можуть бути фізичні або юридичні особи (заклади освіти, підприємства, установи, організації будь-якої форми власності), що провадять освітню діяльність, міжнародні та іноземні установи, організації, які реалізують відповідні програми, проєкти міжнародної технічної допомоги.

Згідно з пунктами 12 та 13 зазначеного Положення НАДС здійснює погодження загальних короткострокових програм підвищення кваліфікації, а також загальних професійних (сертифікатних) програм підвищення кваліфікації.

Спеціальні короткострокові та професійні (сертифікатні) програми підвищення кваліфікації розробляються, затверджуються відповідними суб’єктами надання освітніх послуг у сфері професійного навчання (провайдерами) та погоджуються відповідними замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання за такими програмами шляхом прийняття розпорядчого документа.

А відповідно до п. 30 Положення

зовнішній моніторинг та оцінювання якості професійного навчання здійснюються замовниками освітніх послуг у сфері професійного навчання.

Таким чином, у разі якщо замовником освітніх послуг є орган місцевого самоврядування, то оцінку якості надання таких послуг здійснює безпосередньо такий орган.

Щодо прийнятих, можливо неякісних, рішень органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами.

Слід зазначити, що законодавством визначено певну систему стримання та противаг у цьому питанні. Наприклад, норми ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 № 280/97-ВР передбачають, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Але рішення сільської, селищної, міської ради у п’ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради з обґрунтуванням зауважень.

Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень також приймає рішення. Але у разі незгоди сільського, селищного, міського голови (голови районної у місті ради) з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради.

Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Тож з урахуванням зазначеного велика частка проблем щодо невірного застосування законодавства продукується ще й самими громадами, тому що ще немає відчуття відповідальності за прийняття рішень! Щодо діяльності експертів, то тут слід зазначити, що громадам треба вчитися мислити самостійно, читати закони, дивитися судову практику, досліджувати різні думки та роз’яснення, вчитися обґрунтовувати й відстоювати свої позиції.

Але це потребує знань, часу і зусиль. Тому простіше, не перевіряючи, почитати-послухати експерта і зразу діяти. Зверніть увагу! Ринок консультантів/експертів — це такий самий ринок, як і будь-який інший. Як скористатися ринковою пропозицією — це питання громад!

У будь-якому випадку слід пам’ятати: частиною 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі