Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Чи не буде отримання майна та коштів посадовою особою ОМС в рамках його волонтерської діяльності від третіх осіб з подальшою передачею силам безпеки та оборони України вважатися суттєвими змінами в майновому стані і чи не потрібно зазначені кошти або майно відобразити потім у декларації?

Посадова особа органу місцевого самоврядування з 24.02.2022 здійснює волонтерську діяльність шляхом передачі отриманого попередньо від третіх осіб майна та грошових коштів для допомоги силам безпеки та оборони України та особам, які постраждали внаслідок агресії Російської Федерації. Чи не буде отримання такого майна та коштів вважатися суттєвими змінами в майновому стані і чи не потрібно зазначені кошти або майно відобразити потім у декларації?

У декларації зазначаються відомості про доходи, які суб’єкт декларування або члени його сім’ї отримали протягом звітного періоду (п. 7 ч. 1 ст. 46 Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі — Закон № 1700). Водночас в умовах воєнного стану та збройної агресії Російської Федерації проти України багато суб’єктів декларування та членів їхніх сімей долучені до збору коштів, майна для потреб української армії чи осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії.

На думку Національного агентства з питань запобігання корупції (далі — НАЗК), отримані для таких цілей кошти не є особистим доходом суб’єкта декларування та члена його сім’ї. Такі кошти не підлягають відображенню в декларації та повідомленні про суттєві зміни в майновому стані.

Водночас НАЗК продовжує забезпечувати технічну можливість подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані. Тому у разі, якщо суб’єктом декларування / членом його сім’ї, наприклад, було здобуте в бою вороже майно, військова техніка, зброя та інші обладунки, то про набуття суб’єктом декларування / членом його сім’ї таких захоплених об’єктів, у разі наявності бажання суб’єкта декларування, він може подати таке повідомлення.

Але, на думку НАЗК, отримані в бою вороже майно, військова техніка, зброя та інші обладунки не підлягають відображенню в декларації, оскільки вони набуті не внаслідок укладення правочину, а у зв’язку із повномасштабною агресією з 24.02.2022 Російської Федерації стосовно незалежної і суверенної Української держави. НАЗК зазначає, що проведення оцінки таких об’єктів відповідно до Закону України від 12.07.2001 № 2658-III «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» з метою визначення того, чи перевищує їхня вартість поріг декларування (100 ПМ), є неможливим.

Щодо строку подання щорічної декларації у 2022 році, а також строку подання повідомлення про суттєві зміни в майновому стані

НАЗК нагадує про те, що:

— особи, зазначені в п. 1, пп. «а» і «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону № 1700, зобов’язані щорічно до 1 квітня подавати шляхом заповнення на офіційному вебсайті НАЗК декларацію за минулий рік (ч. 1 ст. 45 Закону № 1700);

— у разі суттєвої зміни в майновому стані суб’єкта декларування, а саме отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 ПМ, зазначений суб’єкт у 10-денний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку зобов’язаний повідомити про це Національне агентство (ч. 4 ст. 52 Закону № 1700).

Водночас, беручи до уваги Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затверджений Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», НАЗК зазначає, що до перемоги над загарбниками та припинення воєнного стану суб’єкти декларування не повинні втрачати час на заповнення та подання декларації та (або) повідомлення про суттєві зміни в майновому стані, натомість мають докладати всіх можливих зусиль, спрямованих на захист власної свободи, миру в Європі та світі, оборону Української держави.

Тож за ініціативою НАЗК:

— кампанія декларування 2022 року відтерміновується до перемоги, а щорічну декларацію за 2021 рік суб’єкти декларування зможуть подати протягом трьох місяців після закінчення війни;

— також зміщуються строки подання повідомлень про суттєві зміни в майновому стані посадової особи та відкриття валютного рахунку в банку-нерезиденті. Тепер їх так само потрібно буде подати протягом трьох місяців після закінчення війни.

Якщо в публічного службовця через наслідки війни не буде фізичної можливості подати документи вчасно, зазначає НАЗК, то він звільняється від кримінальної та адміністративної відповідальності через неподання чи несвоєчасне подання. Такі декларанти мають подати документи протягом одного місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали їх подання.

Із цією ініціативою НАЗК звернеться також до Верховної Ради України з проханням перенести кінцевий строк подання декларації за 2021 рік та повідомлень про суттєві зміни в майновому стані.

Відповідь підготовлена за матеріалами роз’яснення НАЗК від 28.02.2022 № 2 та матеріалами офіційного сайту Агентства https://nazk.gov.ua/uk/novyny/nazk-nagaduye-podavaty-deklaratsiyi-povidomlennya-pro-suttyevi-zminy-v-majnovomu-stani-ta-povidomlennya-pro-vidkryttya-valyutnogo-rahunku-v-banku-nerezydenti-pid-chas-vijny-ne-potribno/

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі