Теми статей
Обрати теми

Відстежуємо ініціативу ДРС: прозорий та чіткий механізм відчуження або вилучення майна в умовах воєнного стану

На офіційному сайті Державної регуляторної служби України розміщено інформацію стосовно того, що зазначена служба розробила законопроект щодо забезпечення майнових прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб, пов’язаних зі здійсненням заходів з примусового відчуження майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану. За словами Голови ДРС, у зв’язку із повідомленнями про різні маніпуляції та хаотичне вилучення майна у людей і бізнесу ДРС виступила з ініціативою закріплення прозорого та чіткого механізму цього процесу, а також гарантій для власників майна. Проект закону є універсальним для всіх видів об’єктів, які потенційно можуть бути примусово відчужені або вилучені.

Нижче наведено сам проект Закону та порівняльну таблицю для кращого розуміння того, що саме пропонується змінити чи доповнити. Сподіватимемося, що його приймуть та нарешті буде врегульовано вже остаточно механізм відчуження або вилучення майна в умовах воєнного стану.

ПРОЕКТ

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»

У зв’язку з необхідністю забезпечення майнових прав та законних інтересів фізичних та юридичних осіб, пов’язаних зі здійсненням заходів з примусового відчуження майна, Верховна Рада України постановляє:

І. Внести до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» (Відомості Верховної Ради України, 2013 р., № 15, стор. 800, ст. 99) наступні зміни і доповнення:

Доповнити новою статтею 2-1 наступного змісту:

«Стаття 2-1. Принципи примусового відчуження або вилучення майна та його використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану

Примусове відчуження або вилучення майна та його подальше використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану здійснюється з дотриманням наступних принципів:

обґрунтованість — наявність обумовленої правовим режимом воєнного чи надзвичайного стану суспільної потреби, яка з урахуванням усіх прийнятних альтернатив може бути максимально ефективно задоволена за рахунок майна, яке знаходиться у власності або користуванні громади, юридичних чи фізичних осіб;

адекватність — відповідність кількісних та якісних характеристик майна, яке підлягає відчуженню або вилученню, потребі у вирішенні існуючої проблеми;

збалансованість — забезпечення виваженості обсягів відчуження або вилучення майна по відношенню до індивідуально визначеного суб’єкта, що забезпечує можливість збереження його подальшого функціонування або життєдіяльності;

ефективність — забезпечення досягнення максимально можливих позитивних результатів за рахунок мінімально необхідних витрат майнових ресурсів;

цільового використання — відчужене або вилучене майно може бути використане з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших властивостей та виключно для цілей, пов’язаних із задоволенням військових та суспільних потреб в умовах воєнного або надзвичайного стану».

Законом суворо забороняється подальший перепродаж відчуженого та вилученого майна.

2. Частину другу статті 3 доповнити новими абзацами другим та третім наступного змісту:

«Таке відшкодування забезпечується за рахунок гарантій, які надаються банківськими установами державної форми власності* та на укладання яких не поширюється дія форс-мажорних обставин.

Суб’єкт, з власності якого здійснюється примусове відчуження або вилучення майна, має право відмовитися від забезпечення за рахунок банківської гарантії, про що складається відповідна заява. У такому разі забезпечення не є обов’язковим для застосування».

3. Доповнити новою частиною статтю 4 наступного змісту:

«У рішенні про примусове відчуження або вилучення майна обов’язково зазначаються відомості про вид та характеристики майна, обсяг (кількість) потреби, термін, спосіб та місце виконання рішення, відомості про уповноважених осіб на виконання рішення, форму власності на майно, яке підлягає відчуженню чи вилученню, інші необхідні відомості.

Рішення приймається з обов’язковим дотриманням принципів примусового відчуження або вилучення майна.

Військове командування зобов’язане протягом одного дня повідомити Міністерство оборони України про прийняте рішення із наданням його копії, а також копії погодження уповноваженого органу.

Військове командування зобов’язане щоденно інформувати Міністерство оборони України про результати виконання рішень про примусове відчуження або вилучення майна за формою, встановленою Міністерством оборони України».

4. Доповнити закон статтею 6-1 наступного змісту:

«6-1. Особливості передачі та примусового відчуження майна, що перебуває у приватній власності фізичних або юридичних осіб, в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану

Примусове відчуження майна, що перебуває у приватній власності фізичних або юридичних осіб, може здійснюватися у разі неможливості повного задоволення наявної потреби за рахунок комунального та державного майна, наявного на території, на яку поширюється компетенція відповідного військового командування.

Після прийняття рішення про примусове відчуження майна, що перебуває у приватній власності фізичних або юридичних осіб, першочергово збираються відомості про наявність відповідного майна у власності юридичних осіб на відповідній території. Примусове відчуження майна здійснюється рівномірно у всіх юридичних осіб, які мають у власності відповідне майно, з метою максимально можливого збереження можливості продовження здійснення господарської діяльності кожного суб’єкта.

Примусове відчуження майна з приватної власності фізичних осіб здійснюється у разі неможливості повного задоволення наявної потреби за рахунок комунального та державного майна, майна, яке перебуває у приватній власності юридичних осіб, наявного на території, на яку поширюється компетенція відповідного військового командування.

За заявою особи, яка має у приватній власності відповідне майно і не заперечує проти порушення встановленої черговості, відповідне майно може бути примусово відчужене без дотримання черговості, встановленої частинами 1 — 3 цієї статті.

Примусове відчуження майна з приватної власності здійснюється з обов’язковим дотриманням встановлених принципів.

Під час примусового відчуження майна, що перебуває у приватній власності, суб’єктам власності обов’язково видається належним чином посвідчена копія рішення військового командування, на підставі якого здійснюється відповідне вилучення.

Положення цієї статті не поширюються на випадки примусового відчуження майна у місцевостях, де ведуться бойові дії».

5. Частину першу статті 7 доповнити пунктом 6 наступного змісту:

«Відомості про договір, відповідно до якого видається гарантія банком (у разі наступного повного відшкодування майна за рахунок гарантій, які надаються банківськими установами державної форми власності)».

6. У статті 11:

частину першу доповнити абзацом другим наступного змісту:

«Наступна повна компенсація за примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного або надзвичайного стану майно, у разі застосування банківської гарантії, здійснюється на підставі договору про надання банківської гарантії».

доповнити новою частиною п’ятою наступного змісту:

«Для наступної повної компенсації за примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного або надзвичайного стану майно, у разі застосування банківської гарантії, державна банківська установа безвідклично зобов’язана сплатити особі, майно якої було відчужено, обумовлену гарантією суму протягом встановленого договором строку після дня отримання письмової вимоги про сплату суми гарантії».

ІІ. Прикінцеві положення

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

2. Кабінету Міністрів України та Національному Банку України протягом двох тижнів з дня набрання чинності цим Законом затвердити необхідні нормативно-правові акти щодо забезпечення надання передбачених цим законом гарантій та порядку їх компенсацій за рахунок коштів державного бюджету.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ

__ _____ 2022 року

№ _______

* Довідково:

Перелік державних банків станом на березень 2022 року:

1. Ощадбанк www.oschadbank.ua.

2. ПриватБанк www.privatbank.ua.

3. Розрахунковий центр www.settlement.com.ua.

4. Укргазбанк www.ukrgasbank.com.

5. Укрексімбанк www.eximb.com

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»

img 1

img 2

img 3

img 4

img 5

img 6

Розробники зазначеного проекту Закону зазначають, що він передбачає закріплення чітких засад, з безумовним дотриманням яких може вилучатися та відчужуватися майно та здійснюватися його подальше використання.

Також запропонований проект Закону дозволить забезпечити державні гарантії для фізичних та юридичних осіб і збалансовано врегулювати правовідносини, пов’язані з реалізацією обов’язку держави щодо повного відшкодування вартості майна, яке може бути примусово відчужене у власника в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі