Отже, Порядок установлює процедуру визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (далі — шкода та збитки).
Відповідно до Порядку визначення шкоди та збитків здійснюється окремо за такими напрямами:
1 | Людські втрати та пов’язані з ними соціальні витрати — напрям, що включає всі людські втрати (смерть або каліцтво цивільних осіб), які виникли в результаті збройної агресії Російської Федерації, а також витрати, пов’язані з призначенням різних видів державної соціальної допомоги та наданням соціальних послуг | Основні показники, які оцінюються: кількість цивільних осіб, загиблих унаслідок збройної агресії Російської Федерації; кількість цивільних осіб, які втратили місце проживання внаслідок збройної агресії Російської Федерації; кількість цивільних осіб, які отримують пенсію у разі втрати годувальника за осіб, загиблих у результаті бойових дій; кількість цивільних осіб з інвалідністю, у тому числі дітей з інвалідністю, які отримали інвалідність унаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних у результаті бойових дій і пов’язаних із ними нещасних випадків, яким надаються соціальні гарантії та різні види державної соціальної допомоги; кількість дітей, батьки або один з батьків яких загинули (загинув) у результаті збройної агресії Російської Федерації | Визначення шкоди та обсягу соціальних виплат, які забезпечуються відповідно до законодавства, у грошовій формі здійснюється згідно з методикою, затвердженою наказом Мінсоцполітики, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Мінсоцполітики |
2 | Економічні втрати, пов’язані з людськими втратами, — напрям, що включає непрямі економічні втрати, пов’язані із зменшенням чисельності населення та відповідного зменшення економічних показників країни | Основні показники, які оцінюються: втрати валового внутрішнього продукту через загибель людей; втрати валового внутрішнього продукту через інвалідність осіб, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних внаслідок збройної агресії Російської Федерації | Визначення шкоди та збитків у грошовій формі здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Мінекономіки, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Мінекономіки |
3 | Військові втрати — напрям, що включає людські та матеріальні військові втрати і витрати, пов’язані з бойовими діями | Основні показники, які оцінюються: людські втрати (загибель, смерть військовослужбовців Збройних Сил, інших складових сил оборони) під час участі в антитерористичній операції, заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації; витрати на виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців під час участі в антитерористичній операції, заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації; матеріальні військові втрати та витрати, пов’язані з бойовими діями; витрати на утилізацію пошкодженої техніки і боєприпасів; витрати, пов’язані з розмінуванням зон бойових дій; кошти, стягнуті з Міноборони та інших суб’єктів сектору безпеки і оборони на підставі рішень судів України, за втрати, завдані протиправними діями Російської Федерації у вигляді терористичних актів, диверсій | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Міноборони, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та обсягу збитків за наведеним напрямом є Міноборони |
4 | Втрати, пов’язані із забезпеченням публічної безпеки і порядку, боротьби із злочинністю, забезпеченням безпеки дорожнього руху, — напрям, що включає людські та матеріальні втрати і витрати правоохоронних органів, пов’язані із забезпеченням публічної безпеки і порядку, боротьби із злочинністю, забезпеченням безпеки дорожнього руху | Основні показники, які оцінюються: людські втрати (загибель, смерть працівників правоохоронних органів, осіб рядового і начальницького складу) під час участі в антитерористичній операції, заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації; витрати на виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівників правоохоронних органів, осіб рядового і начальницького складу під час участі в антитерористичній операції, заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації; матеріальні втрати правоохоронних органів, пов’язані із забезпеченням публічної безпеки і порядку, боротьби із злочинністю, забезпеченням безпеки дорожнього руху в районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації; витрати на утилізацію (списання) пошкодженої техніки та іншого майна | Визначення шкоди та збитків в натуральній і грошовій формі здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом МВС, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є МВС |
5 | Втрати житлового фонду і об’єктів житлово-комунального господарства — напрям, що включає втрати житлового фонду і об’єктів житлово-комунального господарства, об’єкти незавершеного будівництва житлової нерухомості, дачних і садових будинків, фактичні витрати, здійснені для їх відновлення | Основні показники, які оцінюються: вартість зруйнованого та пошкодженого житла, яке потребує відновлення; вартість зруйнованих та пошкоджених об’єктів житлово-комунального господарства, які потребують відновлення; фактичні витрати, здійснені для відновлення пошкодженого житлового фонду і об’єктів житлово-комунального господарства; фактичні витрати на здійснення грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації; вартість зруйнованих та пошкоджених об’єктів малоповерхового житлового будівництва, у тому числі дачного та садибного типу, а також їх частини; вартість зруйнованих та пошкоджених об’єктів незавершеного житлового будівництва | Визначення шкоди та обсягу збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Мінрегіону, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є обласні, Київська міська державні адміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації) |
6 | Втрати земельного фонду — напрям, що включає втрати земельного фонду, а також пов’язану з ними упущену вигоду | Основні показники, які оцінюються: фактичні витрати на рекультивацію земель, які були порушені внаслідок бойових дій, будівництва, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій для облаштування державного кордону; завдані збитки власникам (землекористувачам) земельних ділянок сільськогосподарського призначення; витрати на відновлення меліоративних площ; витрати на розмінування | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Мінагрополітики, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є обласні, Київська міська державні адміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації) |
7 | Втрати лісового фонду — напрям, що включає втрати лісонасаджень та пов’язані з ними витрати | Основні показники, які оцінюються: втрати лісогосподарського виробництва, спричинені обмеженням прав землекористувачів; втрати лісокористувачів, заподіяні тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання та неодержанням доходів у зв’язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Міндовкілля, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Міндовкілля |
8 | Втрати надр — напрям, що включає втрати надр, заподіяні самовільним їх користуванням, а також екологічну шкоду, завдану навколишньому природному середовищу під час самовільного користування надрами | Основні показники, які оцінюються: обсяг самовільного, в тому числі незаконного, користування надрами; екологічна шкода в результаті самовільного користування надрами | Визначення розміру відшкодування збитків здійснюється відповідно до методик, затверджених наказами Міндовкілля, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Міндовкілля |
9 | Втрати акваторії — напрям, що включає втрачену частину територіальних вод України в акваторії Чорного та внутрішніх вод України в акваторії Азовського морів | Основні показники, які оцінюються: упущена вигода в результаті втрати частини територіальних вод України в акваторії Чорного та внутрішніх вод України в акваторії Азовського морів; екологічна шкода, завдана акваторії Чорного та Азовського морів у межах територіальних і внутрішніх вод України; матеріальні втрати, завдані у зв’язку з відсутністю доступу держави Україна до розвідки та розробки природних ресурсів свого континентального шельфу | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Міндовкілля, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Міндовкілля |
10 | Збитки, завдані природно-заповідному фонду, — напрям, що включає збитки, завдані територіям та об’єктам природно-заповідного фонду, та пов’язані із ними витрати | Основний показник, який оцінюється: збитки, завдані територіям та об’єктам природно-заповідного фонду внаслідок пошкодження чи знищення природних комплексів та об’єктів в їх межах | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Міндовкілля за поданням Держекоінспекції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Міндовкілля |
11 | Втрати інфраструктури транспорту, телекомунікаційної мережі і зв’язку — напрям, що включає зруйновані або пошкоджені автомобільні, залізничні шляхи, транспортні розв’язки, телекомунікаційні мережі та інші об’єкти транспортної інфраструктури | Основні показники, які оцінюються: протяжність втрачених, знищених або пошкоджених автомобільних доріг та їх складових; протяжність втрачених, знищених або пошкоджених залізничних колій; втрачені, знищені або пошкоджені об’єкти транспортної інфраструктури; втрачені, знищені або пошкоджені об’єкти рухомого майна транспорту та телекомунікаційної мережі і зв’язку; втрачені, знищені або пошкоджені об’єкти зв’язку, телекомунікаційні мережі | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Мінінфраструктури, за погодженням із Мінцифри та Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Мінінфраструктури |
12 | Втрати енергетичної інфраструктури — напрям, що включає зруйновані газо-, нафтопроводи, лінії електропередачі, інші об’єкти енергетичної інфраструктури | Основні показники, які оцінюються: протяжність втрачених, знищених або пошкоджених газо-, нафтопроводів; протяжність втрачених, знищених або пошкоджених ліній електропередачі; вартість втрачених, знищених або пошкоджених об’єктів енергетичної інфраструктури; вартість втрат (витоку) природного газу у разі пошкодження газопроводів та газорозподільних станцій | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Міненерго, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Міненерго |
13 | Втрати культурної спадщини — напрям, що включає втрати об’єктів культурної спадщини | Основні показники, які оцінюються: вартість шкоди, завданої пам’ятці культурної спадщини; вартість шкоди, завданої незаконними археологічними дослідженнями; моральна шкода, завдана у зв’язку з відсутністю доступу громадян держави до культурної спадщини України | Визначення вартості моральної шкоди та шкоди, завданої незаконними археологічними дослідженнями, здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом МКІП, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальним за визначення шкоди за наведеним напрямом є МКІП |
14 | Економічні втрати підприємств — напрям включає втрати підприємств усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна, а також упущену вигоду від неможливості чи перешкод у провадженні господарської діяльності | Основні показники, які оцінюються: вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна державних підприємств; вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна підприємств недержавної форми власності; упущена вигода державних підприємств; упущена вигода підприємств недержавної форми власності; втрати державних підприємств від неоплачених товарів, робіт та послуг, наданих та спожитих на тимчасово окупованих територіях; втрати підприємств недержавної форми власності від неоплачених товарів робіт та послуг, наданих та спожитих на тимчасово окупованих територіях | Визначення шкоди та збитків підприємств здійснюється відповідно до методики, затвердженої спільним наказом Мінекономіки та Фонду державного майна, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є: міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, які є уповноваженими органами управління, — в частині підприємств, що належать до сфери їх управління; обласні, Київська міська державні адміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації), — в частині підприємств недержавної форми власності, які знаходяться на території відповідних областей та м. Києва |
15 | Втрати установ та організацій — напрям, що включає втрати установ та організацій усіх форм власності внаслідок знищення та пошкодження їх майна | Основні показники, які оцінюються: вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна державних установ та організацій; вартість втраченого, знищеного чи пошкодженого майна установ та організацій недержавної форми власності; упущена вигода державних установ та організацій; упущена вигода установ та організацій недержавної форми власності | Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої спільним наказом Мінекономіки та Фонду державного майна, за погодженням із Мінреінтеграції | Відповідальними за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є: міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, які є уповноваженими органами управління, — в частині установ та організацій, що належать до сфери їх управління; обласні, Київська міська державні адміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації), — в частині установ та організацій недержавної форми власності, які знаходяться на території відповідних областей та м. Києва |
Важливо! Передбачається, що переліки основних показників у межах кожного напряму не є вичерпними і можуть бути доповнені в зазначених методиках.
До відома! До підготовки проєктів зазначених методик та здійснення оцінки шкоди і втрат можуть залучатися представники неурядових організацій, незалежних інформаційно-аналітичних центрів та громадських організацій.