Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Щодо дій у разі зміни типу закладу дошкільної освіти: перетворення чи перепрофілювання?

Микуляк Оксана, провідний юрисконсульт Управління освіти, релігій та у справах національностей виконавчого комітету Хустської міської ради
Селищною радою було прийнято рішення про припинення діяльності дошкільного закладу (центр розвитку дитини) шляхом реорганізації через перетворення в заклад дошкільної освіти.
На комісію з реорганізації було покладено завдання попередити працівників про можливе вивільнення та запропонувати роботу. Чи правомірним є таке рішення? Якщо так, то яким розпорядчим документом може попередити комісія працівників, адже комісія з реорганізації не є органом управління дошкільним закладом?
І ще: чи законно проводити реорганізацію під час навчального процесу? У результаті реорганізації планується скорочення групи для дітей віком до 3 років.

Перш ніж відповідати, проведемо аналіз чинного законодавства, що регулює вищеокреслені питання. Засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти врегульовано в Законі України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту» (далі — Закон про дошкільну освіту). Саме цей Закон визначає типи закладів дошкільної освіти, які можуть функціонувати в системі дошкільної освіти в Україні.

Відповідно до потреб громадян України створюються такі заклади дошкільної освіти:

заклад дошкільної освіти (ясла) для дітей віком від одного до трьох років, де забезпечуються догляд за ними, а також їх розвиток і виховання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

з аклад дошкільної освіти (ясла-садок) для дітей віком від одного до шести (семи) років, де забезпечуються догляд за ними, розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

з аклад дошкільної освіти (дитячий садок) для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу для дітей з особливими освітніми потребами віком від двох до семи (восьми) років. Заклади дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу поділяються на спеціальні та санаторні;

б удинок дитини — заклад дошкільної освіти системи охорони здоров’я для медико-соціального захисту дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а також для дітей з фізичними та (або) інтелектуальними порушеннями від народження до трьох (для здорових дітей) та до чотирьох (для хворих дітей) років;

за клад дошкільної освіти (дитячий будинок) інтернатного типу забезпечує розвиток, виховання, навчання та соціальну адаптацію дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дошкільного та шкільного віку, які перебувають у родинних стосунках та утримуються за рахунок держави;

заклад дошкільної освіти (ясла-садок) сімейного типу для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, які перебувають в родинних стосунках і де забезпечуються їх догляд, розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу для дітей віком від одного до шести (семи, восьми) років, у складі якого можуть бути групи загального розвитку, компенсуючого типу, інклюзивні, сімейні, прогулянкові, в яких забезпечується дошкільна освіта з урахуванням стану здоров’я дітей, їх розумового, психологічного, фізичного розвитку;

за клад дошкільної освіти (центр розвитку дитини), в якому забезпечуються фізичний, розумовий і психологічний розвиток, корекція психологічного і фізичного розвитку, оздоровлення дітей, які відвідують інші навчальні заклади чи виховуються вдома.

(Частина 1 ст. 12 Закону про дошкільну освіту)

Тобто заклад дошкільної освіти (центр розвитку дитини) є одним із типів закладів дошкільної освіти.

Тож слід врахувати, що зазначені в запитанні зміни неможливі, оскільки перетворити заклад дошкільної освіти у заклад дошкільної освіти неможливо. Тут ідеться, скоріше за все, про перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти.

Хочу звернути вашу увагу і на те, що не слід плутати перепрофілювання з перетворенням. Перетворення — це окрема форма реорганізації. Відповідно до вимог Цивільного кодексу України (далі — ЦК) ця форма реорганізації застосовується лише у випадках, визначених законом.

Юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступників.

Установа не може бути перетворена, крім випадків, передбачених законом.

(Частини 1 та 3 ст. 104 ЦК)

Перетворенням юридичної особи є зміна її організаційно-правової форми.

(Частина 1 ст. 108 ЦК)

На сьогоднішній день організаційно-правова форма для всіх комунальних закладів освіти, засновниками яких є органи місцевого самоврядування, є КОМУНАЛЬНА УСТАНОВА (ОРГАНІЗАЦІЯ, ЗАКЛАД) відповідно до ДК 002:2004 Державного класифікатора України (КЛАСИФІКАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВИХ ФОРМ ГОСПОДАРЮВАННЯ).

Тож у разі ухвалення засновником рішення про перетворення рекомендую внести зміни в таке рішення, а краще за все — скасувати та розпочати процес перепрофілювання закладу освіти відповідно до вимог законодавства.

У разі прийняття рішення про перепрофілювання закладу дошкільної освіти слід враховувати таке.

Відповідно до вимог Закону про дошкільну освіту рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Враховуючи, що зарахування та відрахування вихованців у дошкільному навчальному закладі здійснюються протягом року, а режим роботи багатьох закладів дошкільної освіти цілорічний та не має тривалого канікулярного періоду, то період проведення перепрофілювання закладу не є суттєвим. Законодавчо терміни проведення реорганізації чи перепрофілювання закладу дошкільної освіти не окреслені.

При зміні типу закладу освіти (перепрофілюванні) вирішення багатьох питань, таких як зарахування до закладу дошкільної освіти вихованців чи їх відрахування, залежить від положень, визначених в установчих документах закладу освіти, супутніх рішень засновника та комунікацій керівника з батьками. Особливо у випадку, коли йдеться про заклад дошкільної освіти (центр розвитку дитини), до якого з урахуванням вимог самого Закону про дошкільну освіту зараховуються вихованці, які відвідують інші навчальні заклади чи виховуються вдома.

Враховуючи, що зміна типу закладу освіти не є його реорганізацією, то повідомлення працівників про можливе вивільнення можливе лише у випадку прийняття попередньо рішення про внесення змін до штатного розпису та скорочення певних штатних одиниць. У такому випадку повідомлення про заплановане вивільнення здійснюється керівником відповідного закладу освіти з дотриманням вимог Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП). А у разі скорочення штатної одиниці керівника закладу його повідомляє засновник або уповноважений ним орган (тут у допомогу установчі документи закладу дошкільної освіти).

При зміні типу закладу дошкільної освіти, скоріш за все, у багатьох працівників буде змінено режим, графік роботи, функціональні обов’язки, назву посади, розмір заробітної плати тощо. Такі зміни є змінами істотних умов праці (ст. 32 КЗпП), за два місяці до їх впровадження керівник (роботодавець) зобов’язаний письмово повідомити працівника про них. Але тут знову не плутаємо повідомлення про можливе вивільнення з повідомленням про зміну істотних умов праці.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі