Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Щодо підстав подання декларації членами конкурсних комісій

Чим передбачено, що члени конкурсної комісії на заміщення вакантної посади директора закладу освіти повинні подавати декларацію? Якщо не подані декларації, яка є відповідальність?

Відповідно до норм п.п. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон, антикорупційний Закон) представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, утворених відповідно до Закону України «Про державну службу», Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законів (крім іноземців-нерезидентів, які входять до складу таких комісій) і при цьому не є особами, зазначеними у п. 1, п.п. «а» п. 2 ч. 1 цієї статті (особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, посадові особи юридичних осіб публічного права), підпадають під дію норм антикорупційного Закону.

Особи, зазначені в п.п. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 антикорупційного Закону, подають в установленому цим Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік у разі входження до складу конкурсної або дисциплінарної комісії, утвореної відповідно до законів України «Про державну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», цього та інших законів України, протягом десяти календарних днів після входження (включення, залучення, обрання, призначення) до складу відповідної комісії, Громадської ради доброчесності.

Дія розд. VII «Фінансовий контроль» антикорупційного Закону не поширюється на посадових осіб закладів, установ та організацій, які здійснюють основну діяльність, зокрема, у сфері освіти (крім керівників вищих навчальних закладів та їх заступників).

Під посадовими особами юридичних осіб публічного права слід розуміти осіб, які мають повноваження здійснювати організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції. Зміст адміністративно-господарських та організаційно-розпорядчих функцій (обов’язків) наведений у відповіді на запитання 25 роз’яснень НАЗК від 29.12.2021 № 11 (ср. ). У цьому ж роз’ясненні йдеться про те, що норми антикорупційного Закону щодо фінансового контролю не поширюються на посадових осіб тих юридичних осіб публічного права (крім керівників вищих навчальних закладів та їх заступників), яким притаманні такі ознаки в сукупності (одночасно):

— мають статус закладу, установи чи організації;

— провадять освітню діяльність, тобто організовують, забезпечують і реалізовують систему заходів, спрямованих на розвиток особистості шляхом формування та застосування її компетентностей;

— така діяльність для них є основною.

Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники:

засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи));

відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці);

інститутів громадянського суспільства (громадських об’єднань керівників закладів освіти, професійних об’єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).

З урахуванням зазначеного та листа НАЗК від 03.09.2021 № 190-07/65899-21 можна сказати, що особи, зазначені в п.п. «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 антикорупційного Закону, є суб’єктами декларування та зобов’язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку і строки, визначені ч. 1 — 3 ст. 45 Закону, якщо обов’язок подати відповідну декларацію не виник раніше у зв’язку з посадою, яка це передбачає.

Стосовно декларацій, які зобов’язані подавати особи, які входять до складу конкурсних комісій, що утворені відповідно до законів України, НАЗК у зазначеному вище листі повідомляє:

«Відповідно до пп. 1, 9 п. 1 Типового положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти першим етапом конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти є прийняття засновником рішення про проведення конкурсу та затвердження складу конкурсної комісії, а фінальним етапом — оприлюднення результатів конкурсу.

З огляду на положення абз. 2 ч. 3 ст. 45 антикорупційного Закону члени конкурсних комісій протягом десяти календарних днів після входження (включення, залучення, обрання, призначення) до складу відповідної комісії зобов’язані подати декларацію «кандидата на посаду» за минулий рік.

Якщо за результатами конкурсу визначено переможця та укладено з ним строковий трудовий договір, можна стверджувати, що відповідна конкурсна комісія втрачає свої повноваження (тобто її члени припиняють бути суб’єктами декларування) після фінального етапу проведення конкурсу — оприлюднення результатів.

За змістом абз. 1 ч. 2 ст. 45 Закону члени конкурсних комісій зобов’язані протягом 30 робочих днів з дня припинення своїх повноважень подати декларацію особи, яка припиняє діяльність («перед звільненням»), за період, не охоплений раніше поданими деклараціями».

Щодо відповідальності за неподання або несвоєчасне подання декларації. Суб’єктами адміністративної або кримінальної відповідальності за неподання чи несвоєчасне подання декларації є особи, які зазначені в п. 1, пп. «а» та «в» п. 2 ч. 1 ст. 3 антикорупційного Закону, які відповідно до ч. 1, 2 ст. 45 цього Закону зобов’язані подавати декларацію.

Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (Реєстру корупціонерів).

За несвоєчасне подання без поважних причин декларації передбачена адміністративна відповідальність у вигляді накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ст. 1726 КУпАП).

Водночас перевірка факту подання декларацій та повідомлення НАЗК про випадки неподання чи несвоєчасного подання декларацій покладаються на уповноважений підрозділ (уповноважену особу) з питань запобігання та виявлення корупції відповідного органу, а в разі якщо Законом не передбачено утворення (визначення) такого підрозділу (особи) — інший структурний підрозділ відповідного органу, визначений керівником (далі — відповідальний підрозділ (особа)).

А відповідно до ст. 131 антикорупційного Закону уповноважені підрозділи (уповноважені особи) з питань запобігання та виявлення корупції утворюються (визначаються), зокрема:

— в апаратах обласних, районних, міських рад;

— на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління державного органу (крім юридичних осіб, у яких відповідно до цього Закону затверджуються антикорупційні програми).

Матеріал підготовлено в рамках проєкту DECIDE

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі