Теми статей
Обрати теми

Про порядок застосування листів ДПАУ

Редакція ПБО
Лист від 31.05.2007 р. № 10860/7/16-1517-05

Про порядок застосування листів ДПАУ

Лист від 31.05.2007 р. № 10860/7/16-1517-05

 

ДПАУ розглянула лист про надання роз’яснення з питань формування податкового кредиту з ПДВ при придбанні устаткування за бюджетні кошти, а також про розбіжності між листом ДПАУ, направленим на адресу ДП 09.08.2006 р. під № 8749/6/16-1515-05, і листом ДПАУ від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517 і повідомляє.

Порядок надання податкових роз’яснень затверджено наказом ДПАУ від 12.04.2003 р. № 176 (зареєстровано в Мін’юсті України 23.04.2003 р. під № 326/7647) відповідно до Закону № 2181.

Відповідно до зазначеного Порядку (п. 1.7 розділу 1 Порядку) лист ДПАУ від 09.08.2006 р. № 8749/6/16-1515-05, направлений на адресу ДП, є податковим роз’ясненням, що надається на запит платника податків.

Цим же Порядком (п. 3.5 розділу 3) передбачено, що ДПАУ здійснює узагальнення запитів з питань оподаткування, що надійшли на її адресу від платників податків, а також інформації від підлеглих ДПА про необхідність видання узагальнюючого податкового роз’яснення і, за необхідності, видає узагальнююче податкове роз’яснення.

Лист ДПАУ від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517 підготовлено з урахуванням зазначених вимог у зв’язку з надходженням численних запитів від платників податків і з урахуванням листа ДПАУ від 11.05.2005 р. № 8978/7/15-1117, що має статус узагальнюючого податкового роз’яснення.

Цей лист направлено на адресу регіональних ДПА для використання в роботі та інформування платників податків, а тому він також є узагальнюючим податковим роз’ясненням. З урахуванням п. 2.2 зазначеного Порядку цей лист як узагальнююче податкове роз’яснення має пріоритет над податковими роз’ясненнями, наданими податковими і контролюючими органами всіх рівнів, у тому числі й над податковими роз’ясненнями, наданими ДПАУ іншим платникам податку.

Зважаючи на висловлене, роз’яснення ДПАУ від 11.05.2005 р. № 8978/7/15-1117 і від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517

є пріоритетними відносно податкових роз’яснень, наданих на запити окремих платників податків. А тому всі податкові роз’яснення, у тому числі й лист ДПАУ від 09.08.2006 р. № 8749/6/16-1515-05 на адресу ДП, мали застосовуватися з урахуванням листа ДПАУ від 11.05.2005 р. № 8978/7/15-1117, а з моменту виходу узагальнюючого роз’яснення від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517 мають застосовуватися в частині, що не суперечить цьому роз’ясненню .

Заступник голови  Л. Боєнко



коментар редакції

Ієрархія податкових роз’яснень: позиція ДПАУ

Давно відоме тремтливе ставлення податківців до висновків і повчань, висловлених у листах ДПАУ. Особливо до тих, які доведено не просто окремо взятому платнику податків, а

нижчим податковим органам .

Точно кажучи, при перевірці достатньо складно «прикритися» листом ДПАУ адресованим не особисто підприємству, а направленим на запит

іншого платника. Для решти платників (окрім того, хто запитує) такий лист не повинен вважатися податковим роз’ясненням. Річ у тім, що згідно з п. 1.11 Порядку надання роз’яснень окремих положень податкового законодавства, затвердженого наказом ДПАУ від 12.04.2003 р. № 176 (далі — Порядок № 176) податковим роз’ясненням, наданим на запит платника податків, користується платник податків при обчисленні ним суми податкових зобов’язань і під час проведення ним апеляційних процедур. Саме на такому розумінні цієї норми (використовувати лист може тільки автор запиту) наполягає і власне ДПАУ (див., наприклад, лист від 19.12.2003 р. № 10401/6/31-0016 у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2004, № 5).

Не сперечатимемося з такою позицією , хоча судова практика знає приклади визнання можливості застосування платниками податків листів ДПАУ, адресованих третім особам. Зазначимо тільки, що сама постановка запитання означає визнання можливості різного тлумачення ДПАУ норм закону під час надання роз’яснень конкретним платникам і нижчим податковим органам. З цим багато хто давно змирився.

А от тези листа, що коментується, про те, що лист, направлений на адресу регіональних ДПА для використання в роботі та інформування платників податків є

узагальнюючим (!) податковим роз’ясненням, ми розділити не можемо. Для аргументування звернемося до нормативних актів власне ДПАУ, а саме до Порядку 176. У ньому індивідуальні податкові роз’яснення (відповіді на запит конкретного платника) чітко відокремлено від узагальнюючих не тільки процедурою та мотивами, але й формою ухвалення. Узагальнюючі податкові роз’яснення надаються ДПАУ і затверджуються її наказом (п. 1.8 наказу № 176). Про необхідність затвердження узагальнюючих податкових роз’яснень ідеться і в п.п. «е» п.п. 4.4.2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Тому вважаємо, що будь-які

листи ДПАУ, хай навіть направлені всім нижчим ДПА, хай навіть викликані масовими зверненнями платників або облДПА, хай навіть опубліковані у «Віснику податкової служби» (до речі, стосовно спірного листа від 27.01.2007 р. № 1453/7/16-1517 цього зроблено не було) не можуть вважатися узагальнюючими податковими роз’ясненнями. Результатом цього є відсутність у них пріоритету над листами ДПАУ (індивідуальним податковим роз’ясненням), направленим на запит конкретного платника.

Дмитро Винокуров

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі