Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Звичайні ціни. Перепрофілювання діяльності: продаємо товар зі знижкою

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2007/№ 42
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Звичайні ціни

Перепрофілювання діяльності: продаємо товар зі знижкою

 

У зв’язку з перепрофілюванням торговельної діяльності магазин здійснив продаж товару зі знижкою, при цьому деякі товари продано за ціною нижче ціни придбання. Як слід оформити такий продаж? Які документи для цього необхідні?

(м. Луганськ)

 

Продаж товару зі знижкою для підприємств не рідкість. Рішення про це може бути прийнято з багатьох причин, однією з яких є перепрофілювання торговельної діяльності. Такий продаж можна розглядати як акцію.

Оскільки право встановлювати ціну реалізації товарів належить суб’єкту господарювання, він може прийняти рішення про продаж товарів зі знижкою, можливо навіть, що продаж здійснюватиметься за

ціною нижче собівартості. Звичайно ж, це не стосується товарів, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.

Продаж товару за ціною нижче ціни придбання

не може бути визнано негосподарською діяльністю. Звернемося до п. 1.32 Закону про податок на прибуток, там зазначено, що господарська діяльність — це будь-яка діяльність особи, спрямована на отримання доходу, якщо безпосередня участь такої особи в організації діяльності є регулярною, постійною та істотною. Оскільки продаж товару нижче ціни придбання спрямовано на отримання доходу, його не може бути визнано негосподарською діяльністю.

Проте податківці наполягають на тому, що

разові операції, які є нехарактерними для основного виду діяльності, відбувалися протягом нетривалого строку та виявилися збитковими, не є господарською діяльністю. Разом з тим такий підхід не є універсальним і вимагає додаткового документування всіх обставин укладених угод щодо здійснення фінансово-господарської діяльності (див. додаток до листа ДПАУ від 02.04.2007 р. № 644/7/23-5017 «Податки та бухгалтерський облік», 2007, № 36-37).

На нашу думку, такий підхід тут незастосовний, адже торгівля є основним видом діяльності підприємства.

З цього питання вже були судові прецеденти, і суд виносив рішення на користь платника податків. Так, у

постанові ВГСУ від 13.04.2005 р. у справі № 11/135 «Податки та бухгалтерський облік», 2005, № 84 зазначено, що дешевий продаж не може вважатися негосподарською діяльністю.

Рішення про застосування знижок має бути оформлено розпорядчим документом (наказом), в якому буде відображено найменування видів товарів, на які поширюються знижки; причина надання знижки, її розмір.

Необхідно звернути увагу, що ключовим моментом в оподаткуванні цієї операції є питання

звичайних цін.

Так, згідно з

пп. 7.4.1, 7.4.3 Закону про податок на прибуток дохід, отриманий платником податків від продажу товарів (робіт, послуг) пов’язаним особам, особам, які не є платниками податку на прибуток, чи особам, які сплачують податок за меншими, ніж платник, ставками, визначається виходячи з договірних цін, але не нижче звичайних цін на такі товари.

З позицій

Закону про ПДВ база оподаткування операцій з поставки товарів визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними цінами, але не нижче звичайних. Якщо звичайна ціна на товари (послуги) перевищує договірну ціну на такі товари (послуги) більше ніж на 20 %, база оподаткування визначається за звичайними цінами.

Отже, щоб валовий дохід та базу обкладення ПДВ не було завищено, необхідно довести, що ціни на розпродажі товару у зв’язку з перепрофілюванням діяльності є звичайними.

Порядок визначення звичайної ціни наведено в

пп. 1.20.1 — 1.20.2 Закону про податок на прибуток, так звичайною є ціна, визначена сторонами договору. При визначенні звичайної ціни ураховуються звичайні при укладенні угод між непов’язаними особами надбавки або знижки в ціні. Отже, головне в цьому випадку, щоб знижки були звичайними, тобто надавалися невибірково.

Крім того, у

п.п. 1.20.3 Закону про податок на прибуток зазначається, що ціна на товар, яку заявлено в публічному оголошенні* на його продаж, і буде звичайною. Тому в торговельному залі магазину необхідно розмістити оголошення про продаж товару за зниженою ціною.

* Під публічним оголошенням розуміється оголошення, призначене невизначеному колу осіб (проведено аналогію з визначенням публічного договору у ст. 633 ЦКУ).

І ще один момент. Перед тим як здійснювати продаж товару за ціною нижче собівартості, підприємство може провести

уцінку товару в бухгалтерському обліку. У цьому випадку обґрунтувати звичайність цін буде значно легше.

Оскільки

звичайність цін доведено, то до валових доходів, отриманих від пов’язаних осіб, неплатників чи нестандартних платників податку на прибуток, і до податкових зобов’язань з ПДВ включаться суми виходячи з продажної вартості товару.

Стосовно вимоги

п. 12.2 і п. 19 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165, щодо виписування податкової накладної на суму перевищення звичайної ціни над фактичною, то тут вона незастосовна.

Марина Ковенко, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно