Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Аналіз помилок. Витрати на поліпшення ОФ помилково включено до валових витрат

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2007/№ 87
В обраному У обране
Друк
Стаття

Витрати на поліпшення ОФ помилково включено до валових витрат

 

Ситуація

Підприємство пройшло державну реєстрацію і стало платником податку на прибуток 01.02.2007 р. Після цього воно придбало приміщення (побудоване і введене в експлуатацію першим власником після 01.01.2004 р.)*. На поліпшення приміщення в лютому 2007 року витрачено 10000 грн. У березні об’єкт ОФ групи 1 уведено в експлуатацію. Усю суму витрат на поліпшення включено до валових витрат підприємства. Помилку виявлено в жовтні 2007 року. Діяльність підприємства за півріччя 2007 року була прибутковою.

* Інших основних фондів у підприємства немає.

 

Порушення

Бухгалтеру не слід було включати до валових витрат суму коштів, витрачених на поліпшення будівлі. Усі понесені витрати мали збільшити балансову вартість об’єкта основних фондів групи 1. Порушено норми

п.п. 8.7.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР (далі — Закон про податок на прибуток).

 

Аналіз ситуації

Як випливає з

другого абзацу п. 11.1 Закону про податок на прибуток, якщо особа береться на облік податковим органом як платник цього податку всередині податкового періоду, то перший звітний податковий період починається з дати, на яку припадає початок такого обліку, і закінчується останнім календарним днем наступного звітного податкового періоду. Отже, першим звітним періодом підприємства, яке зареєструвалося платником податку на прибуток 1 лютого 2007 року, є півріччя 2007 року.

У березні 2007 року підприємство проводило поліпшення придбаної будівлі. При цьому воно порушило норми

п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток, відповідно до якого платник податків має право протягом звітного періоду віднести до валових витрат будь-які витрати, пов’язані з поліпшенням основних фондів, що підлягають амортизації, у тому числі витрати на поліпшення орендованих основних фондів, у сумі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних фондів станом на початок такого звітного періоду.

Витрати, які

перевищують зазначену суму, розподіляються пропорційно сумі фактично понесених платником податку витрат на поліпшення основних фондів груп 2, 3, 4 або окремих об’єктів основних фондів групи 1 і збільшують балансову вартість основних фондів відповідних груп або окремих об’єктів основних фондів групи 1 станом на початок розрахункового кварталу.

Оскільки на початок звітного періоду (у нашому випадку — це 01.02.2007 р.) балансова вартість усіх груп основних фондів дорівнює

нулю, то і десятивідсотковий ліміт у цьому випадку теж дорівнює нулю, а отже, і права на валові витрати підприємство не має. Бухгалтеру слід було на суму витрат збільшити балансову вартість об’єкта основних фондів групи 1 на 01.04.2007 р.

У результаті допущеної помилки відбулося завищення валових витрат за півріччя 2007 року на 10000 грн. і заниження амортизації об’єкта ОФ групи 1 на 200 грн. (10000 х 2 %). Сума недоплати податку на прибуток до бюджету за півріччя 2007 року дорівнює 2450 грн. ((10000 -  200) х 0,25).

Ми категорично не згодні з висновками листа ДПАУ

від 07.09.2006 р. № 16636/7/31-3017// «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 83, згідно з яким у ситуації, що розглядається, слід амортизувати витрати на поліпшення лише з другого півріччя. Вважаємо, що суб’єкт господарювання має всі підстави для збільшення балансової вартості об’єкта ОФ групи 1 на 01.04.2006 р. і нарахування амортизації щодо нього. Докладніше про це див. коментар до згаданого вище листа // «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 83, с. 8. У зв’язку з цим цікаво, що ДПА в м. Києві підтримує нашу позицію і у своєму листі від 12.07.2006 р. № 533/10/31-106 зазначає, що платник, який став на облік у ДПІ, у грудні має право на нарахування амортизації вже за підсумками І кварталу наступного року, якщо об’єкт основних фондів групи 1 був уведений в експлуатацію у грудні.

 

Виправлення помилки

Виправити самостійно виявлені помилки, допущені при складанні декларації з податку на прибуток, можна одним із двох способів: у поточній декларації або через уточнюючий розрахунок (УР). При цьому, якщо такі помилки спричинили заниження податкового зобов’язання, то відповідно до

п. 17.2 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Закон № 2181) платник зобов’язаний самостійно нарахувати і сплатити суму штрафних санкцій у розмірі 5 % від такої недоплати. Опишемо докладніше кожний з цих способів.

При виборі першого способу виправлення помилки декларацію з податку на прибуток за

3 квартали 2007 року буде заповнено так:

— у рядку

05.2 «самостійно виявлені помилки за результатами минулих податкових періодів» знайде своє відображення сума 9800 (10000 - 200) зі знаком «-»;

— у рядку

22 «Сума штрафу, самостійно нарахованого у зв’язку з виправленням помилок» — 123 грн. (9800 х 0,25 х 0,05).

У таблиці 2 додатка К1/1 у графах

3 і 4 буде зазначено правильні показники, а у графі 5 доведеться до кінця року обліковувати помилкову суму, тобто занижену на суму амортизації II кварталу.

Якщо підприємство для виправлення помилки вибере уточнюючий розрахунок, він матиме такий вигляд:

 

Показники

Код рядка

Загальна сума

1

2

3

...

...

...

Витрати не враховані (+), зайво враховані (-) в обчисленні валових витрат попереднього звітного періоду, у тому числі за кодами рядків декларації, у якій було допущено помилки:

2

-

10000

код

04.10

 

 

 

 

 

 

 

 

сума (±)

-

10000

 

 

 

 

 

 

 

 

Амортизаційні відрахування не враховані (+), зайво враховані (-) в обчисленні амортизації попереднього звітного періоду

3

+200

Сума заниженого (+) або завищеного (-) об’єкта оподаткування р. 1 - р. 2 - р. 3

4

+9800

Ставка оподаткування, що діяла на момент допущення помилки, у відсотках

5

25

...

6

...

Сума недоплати (+) або переплати (-), нарахованої у зв’язку з виправленням помилки р. 4 х р. 5 - р. 6 або р. 7.2 - р. 7.1

7

2450

Сума податкового зобов’язання звітного періоду, при розрахунку якого виявлена помилка

7.1

6000 (умовно)

Сума виправленого (вірного) податкового зобов’язання звітного періоду, при розрахунку якого виявлена помилка

7.2

8450

Сума штрафу, нарахована платником самостійно у зв’язку з виправленням помилки р. 7 х 0,05

8

123

  

Нагадаємо, що згідно з вимогами

абзацу «а» п. 17.2 Закону № 2181 суму недоплати і штраф необхідно перерахувати до бюджету до подання уточнюючого розрахунку. У противному разі вони розглядатимуться як податковий борг.

Виправивши помилку за допомогою УР, необхідно пам’ятати, що подальші декларації повинні містити правильні показники. При цьому таблицю 2 додатка К1/1 декларації за 3 квартали має бути заповнено так, нібито амортизація на придбаний об’єкт ОФ групи 1 нараховувалася з II кварталу 2007 року.

Матеріал підготувала економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Марина КОВЕНКО

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно