Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Товарно-транспортна накладна: деякі актуальні запитання

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Червень, 2008/№ 46
В обраному У обране
Друк
Стаття

Товарно-транспортна накладна: деякі актуальні запитання

 

Навряд чи знайдеться хоча б одне підприємство, яке не використовує у своїй діяльності автотранспорт для перевезення якихось вантажів. Зрозуміло, що таке перевезення має підтверджуватися певними первинними транспортними документами. Чи належить до їх числа товарно-транспортна накладна? Чи має право підприємство розраховувати на валововитратність витрат на транспортування вантажу без такого документа? В якому порядку обліковуються бланки товарно-транспортних накладних? Відповіді на ці та деякі інші запитання ви знайдете в запропонованій статті.

Наталя БІЛОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про автотранспорт

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Правила № 363

— Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 14.10.97 р. № 363.

Інструкція № 228

— Інструкція про порядок виготовлення, зберігання, застосування єдиної первинної транспортної документації для перевезення вантажів автомобільним транспортом та обліку транспортної роботи, затверджена наказом Міністерства статистики України, Міністерства транспорту України від 07.08.96 р. № 228/253.

Інструкція № 154

— Інструкція про застосування форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних домішок та алкогольних напоїв, затверджена наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 28.04.2005 р. № 154.

Наказ № 488

— наказ Міністерства транспорту України, Міністерства статистики України «Про затвердження типових форм первинного обліку роботи вантажного автомобіля» від 29.12.95 р. № 488/346.

Наказ № 493

— наказ Міністерства транспорту та зв’язку України «Про внесення змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні» від 22.05.2006 р. № 493.

Положення № 88

— Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88.

 

Чи є товарно-транспортна накладна документом суворої звітності?

Ви напевно пам’ятаєте, що деякий час товарно-транспортна накладна за типовою формою № 1-ТН (далі — ТТН) значилася серед бланків суворої звітності. Первісно «суворий» статус цьому документу було надано

Інструкцією № 228.

Згодом дію цієї

Інструкції було призупинено, а потім Міністерство юстиції України і зовсім виключило цей документ із Державного реєстру нормативно-правових актів (див. висновок від 15.05.2006 р. № 10/68, який набув чинності 31.05.2006 р.).

Свою лепту у вирішення цього питання внесло і Міністерство транспорту та зв’язку України, виключивши з

Правил № 363 «суворий» п. 11.2 (див. наказ № 493).

Під натиском такої важкої артилерії бастіон було зруйновано —

ТТН втратили «суворий» статус.

Проте майте на увазі, що такі зміни не зачепили:

— товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового (ф. № 1-ТН/спирт/);

— товарно-транспортних накладних на переміщення високооктанових кисневмісних домішок (ф. № 1-ТН/вкд/);

— товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв (ф. № 1-ТН/алкогольні напої/).

Ці бланки є «суворими» відповідно до

п. 1.5 Інструкції № 154.

 

Чи обов’язково отримання транспортних послуг має підтверджуватися товарно-транспортною накладною? Чи можна для цієї мети використовувати відповідно оформлений акт виконаних робіт чи інший документ довільної форми?

Незважаючи на те що бланки ТТН не є бланками суворої звітності, на їх обов’язковому застосуванні при перевезенні вантажів автотранспортом наполягають працівники податкових органів (див., зокрема,

лист ДПА в м. Києві від 23.10.2007 р. № 341/Н/31-607 та консультацію представників ДПАУ, опубліковану в журналі «Вісник податкової служби України», 2006, № 5) та Держпідприємництва (див. лист від 08.08.2006 р. № 6197).

Відсутність цих документів, на думку зазначених відомств, не дає права одержувачу вантажу віднести витрати на його транспортування до своїх валових витрат.

Стражі державної казни упевнені також, що підприємство, яке не має ТТН, не може розраховувати на валові витрати і при доставці придбаних товарно-матеріальних цінностей власним транспортом (див. консультацію, опубліковану в журналі «Вісник податкової служби України», 2008, № 16).

Така категоричність ґрунтується на тому, що

п.п. 5.3.9 Закону про податок на прибуток не дозволяє вважати валововитратними витрати, не підтверджені відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, обов’язковість ведення та зберігання яких передбачено правилами ведення податкового обліку.

Як підтверджуючий документ у цьому випадку податківці та Держпідприємництва бачать

ТТН. А справа в тому, що згідно зі ст. 48 Закону про автотранспорт вантажні перевезення на території України суб’єкти підприємницької діяльності повинні здійснювати за наявності певних документів, серед яких названо й ТТН. Вона разом з подорожнім листом вантажного автомобіля є основним документом на перевезення вантажів (див. п. 11.1 Правил № 363).

Типові форми первинного обліку роботи вантажного автомобіля, у тому числі типову форму ТТН, затверджено

наказом № 488. А п. 2 цього наказу встановлює, що застосування таких форм первинного обліку всіма суб’єктами господарської діяльності незалежно від форм власності є обов’язковим.

Водночас надання великого значення ТТН у податковому обліку не має під собою підстав, що підтверджують і судові органи.

Так, в

ухвалі ВАСУ від 06.03.2001 р. у справі № 7/6 та в постановах ВГСУ від 17.02.2005 р. у справі № 34/281а та від 03.08.2005 р. у справі № 41/132а зазначено, що наказ № 488 не зареєстровано в Мін’юсті і не має сили нормативно-правового акта. Отже, він не обов’язковий для виконання, а транспортні витрати може бути підтверджено іншими первинними документами (платіжними дорученнями, актами виконаних робіт).

Інакше кажучи, факт надання транспортних послуг

не обов’язково повинен підтверджуватися ТТН — для цього досить акта виконаних робіт чи іншого уніфікованого документа, що відповідає вимогам ст. 9 Закону про бухоблік та Положення № 88, тобто містить усі необхідні реквізити. Такий документ може бути не тільки «суворої» форми, але й надрукований на комп’ютері із застосуванням власної нумерації. На це звертає увагу Держпідприємництва в листі від 28.03.2006 р. № 2356.

Щоправда, платникам податків потрібно бути готовими до того, що якщо цей підхід не влаштує перевіряючих, свою правоту їм доведеться відстоювати в суді.

Отже, якщо ви оплачуєте окремо вартість послуг з доставки вантажу, то з податкової точки зору безпечніше попросити вантажовідправника (постачальника)

оформити документ, іменований ТТН.

 

Чи необхідно для оприбуткування товарів та підтвердження їх отримання використовувати товарно-транспортну накладну?

Згідно з

розділом 1 Правил № 363 ТТН є єдиним для всіх учасників транспортного процесу юридичним документом, призначеним для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення (транспортування), оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

До списку документів, що підтверджують надходження запасів на підприємство та їх вибуття для реалізації (крім товарів у роздрібній торгівлі),

ТТН зарахували й Методрекомендації № 2.

Крім того, у

листі Державного Комітету статистики України від 18.12.2006 р. № 14/2-25/95 зазначається: при перевезенні приватним легковим автомобілем вантажу, що належить юридичній особі, складається типова форма № 1-ТН «Товарно-транспортна накладна» чи інший бухгалтерський документ, який виписується при передачі вантажу (товару) до перевезення. Не змінилася думка цього відомства і з часом. Так, у листі від 25.06.2007 р. № 05/2-8/46 зазначається: ТТН є підставою для списання товарно-матеріальних цінностей у вантажовідправника та оприбуткування їх у вантажоодержувача. Цілком погоджується з цим і Міністерство транспорту та зв’язку України (див. лист від 26.12.2007 р. № 5327-02/06/14-07).

Як бачите, ТТН розглядається як

первинний документ для підтвердження отримання та вибуття ТМЦ.

А от вимога про обов’язковість її використання для зазначених цілей, на наш погляд, є не зовсім коректною, адже насправді ТТН виконує тільки одну важливу функцію — підтверджує перебування вантажу в дорозі. Для відображення ж ТМЦ в обліку вантажоодержувача на додаток до ТТН краще мати ще й оформлену вантажовідправником

видаткову накладну.

Щодо необхідності ТТН при розрахунках, то з цього приводу варто звернутися до

ст. 627 ЦКУ. У ній зазначено: сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦКУ, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

З цієї норми випливає, що контрагенти мають право

самостійно вибирати порядок розрахунків, а також вирішувати, застосовувати для цієї цілі ТТН чи ні.

Якщо сторони договору включили ТТН до контексту договору та встановили у зв’язку з цим будь-які умови (наприклад, оплати), ТТН матиме юридичну силу при доказі факту виконання умов договору.

У такому разі застосування ТТН вважатиметься елементом звичаїв ділового обороту конкретних сторін, прийнятих ними в договірній практиці, що склалася. Тому для таких учасників договору ТТН дійсно може бути основним документом, на підставі якого виконується перевезення вантажів, розрахунки між сторонами та відображення надходження і вибуття ТМЦ в обліку.

Повторимо: при цьому форма ТТН не обов’язково повинна бути «суворою». Це може бути інший уніфікований документ, який погоджений контрагентами і відповідає вимогам первинного документа.

 

В якому порядку заповнюється товарно-транспортна накладна?

Порядок виготовлення, зберігання, застосування єдиної первинної транспортної документації для перевезення вантажів автомобільним транспортом установлено

Інструкцією № 228. Проте 31 травня 2006 року згідно з висновком Міністерства юстиції України від 15.05.2006 р. № 10/68 Інструкцію № 228 виключено з Державного реєстру нормативно-правових актів.

Разом з тим відсутність будь-якого нового нормативно-правового акта, що роз’яснює порядок заповнення первинної транспортної документації, підводить нас до необхідності користуватися положеннями

все тієї ж скасованої Інструкції № 228.

Отже, ТТН

оформлюється вантажовідправником (до речі, вантажовідправник і перевізник часто виступають в одній особі) на кожну поїздку автомобіля і для кожного вантажоодержувача окремо в чотирьох примірниках:

перший примірник залишається у вантажовідправника і є підставою для списання товарно-матеріальних цінностей. Другий, третій і четвертий примірники, завірені підписами та печатками (штампами) вантажовідправника, передаються водію;

другий примірник, який водій здає вантажоодержувачу, є підставою для оприбуткування товарно-матеріальних цінностей;

третій і четвертий примірники, завірені підписами та печатками (штампами) вантажоодержувача, водій передає перевізнику. Третій примірник, який є підставою для розрахунків за надання транспортних послуг, перевізник надсилає замовнику автотранспорту для оплати за перевезення. Четвертий примірник додається до подорожнього листа і є підставою для обліку транспортної роботи та нарахування заробітної плати водію.

Утім ТТН зазвичай виписує

особа, яка замовляє транспортні послуги в транспортній організації. А такою особою може бути і вантажоодержувач, який здійснює перевезення вантажу зі складу постачальника до свого складу із залученням з цією метою за свій рахунок стороннього перевізника. За таких обставин вантажоодержувач самостійно укладає договір з транспортною компанією і самостійно виписує ТТН.

У випадках, коли в розділі «Відомості про вантаж» неможливо перелічити всі назви та характеристики пред’явлених до перевезення ТМЦ, до товарного розділу ТТН додається як невід’ємна її частина належним чином оформлена спеціалізована форма товарної накладної, сертифікат чи інший первинний документ, що застосовується підприємством для оформлення операцій з передачі ТМЦ. При цьому в товарному розділі ТТН робиться відповідна відмітка.

Майте на увазі: ТТН без доданої до неї товарної накладної за спеціалізованою формою вважається недійсною і не може використовуватися для розрахунків з вантажовідправниками та вантажоодержувачами, а також для обліку виконаних обсягів перевезень та нарахування заробітної плати водію.

При перевезенні однорідних вантажів від вантажовідправника на адресу вантажоодержувача на ту саму відстань за умови забезпечення цілісності вантажу допускається оформлення однієї ТТН на весь обсяг вантажу, перевезеного автомобілем за зміну. При цьому оформлення проміжних їздок провадиться з видачею вантажовідправником водію автомобіля талона на кожну окрему їздку. Порядок оформлення талона встановлюється за домовленістю між вантажовідправником та вантажоодержувачем. Реквізити талона повинні включати відомості, що визначають кількість перевезеного вантажу, час роботи автомобіля та його простою за кожну їздку, а також інші показники, необхідні для їх подальшого занесення до ТТН.

Докладніше питання заповнення ТТН розглянуто у статті «

Порядок заповнення товарно-транспортних накладних» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2004, № 55).

Зразок заповнення ТТН див. на с. 48.

 

img 1img 2

 

Чи застосовуються до товарно-транспортних накладних, виготовлених на бланках суворої звітності, особливі правила обліку?

Вище зазначалося, що бланки ТТН уже досить давно втратили «суворий» статус.

Проте в торговельній мережі досі зустрічаються ТТН, надруковані на «суворих» бланках. Причина тут проста. Первісно

Інструкцією № 228 ТТН задумувалися як бланки суворої звітності. І хоча згодом вони стали «несуворими», сама їх форма залишилася старою, оскільки її було передбачено не тільки скасованою Інструкцією № 228, а й чинним наказом № 488.

Отже, такі бланки є «суворими» тільки за формою (є серія і номер), а не за суттю. Разом з такими «суворими» бланками можна придбати і звичайні «несуворі» ТТН.

Сьогодні незалежно від того, які бланки ТТН підприємство придбає для своїх виробничих потреб, «суворі» чи звичайні,

поводитися з ними слід як зі звичайними бланками. Жодних особливих правил обліку такі бланки не потребують (якщо, звичайно, не йдеться про ТТН на переміщення спирту етилового, алкогольних напоїв та високооктанових кисневмісних домішок).

 

Як вартість бланків товарно-транспортних накладних відображається в податковому та бухгалтерському обліку підприємства?

Витрати на придбання бланків ТТН безпосередньо пов’язані з господарською діяльністю підприємства, а отже, включаються до складу його валових витрат на підставі

п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток за першою подією (придбанням чи оплатою). При цьому за підсумками звітного періоду підприємство повинне здійснити перерахунок балансової вартості бланків у складі запасів згідно з п. 5.9 цього Закону.

Господарська спрямованість використання бланків дає право суб’єкту підприємницької діяльності й на податковий кредит з ПДВ на підставі

п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ.

У бухгалтерському обліку бланки ТТН слід ураховувати на субрахунку 209 «Інші матеріали» за вартістю придбання.

Ураховуючи, що ТТН не мають статусу бланків суворої звітності, їх не потрібно зараховувати на позабалансовий рахунок 08 «Бланки суворого обліку». Сюди потраплять тільки бланки ТТН за ф. № 1-ТН/спирт/, ф. № 1-ТН/вкд/ і ф. № 1-ТН/алкогольні напої/.

Приклад.

Підприємство «Конкорд» придбало 2 блоки товарно-транспортних накладних за типовою формою № 1-ТН на суму 99 грн. (без ПДВ — 82,50 грн.; ПДВ 20 % — 16,50 грн.).

Протягом місяця списано один блок ТТН.

У податковому та бухгалтерському обліку ці операції відображаються записами, наевденними на с. 50:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Сума, грн.

Бухгалтерський облік

Податковий

облік

дебет рахунка

кредит рахунка

валовий дохід

валові витрати

1

Перераховано постачальнику передоплату за бланки ТТН

99

371

311

82,50*

* Підприємство збільшує валові витрати на дату перерахування коштів постачальнику за умови, що він є стандартним платником податку на прибуток. У противному разі датою збільшення валових витрат буде дата оприбуткування бланків ТТН. Вартість бланків ТТН бере участь у перерахунку за п. 5.9 Закону про податок на прибуток.

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі передоплати за бланки ТТН

16,50

641/ПДВ

644

3

Оприбутковано бланки ТТН

82,50

209

631

4

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ при оприбуткуванні бланків ТТН

16,50

644

631

5

Проведено залік заборгованостей з постачальником

99

631

371

6

Списано використані бланки ТТН

41,25

91

209

 

Ми розглянули всі основні моменти, що стосуються товарно-транспортних накладних. Сподіваємося, що надана нами інформація допоможе вам зорієнтуватися в порядку застосування цього документа, а в перевіряючих не буде підстав сумніватися у правильності ваших рішень.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно