Теми статей
Обрати теми

Щодо бухгалтерського обліку витрат на створення власних знаків

Редакція ПБО
Лист від 11.09.2006 р. № 31-34000-10-10/18842

Нематеріальні активи

 

Щодо бухгалтерського обліку витрат на створення власних знаків

 

Лист Міністерства фінансів України від 11.09.2006 р. № 31-34000-10-10/18842

 

Міністерство фінансів України на запит <...> щодо витрат підприємства на створення торговельних марок повідомляє.

Відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 8 «Нематеріальні активи», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 жовтня 1999 р. № 242,

нематеріальний актив — це немонетарний актив, який не має матеріальної форми, може бути ідентифікований та утримується підприємством з метою використання протягом періоду більше одного року (або одного операційного циклу, якщо він перевищує один рік) для виробництва, торгівлі, в адміністративних цілях чи надання у користування (оренду) іншим особам, що, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому і його вартість може бути достовірно визначена.

Право на придбані торговельні марки (знаки для товарів і послуг) зараховується на баланс підприємства за сумою, яка складається з витрат, наведених у пункті 11 зазначеного Положення (стандарту).

Витрати підприємства на створення власних знаків для товарів і послуг

(товарних знаків, торговельних марок тощо) відповідно до пункту 9 цього Положення (стандарту) підлягають відображенню у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.

Враховуючи викладене, витрати, наведені у запиті, визнаються витратами звітного періоду і відповідно

нематеріальним активом не визнаються.

Заступник міністра Т. Єфименко



коментар редакції

Витрати на створення торговельних марок відображаються у складі витрат звітного періоду

У П(С)БО 8 обліку торговельним маркам присвячено два його пункти. Так, абзац четвертий п. 5 П(С)БО 8 відносить права на торговельні марки (знаки для товарів і послуг) у складі прав на комерційні позначення до нематеріальних активів. Тим часом п. 9 цього стандарту витрати на створення торговельних марок (товарних знаків) не визнає активом, а зазначає про віднесення витрат на їх створення до витрат того звітного періоду, в якому їх здійснено. Саме на застосуванні останньої із зазначених норм при відображенні витрат на створення торговельної марки наполягає Мінфін. Аналогічна позиція висловлювалася нами у статті «Багатолика торговельна марка (податковий та бухгалтерський облік торговельних марок)» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2006, № 42).

Звертаємо увагу: п. 9 П(С)БО 8 зазначає лише про

створення торговельних марок. Якщо ж ідеться про придбання права на торговельну марку за договором про передачу виключних майнових прав, то таке право вважається нематеріальним активом , для обліку якого Інструкцією № 291 визначено субрахунок 123 «Права на комерційні позначення». Первісна вартість такого об’єкта нематеріальних активів визначається виходячи з ціни (вартості) придбання (крім отриманих торговельних знижок), мита, непрямих податків, що не підлягають відшкодуванню, та інших витрат, безпосередньо пов’язаних з його придбанням та доведенням до стану, в якому він придатний для використання за призначенням (п. 11 П(С)БО 8). Інформація про такі витрати на придбання спочатку узагальнюється на субрахунку 154 «Придбання (створення) нематеріальних активів», а вже потім списується до дебету субрахунку 123 «Права на комерційні позначення». Суму амортизації таких активів доцільно обліковувати у складі витрат на збут.

Якщо ж говорити про придбання невиключних прав на торговельну марку, то витрати на сплату платежів слід розглядати як роялті з віднесенням до складу витрат.

Щодо витрат на самостійне

створення торговельних марок (послуги дизайнерської розробки торговельної марки, розробка макетів, заробітна плата працівників підприємства з нарахуваннями на неї, збори за реєстрацію товарного знака тощо), то для їх відображення, вважаємо, найбільше підходить рахунок 93 «Витрати на збут», адже метою виробництва продукції під певною торговельною маркою є, насамперед, успішне просування її на ринку.

Наведемо схеми кореспонденції рахунків, що відображають описані операції:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

дебет

кредит

Створення торговельної марки (товарного знака)

1

Перераховано передоплату за створення макета торговельної марки дизайнерському агентству

371

311

2

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності податкової накладної)

641

644

3

Підписано акт виконаних робіт на створення макета торговельної марки

93

631

4

Списано податковий кредит з ПДВ

644

631

5

Відображено залік заборгованостей

631

371

6

Сплачено держмито за реєстрацію торговельної марки

642

311

7

Списано до складу витрат суму держмита

93

642

8

Сплачено збір за подання заявки на реєстрацію товарного знака

93

311

9

Перераховано передоплату за послуги патентного повіреного

371

311

10

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності податкової накладної)

641

644

11

Підписано акт виконаних робіт патентним повіреним

93

631

12

Списано податковий кредит з ПДВ

644

631

13

Відображено залік заборгованостей

631

371

Придбання виключних прав на торговельну марку

1

Перераховано плату за отримання виключних прав на торговельну марку

371

311

2

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності податкової накладної)

641

644

3

Відображено витрати, пов’язані з реєстрацією прав на передану торговельну марку

154

685

4

Отримано права на торговельну марку

154

631

5

Списано податковий кредит з ПДВ

644

631

6

Відображено залік заборгованостей

631

371

7

Уведено в господарський обіг об’єкт нематеріальних активів

123

154

8

Нараховано амортизацію об’єкта нематеріальних активів

93

133

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі