Щодо призупинення виплати дотацій сільгосптоваровиробникам за поставлені у 2008 році молоко та м’ясо в живій вазі переробним підприємствам
Роз’яснення Державного казначейства України від 27.03.2008 р.
У січні — лютому 2008
року на небюджетних рахунках переробних підприємств, відкритих в територіальних органах Державного казначейства, знаходились кошти (надходження 2007 року та надходження січня — лютого 2008 року) та які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1999 р. № 271 «Про Порядок акумуляції та використання коштів, які нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками — платниками податку на додану вартість щодо операцій з продажу товарів (робіт та послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини» та постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1999 р.* «Про Порядок нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі» підлягали перерахуванню сільськогосподарським товаровиробникам.* № 805. —
Прим. ред.У зв’язку із закінченням терміну дії зазначених постанов Кабінету Міністрів України територіальними органами Державного казначейства були
призупинені виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені у 2008 році ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі.З приводу зазначеної проблеми надходила дуже велика кількість звернень від переробних підприємств, сільськогосподарських товаровиробників та місцевих державних адміністрацій.
Проблему виплат
дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені у 2008 році ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі було вирішено постановою Кабінету Міністрів України від 27.02.2008 № 122 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1999 р. № 271 та від 12 травня 1999 р. № 805».Зазначеною постановою
змінено терміни проведення розрахунків переробних підприємств з сільськогосподарськими товаровиробниками за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, а саме:— в
абзацах другому і третьому пункту 5 Порядку акумуляції та використання коштів, які нараховуються сільськогосподарськими товаровиробниками — платниками податку на додану вартість щодо операцій з продажу товарів (робіт та послуг) власного виробництва, включаючи продукцію (крім підакцизних товарів), виготовлену на давальницьких умовах із власної сільськогосподарської сировини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 лютого 1999 р. № 271, цифри і слова «1 березня 2008 р.» замінено цифрами і словами «1 березня року, що настає за роком, в якому Верховна Рада України ратифікує протокол про приєднання України до Світової організації торгівлі»;— у
пункті 1 Порядку нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.99 р. № 805, слова і цифри «з 1 січня 2007 р. до 1 січня 2008 р.» замінено словами і цифрами «з 1 січня 2008 р. до року, що настає за роком, в якому Верховна Рада України ратифікує протокол про приєднання України до Світової організації торгівлі»;— у
абзаці четвертому пункту 5 Порядку нарахування, виплат і використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.99 р. № 805, слова і цифри «у грудні 2007 р.» замінено на слова і цифри «у грудні 2008 р.» та слова і цифри «не пізніше 1 березня 2008 року» замінено на слова і цифри «не пізніше 1 березня року, що настає за роком, в якому Верховна Рада України ратифікує протокол про приєднання до Світової організації торгівлі»;— у
абзаці восьмому пункту 12 Порядку нарахування, виплат використання коштів, спрямованих для виплати дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.99 р. № 805, цифри і слова «1 березня 2008 р.» замінено цифрою і словами «1 березня року, що настає за роком, в якому Верховна Рада України ратифікує протокол про приєднання України до Світової організації торгівлі».Таким чином було
врегульовано питання проведення у 2008 році розрахунків з сільськогосподарськими товаровиробниками за поставлені у 2008 році ними переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі.
коментар редакції
Держказначейство розблокувало виплату дотацій з небюджетних рахунків молоко-м’ясопереробників
Отже, на думку Держказначейства, питання врегульовано. Пам’ятаючи народну приказку «Добре те, що добре закінчується», поставимо собі запитання: чи таким безневинним є призупинення органами Держказначейства виплати дотацій сільгосптоваровиробникам за поставлені ними у 2008 році переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі?
Але насамперед зауважимо, що велике здивування викликає твердження Держказначейства, що кошти на небюджетних рахунках переробних підприємств підлягають перерахуванню сільгосптоваровиробникам не тільки згідно з Порядком № 805, але й
Порядком № 271. Безумовно, це не так, адже останній з них до механізму дотаційних виплат переробними підприємствами жодного відношення не має.Щодо суті проблеми, то до її виникнення «доклали руку» обидва відомства:
—
Кабмін своєю затримкою з виданням постанови № 122 (27.02.2008 р.) лише «заднім числом» продовжив строк дії Порядку № 805 — з 1 січня 2008 року (див. наш коментар до листа ДПАУ від 27.03.2008 р. № 6041/7/16-1117 на с. 18 цього номера газети);—
Держказначейство під приводом закінчення попереднього строку дії Порядку № 805 (з 01.01.2007 р. до 01.01.2008 р.) проявило, на наш погляд, зайвий формалізм та принциповість. Адже не секрет, що строки дії Порядку № 805 і раніше продовжувалися лише «заднім числом» (це стає зрозумілим, якщо поглянути на дати видання законів, на підставі яких продовжувалася дія п.п. 6.2.6 ст. 6 та п. 11.21 ст. 11 Закону про ПДВ — як правило, в останні дні року, що минає). Більше того, якщо з такою суворістю підходити до своєчасності продовження Кабміном дії Порядку № 805, то можна помітити, що в період з 1 січня 2005 року до 1 січня 2007 року існує навіть розрив продовження. Проте це не заважає податковим органам трактувати Порядок № 805 як постійно діючий.У роз’ясненні, що коментується, зазначено, що
територіальними органами Держказначейства було призупинено проведення розрахунків з сільгосптоваровиробниками щодо виплат їм дотацій за поставлені ними у 2008 році переробним підприємствам молоко та м’ясо в живій вазі. Не зупинятимемося на висвітленні правомірності дій територіальних органів стосовно їх повноважень, установлених Типовим положенням про Головне управління Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, затвердженим наказом МФУ від 04.04.2006 р. № 332. Не будемо також і гадати, чи були погоджені дії «територіальних» з «вищим», тобто з Держказначейством. Так чи інакше, виплати дотацій було призупинено. І це при тому, що основоположні для Порядку № 805 п.п. 6.2.6 ст. 6 та п. 11.21 ст. 11 Закону про ПДВ були чинними (їх продовжено Законом про держбюджет-2008 до 1 січня року, наступного за роком, в якому Верховна Рада України ратифікує протокол про приєднання України до СОТ).На фоні внесення Кабміном нових норм до Порядку № 805, які передбачають підвищену відповідальність переробних підприємств за перерахування на небюджетні рахунки суми спецПДВ та за подальшу виплату їх у вигляді дотацій сільгосптоваровиробникам
у встановлені строки та в повному обсязі, призупинення Держказначейством виплат виглядає, м’яко кажучи, непослідовно. Як відомо, згідно з п. 8 Порядку № 805 сільгосптоваровиробники повинні використовувати суми дотацій виключно для розвитку тваринництва — насамперед для забезпечення тваринництва кормами, відтворення поголів’я, придбання племінних ресурсів та здійснення ветеринарних заходів.На жаль, призупинення «агукнулось» сільгосптоваровиробникам
несвоєчасним отриманням дотацій, не говорячи вже про інші негативні моменти, наприклад, пов’язані з інфляцією.Не виключені, як ми розуміємо, негативні наслідки і для самих переробних підприємств. Як зазначено в роз’ясненні, що коментується, у січні — лютому 2008 року
Держказначейство проводило лише операції з акумулювання переробними підприємствами дотаційних коштів на небюджетних рахунках і не проводило операції з їх перерахування сільгосптоваровиробникам. Така вибіркова позиція Держказначейства однобокого сприйняття нечинного (на його думку) Порядку № 805 з роботою тільки, так би мовити, на «надходження», практично поставила (точніше — підставила) переробні підприємства в розряд порушників Порядку № 805, зокрема, абзацу третього п. 7, яким установлено, що не перераховані переробними підприємствами на окремі рахунки сільгосптоваровиробників суми дотацій у строки, установлені законодавством для сплати ПДВ до бюджету, вважаються такими, що використовуються не за цільовим призначенням і підлягають стягненню до держбюджету.Сподіваємося
, що податкові органи (ураховуючи роз’яснення Держказначейства, що коментується) займуть лояльну позицію і не привішуватимуть до молоко-м’ясопереробників ярлик «без вини винуватих» за неперераховані сільгосптоваровиробникам у січні — лютому поточного року дотації, заблоковані Держказначейством.Анатолій Бобро