Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Комп’ютерний практикум. Що нового в Інструкції щодо електронної звітності

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2008/№ 42
В обраному У обране
Друк
Стаття

Що нового в Інструкції щодо електронної звітності

 

ДПАУ все-таки вирішила змусити платників відмовитися від використання безкоштовного «Нотаря» і для накладення електронних цифрових підписів (ЕЦП) застосовувати сертифіковані ключі, які потрібно придбавати за гроші. Це стає зрозуміло після близького знайомства з новою Інструкцією з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку (с. 5).

Юрій ЦИГАНОК, головний редактор газети «Бухгалтер & Комп’ютер»

 

Наміри ДПАУ стали зрозумілі ще раніше — після виходу

наказу від 17.03.2008 р. № 159, яким ДПАУ внесла зміни до форми декларації з ПДВ та порядку її складання. Ви, напевно, пам’ятаєте, що стосовно резонансного додатка 5 (розшифровка податкових зобов’язань та кредиту в розрізі контрагентів) ДПАУ передбачила два способи подання:

— у паперовому вигляді з наданням за бажанням електронної копії;

— електронною поштою у форматі XML, з накладенням ЕЦП, сформованого за допомогою сертифікованих ключів.

І хоча ДПАУ прописала це тільки стосовно додатка 5, цілком очевидно, що стосується це всієї декларації з ПДВ.

Тепер ДПАУ видала наказ від 10.04.2008 р. № 233, яким затвердила нову

Інструкцію з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв’язку. Ця Інструкція набула чинності 27 квітня, прийшовши на зміну Тимчасовому порядку надходження та комп’ютерної обробки податкової звітності платників податків в електронному вигляді до органів ДПС України, затвердженому свого часу наказом ДПАУ від 26.11.2004 р. № 672.

У новому

наказі № 233 нічого не йдеться про те, чи втратив чинність колишній Тимчасовий порядок. Утім, логіка підказує: якщо нова Інструкція регулює ті самі питання, що і старий порядок, то він не застосовується. Подивимося, які ж зміни несе із собою нова Інструкція і чого хоче ДПАУ від платників податків?

На самому початку

Інструкції зазначено, що вона поширюється в тому числі на платників податків, які за власним бажанням подають податкові документи в електронному вигляді. Зверніть увагу на слова «за власним бажанням». Це відповідає останньому абзацу п.п. 4.4.2 «з» Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 20.12.2000 р. № 2181-III, відповідно до якого податкову звітність може бути подано за добровільним рішенням платника податків до податкового органу в електронній формі за умови реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Отже, висновок перший: подання звітності в електронному вигляді — справа виключно добровільна. Податківці не мають права примушувати до цього платників. Нова

Інструкція із цього приводу нічого нового не містить, та й не може містити. Тому не вірте на слово інспектору, котрий заявляє, що «за новим наказом ДПА України всі платники повинні будуть подавати звітність в електронному вигляді».

Якщо ж ви все-таки належите до добровольців, то напевно зацікавилися питанням: що потрібно, щоб подавати електронну звітність відповідно до нової

Інструкції?

Перш за все потрібні доступ до мережі Інтернет і можливість приймати/відправляти повідомлення електронною поштою. Це очевидно.

По-друге, необхідно придбати сертифіковані ключі для накладення ЕЦП. Підприємству потрібні три ключі: для ЕЦП головбуха, директора та печатки підприємства. Приватному підприємцю вистачить одного ключа — для формування особистого ЕЦП. Строк дії сертифікованих ключів — 1 рік.

Для отримання ключів необхідно звернутися до одного з акредитованих у ДПАУ центрів сертифікації ключів (АЦСК). Їх перелік наведено в таблиці нижче.

 

№ з/п

Назва організації

Електронна адреса

1

ЗАТ «ІВК»

www.ivk.org.ua

2

ТОВ «Український сертифікаційний центр»

www.ukrcc.com

3

ТОВ «Арт-Майстер»

www.masterkey.com.ua

4

ДП «Українські спеціальні системи»

www.uss.gov.ua/

 

Деякі з них, зокрема ТОВ «Український сертифікаційний центр» («УСЦ») і ТОВ «Арт-Майстер», проводять акцію на підтримку переходу на сертифіковані ЕЦП. Мета цієї акції — надати пільгові умови щодо придбання сертифікатів ЕЦП для тих платників податків, які вже брали участь у поданні електронної податкової звітності в ДПІ через Інтернет.

Так, щоб обміняти ключі «Нотарь» на ЕЦП, підтверджений посиленим сертифікатом ключа «УСЦ», вам необхідно надати оригінал договору з податковою про здавання звітів в електронному вигляді та пакет документів для оформлення сертифікатів ЕЦП. Перелік включає свідоцтва про держреєстрацію, платника ПДВ, статут (положення) і документи, що підтверджують повноваження передплатників (керівника та бухгалтера), — накази про прийняття на роботу, протокол зборів засновників тощо, засвідчений печаткою юридичної особи. Отриманими ключами «УСЦ» користувач цілком безкоштовно зможе користуватися в межах строку дії його договору з ДПАУ. Також при отриманні ключів «УСЦ» користувач одержує програмне забезпечення для накладення таких підписів. Програма «БЕСТ-Звіт плюс» у демо-режимі може використовуватися також і для створення звітів для Пенсійного фону і форми № 1ДФ для ДПІ.

У ТОВ «Арт-Майстер» користувач, який уклав договір з ДПАУ до 20 лютого 2008 року, може замовити особистий ключ і сертифікат відкритого ключа строком дії до кінця 2008 року за акційним тарифом — лише за 5 грн. За допомогою таких ключів користувач зможе подавати податкову, пенсійну та фінансову звітність засобами Інтернету.

Після того, як у АЦСК вам видали сертифікати відкритих ключів на електронному носії, потрібно звернутися до своєї ДПІ для підписання Договору про визнання електронних документів. Можна просто скачати форму договору із сайта ДПАУ в розділі «Платникам податків про електронну звітність», заповнити у двох примірниках, підписати, скріпити печаткою і разом з посиленими сертифікатами відкритих ключів на електронному носії подати до своєї ДПІ.

Після підписання договору в ДПІ вам повернуть один примірник та попросять розписатися в Журналі обліку договорів про визнання електронних документів. З цього моменту ви стаєте повноцінним суб’єктом електронного документообігу і сміливо зможете надсилати звітність в електронній формі. Разом з тим підписаний договір зовсім не зобов’язує подавати звітність в електронній формі. Навіть підписавши договір, ви можете здати звітність на папері, і її зобов’язані будуть прийняти. Утім, недарма ж ви купували ключі...

Наступне серйозне запитання — як формувати електронну звітність і накладати на ЕЦП? Для цього потрібне відповідне програмне забезпечення.

Найекономічніший варіант, що не потребує додаткових вкладень, — формувати податкову звітність в XML-форматі за допомогою безкоштовної програми «Податкова звітність» (остання версія 1.12), яку роздають у податкових інспекціях. Якщо ж ви використовуєте якусь бухгалтерську програму для ведення бухгалтерського та податкового обліку, поцікавтеся в її розробника, чи є в ній функція експорту податкової звітності до формату XML. Зокрема, «1С:Бухгалтерія» версій 7.7, 8.0 і 8.1 такі можливості має.

Сформувавши звітність у форматі XML, її необхідно підписати і відправити електронною поштою на сервер. Програмне забезпечення для накладення ЕЦП вам надасть АЦСК разом з електронними ключами (а за додаткову винагороду ще й установить на комп’ютер). Підійде для цих цілей і демо-версія програми «БЕСТ-Звіт».

І нарешті, найзручніший, але й найдорожчий варіант — платна версія програми «БЕСТ-Звіт» у зв’язці з бухгалтерською програмою. Наприклад, в 1С:Бухгалтерії ведеться звіт і формується звітність, потім вона включається до «БЕСТ-Звіту», засобами якого проводиться камеральна перевірка, звітність підписується та надсилається до податкової.

Незалежно від того, який варіант ви виберете, зверніть увагу на послідовність накладення ЕЦП, установлену

Інструкцією: спочатку накладається ЕЦП головного бухгалтера, потім — ЕЦП керівника і останньою — печатка підприємства.

Далі в

Інструкції зверніть увагу на порядок отримання підтвердження з податкової про прийняття електронної звітності. Таких підтверджень має бути два: перше — просто про те, що доставку файлів виконано, друге — що звітність пройшла перевірку на відповідність формату і прийнята. Якщо виконувалося кілька відправлень, то поданим вважається останнє відправлення зі звітністю, що надійшла до закінчення граничного строку подання звітності.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно