Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Придбання та експлуатація. Як застосовуються норми витрачання ПММ

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Жовтень, 2008/№ 83
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Придбання та експлуатація

 

Як застосовуються норми витрачання ПММ

 

Підприємство придбало автомобіль Hyundai Sonata NF 2.4 auto. На автомобілі встановлено обладнання «клімат-контроль». Як списувати витрати на бензин, якщо цей автомобіль не зазначено в Нормах № 43? Чи можна в цьому випадку використовувати норми, зазначені виробником у документації на автомобіль?

На підприємстві є й інші легкові автомобілі, інформацію щодо яких наведено в Нормах № 43. Чи обов’язково в такому разі застосовувати цей документ, чи можна списувати бензин за фактичними витратами?

(м. Харків)

 

Почнемо відповідь із

другої частини запитання щодо необхідності застосування Норм № 43.

Ми вважаємо, що цей

документ застосовувати необхідно. Адже ці Норми використовуються для планування потреби в паливі та мастильних матеріалах, контролю за їх витратами, а також з метою об’єктивного відображення вартості цих запасів у складі валових витрат підприємства і формування інформації про витрати в бухгалтерському обліку.

Очевидно, запитання викликане положеннями податкового законодавства, а саме

п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток, де зазначено, що до валових витрат включається 50 % вартості ПММ для легкових автомобілів і при цьому платник податків звільняється від обов’язку доведення зв’язку таких витрат з його госпдіяльністю.

Таке застереження дає деяким фахівцям підставу думати, що витрати на ПММ для легкових автомобілів можна включати до валових у розмірі 50 %, незважаючи на встановлені норми. Ми вважаємо, що ці норми все-таки враховувати потрібно, адже вони підтверджують саме факт витрачання бензину на перевезення. А от мета (спрямованість) цього перевезення може бути будь-якою.

Наприклад, автомобіль везе адміністрацію до банку (госпдіяльність) і на корпоративне свято (не госпдіяльність), при цьому витрати на бензин (на госп- і на негоспперевезення) не перевищують установлених норм. Тоді бухгалтер включає до валових витрат 50 % вартості фактично витраченого бензину, незважаючи на мету поїздок. Інша ситуація: автомобіль везе адміністрацію до банку (госпдіяльність), при цьому витрати на бензин перевищують норми. У цьому випадку на валові витрати має бути спрямовано 50 % вартості витраченого бензину, але в межах норм

.

Тепер перейдемо

до першої частини запитання.

Нормою витрат ПММ, що найчастіше застосовується підприємствами для автомобільного транспорту, є

базова лінійна норма на пробіг автомобіля (на 100 км). Однак через те, що автомобільний ринок постійно поповнюються новими чи модифікованими моделями транспортних засобів, часто трапляється, що норми витрат палива для таких моделей Нормами № 43 не передбачено. Це стосується і норм для роботи легкового автомобіля Hyundai Sonata NF 2.4 auto.

Для таких ситуацій

п.п. 2.1.5 Норм № 43 передбачає можливість за допомогою головного інституту Міністерства транспорту України ДержавтотрансНДІпроект розробити тимчасові індивідуальні базові лінійні норми витрат палива. ДержавтотрансНДІпроект розробляє базові лінійні норми витрат ПММ для кожного конкретного автомобіля. При цьому враховуються специфіка експлуатації транспортного засобу, інформація підприємства про роботу автомобіля в різних природно-кліматичних, дорожніх та інших умовах, норми витрати палива на транспортну роботу тощо.

У цьому випадку слід керуватися зазначеним

підпунктом і зайнятися встановленням та затвердженням індивідуальних тимчасових лінійних норм для цього автомобіля. Норми витрат ПММ, установлені ДержавтотрансНДІпроектом, органи податкової служби беруть до уваги при перевірці правомірності віднесення витрат на паливо до валових витрат підприємства.

Майте на увазі: до ДержавтотрансНДІпроекту слід звертатися, якщо ваше авто — оригінальної конструкції. Якщо ж ваша машина

не має істотних конструктивних відмінностей (модель двигуна і конструкція трансмісії):

1)

і не відрізняється від базової моделі (інформацію щодо якої включено до Норм № 43) спорядженою масою та габаритними розмірами, то застосовується тимчасова лінійна норма витрати палива в такому самому розмірі, що й для базової моделі (п.п. 2.1.1 Норм № 43);

2) але

відрізняється від базової моделі спорядженою масою (установлення фургонів, кунгів, додаткового обладнання, бронювання тощо) та не є серійною, то тимчасова лінійна норма витрати палива визначається за формулою (п.п. 2.1.2 Норм № 43):

H’ = Hs + DGсп х Hg

,

де

H’ — тимчасова лінійна норма, л/100 км (м3/100 км);

Hs

— лінійна норма для базового автомобіля, л/100 км (м3/100 км);

DGсп

— різниця споряджених мас, т;

Hg

— норма на одну тонну спорядженої маси, л/100 т·км (м3/100 км).

Слід зауважити, що базове значення норм витрати палива може підвищуватися чи знижуватися з урахуванням дорожніх, кліматичних та інших експлуатаційних факторів шляхом застосування до них поправочних коефіцієнтів.

Так, згідно з

пп. 3.1.4 і 3.1.13 Норм № 43 можна застосовувати підвищуючі коефіцієнти:

— при роботі автотранспорту в умовах міста з населенням понад 1,0 млн чол. — у розмірі до 15 %;

— при використанні кондиціонера, установки «клімат-контроль» залежно від температури навколишнього середовища — диференційовано в розмірі до 10 %.

Одночасно можуть застосовуватися кілька коефіцієнтів. При цьому згідно з

п. 3.3 Норм № 43 загальний (сумарний) коефіцієнт визначається як арифметична сума всіх коефіцієнтів, що застосовуються.

Однак ще раз нагадаємо: такі коефіцієнти застосовуються до

базових лінійних норм і доки їх не буде визначено, такі надбавки застосовувати не можна.

Що стосується

норм витрати палива, зазначених в техдокументації, то ними користуватися не варто, оскільки їх отримано при випробуваннях моделі, а отже, вони не можуть ураховувати багатьох факторів, закладених до Норм № 43.

Приклад

.
Для легкового автомобіля Hyundai Sonata NF 2.4 auto, що використовується адміністрацією підприємства, розроблено та затверджено індивідуальні тимчасові лінійні норми витрат палива в розмірі 12,0 л/100 км. Підвищуючий коефіцієнт у зв’язку з роботою установки «клімат-контроль» — 5 %, у зв’язку з роботою в умовах міста з населенням понад 1,0 млн чол. — 8 %. Із урахуванням підвищуючих коефіцієнтів норма витрати ПММ умовно дорівнює 13,6 л/100 км. Водій надав подорожній лист, згідно з яким пробіг автомобіля за день дорівнює 200 км. При цьому фактична витрата палива за день склала 14,2 л/100 км (перевищує нормативну на 0,6 л/100 км). Вартість бензину А95 — 5,95 грн./л.

У податковому та бухгалтерському обліку підприємства ці операції відображаються такими записами:

 

Облік наднормативного витрачання ПММ

№ з/п

Зміст господарської операції

Сума, грн.

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Дт

Кт

ВД

ВВ

1

Відображено у складі адміністративних витрат вартість палива, витраченого в межах установлених норм (13,6 л/100 км х 200 км х 5,95 грн. = 161,84 грн.)

161,84

92

203

80,92*

2

Відображено у складі адміністративних витрат вартість палива, витраченого понад установлені норми ((14,2 л/100 км - 13,6 л/100 км) х 200 км х 5,95 грн. = 7,14 грн.)

7,14

92

203

* Зауважимо, що тут ми не наголошуємо на даті збільшення валових витрат, а показуємо лише порядок включення певних сум до валових витрат. Згідно з п.п. 5.4.10 Закону про податок на прибуток витрати на ПММ для легкового автомобіля враховуються у складі валових витрат у розмірі 50 % цієї суми.

 

Наталя Білова, економіст-аналітик

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно