Теми статей
Обрати теми

Щодо визначення місця поставки при наданні послуг нерезидентом

Редакція ПБО
Лист від 23.12.2008 р. № 26903/7/16-1517

Щодо визначення місця поставки при наданні послуг нерезидентом

Лист Державної податкової адміністрації України від 23.12.2008 р. № 26903/7/16-1517

 

У

зв’язку з надходженням численних запитів платників податків та податкових органів щодо застосування окремих норм підпункту «д» пункту 6.5 статті 6 Закону України «Про податок на додану вартість» в частині оподаткування податком на додану вартість окремих видів послуг Державна податкова адміністрація України повідомляє.

Згідно з підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону України «Про податок на додану вартість» (далі — Закон) об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України.

Пунктом 6.5 статті 6 Закону встановлені правила визначення місця поставки послуг.

Відповідно до загального правила для визначення місця поставки послуг, встановленого підпунктом «а» пункту 6.5 статті 6 Закону,

місцем поставки послуг вважається місце, де особа, яка надає послугу, зареєстрована платником цього податку, а у разі, якщо така послуга надається нерезидентом — місце розташування його представництва, а за відсутності такого — місце розташування резидента, який виконує агентські (представницькі) дії від імені такого нерезидента, а за відсутності такого — місце фактичного розташування покупця (отримувача), який у цьому випадку виступає податковим агентом такого нерезидента.

Виключення з цього правила складають операції з надання послуг особливого виду

, для визначення місця поставки яких встановлено окремі правила.

Так, окремим підпунктом (літера «д») цього пункту передбачено, що

місцем поставки послуг вважається: місце реєстрації покупця або його постійного представництва, а за відсутності такого місця реєстрації — місце постійної адреси або постійного проживання, в разі якщо покупці, яким надаються нижченаведені послуги, проживають за межами митної території України, надають послуги з:

передання чи надання авторських прав, патентів, ліцензій, а також суміжних прав, у тому числі торгових марок;

надання рекламних послуг та інших послуг з просування товарів (послуг) на ринку (промоутерства);

надання послуг консультантами, інженерами, адвокатами, бухгалтерами, аудиторами, актуаріями та інших аналогічних послуг, а також з обробки даних та надання інформації, у тому числі з використанням комп’ютерних систем;

надання обов’язку утримуватися від проведення окремих видів діяльності частково або повністю;

надання послуг фізичними особами, які перебувають у відносинах трудового найму з постачальником, на користь іншої особи;

надання агентських послуг від імені та за рахунок іншої особи, якщо забезпечується надання покупцю послуг, перерахованих у цьому підпункті;

надання в оренду рухомого майна (у тому числі банківських сейфів).

Враховуючи зазначене, при наданні постачальником (резидентом платником податку на додану вартість) отримувачу (нерезиденту — фізичній чи юридичній особі) послуг, зазначених у підпункті «д» пункту 6.5 статті 6 Закону, місцем поставки таких послуг визначається місце

поза межами митної території України за виключенням випадків надання зазначених послуг нерезидентам, які мають постійне представництво, зареєстроване в Україні.

При наданні таких послуг нерезидентам, які

мають на митній території України постійне представництво, місцем поставки визначається митна територія України.

При застосуванні зазначеного пункту слід враховувати наступне:

— до рекламних послуг та інших послуг з просування товарів (послуг) на ринку (промоутерства) відносяться послуги, визначені у розділі 74.40.13 Державного класифікатора продукції та послуг, який затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 30 грудня 1997 р. № 822;

— до послуг з обробки даних та надання інформації, у тому числі з використанням комп’ютерних систем, відносяться послуги, визначені у розділі 72.30.2 Державного класифікатора продукції та послуг, який затверджено і введено в дію наказом Держстандарту України від 30 грудня 1997 р. № 822.

Аналогічний порядок визначення місця поставки зазначених послуг при їх наданні постачальником — нерезидентом.

Тобто

при наданні постачальником — нерезидентом послуг, зазначених у підпункті «д» пункту 6.5 статті 6 Закону, отримувачу (резиденту — юридичній чи фізичній особі) місцем поставки таких послуг є митна територія України.

При цьому при наданні послуг нерезидентом, особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) податку до бюджету, є його постійне представництво, а при відсутності такого — особа, яка отримує такі послуги.

Слід також врахувати те, що підпунктом 2.3.3 пункту 2.3 статті 2 Закону визначено, що особа-нерезидент може здійснювати діяльність з поставки товарів (послуг) на митній території України з використанням глобальної або локальних комп’ютерних мереж тільки через своє постійне представництво, зареєстроване на території України. При цьому є обов’язковою реєстрація такої особи в якості платника податку на додану вартість не пізніше, ніж за 20 календарних днів до початку здійснення таких операцій (підпункт «б» пункту 9.6 статті 9 Закону).

Повідомляючи вищевикладене, Державна податкова адміністрація України інформує, що

інші податкові роз’яснення можуть застосовуватися в частині, що не суперечить цьому податковому роз’ясненню.

Головам державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести зазначене роз’яснення до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та винесенні рішень в процесі апеляційних узгоджень.

 

Заступник голови С. Чекашкін



коментар редакції

Місце поставки послуг:

є «остаточний папір»! (на сьогодні)

Не повторюватимемо вкотре проблему з обкладенням ПДВ послуг у ЗЕД, що набила оскому, відразу перейдемо до суті.

Ми з обережністю ставилися до позиції, викладеної в листі ДПАУ від 10.06.2008 р. № 11818/7/16-1517-26 (див. статтю «Визначаємо місце поставки послуг» у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2008, № 69). Нагадаємо: із цього листа виходило, що для обкладення або необкладення ПДВ послуг у ЗЕД слід застосовувати наче

два фільтри:

1. На якій території фактично було надано послуги (це визначається виходячи з первинних документів — договору, акта виконаних робіт тощо). Якщо місце надання таких послуг зарубіжжя, то ПДВ не нараховується, якщо територія України — див. п. 2.

2. Визначається місце поставки послуг відповідно до п. 6.5 Закону про ПДВ. Якщо це територія нерезидента, то ПДВ не нараховується, якщо територія України — нараховуємо ПДВ.

Така позиція видається дуже ліберальною, та й із Закону про ПДВ вона явно не випливає. Тому ми завжди дотримувалися думки, що терміни «місце поставки» з п. 6.5 та «місце надання» з п.п. 3.1.1 слід розглядати як ідентичні.

Єдиним критерієм оподаткування ЗЕД-послуг є п. 6.5 Закону про ПДВ. Власне, це й підтверджується листом, що коментується, — про жодні первинні документи в ньому не йдеться. Отже, сподіваємося, що ДПАУ нарешті дійшла остаточного висновку про пріоритет п. 6.5 щодо оподаткування ЗЕД-послуг.

А от із думкою податківців, які вузько трактують рекламні послуги, послуги з просування на ринку товарів (послуг) та послуги з обробки інформації, ми погодитися не можемо, про що також докладно говорили в згаданій статті.

І ще один важливий момент. Зверніть увагу на два останні абзаци. У них ідеться про те, що всі інші податкові роз’яснення

діють у частині, що не суперечить цьому листу. Більше того, місцевим ДПА доручено довести цей лист до відома платників податків та податкових органів. Така постановка питання передбачає, що ми маємо справу з псевдоузагальнюючим податковим роз’ясненням. Принаймні податківці наполягають, що такого роду податкові роз’яснення мають вважатися узагальнюючими (див. лист ДПАУ від 31.05.2007 р. № 10860/7/16-1517-05 та наш коментар до нього). Насправді такими вони не є хоча б тому, що їх не затверджено відповідним наказом. Відносно цього податківці явно перегинають палицю, але, з іншого боку, з виходом листа, що коментується, з’явилася визначеність щодо обкладення ПДВ послуг у ЗЕД. Чи довго вона триватиме? Хотілося б сподіватися, що не до появи чергового «узагальнюючого» податкового роз’яснення.

 

Дмитро Костюк

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі