Про позапланові перевірки і направлення податкових повідомлень та рішень про застосування штрафних санкцій

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Серпень, 2009/№ 62
В обраному У обране
Друк
Лист від 25.06.2009 р. № 2833/

Про позапланові перевірки і направлення податкових повідомлень та рішень про застосування штрафних санкцій

Лист Державної податкової адміністрації України від 25.06.2009 р. № 2833/н/23-4014

 

(витяг)

<...>

Органи державної податкової служби України у своїй діяльності керуються законами України «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року № 509-XII (далі — Закон № 509), «Про систему оподаткування» від 25 червня 1991 року № 1251-XII та «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21 грудня 2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181), а також іншими спеціальними законами з питань діяльності податкових органів та оподаткування.

Підстави і порядок проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) визначено Законом № 509.

Згідно з абзацом 1 п.п. 1 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про тимчасове обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21 травня 2009 року № 502 (далі — постанова № 502) мораторій на проведення планових перевірок суб’єктів господарювання не поширюється на планові перевірки дотримання податкового законодавства, правильності обчислення, повноти та своєчасності сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов’язкових платежів).

Частиною 6 статті 111 Закону № 509 установлено обмеження щодо проведення органами державної податкової служби позапланових виїзних перевірок, зокрема визначено обставини, за яких можливе їх здійснення.

Так, органи державної податкової служби згідно з цим Законом можуть проводити

позапланові перевірки тільки у випадках, коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків законів України про оподаткування, валютного законодавства; платником податків не подано в установлений строк податкову декларацію; виявлено недостовірність даних, що містяться в податковій декларації, поданій платником податків; платником подано декларацію з від’ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить понад 100 тис. грн., та в інших установлених цією статтею випадках.

Отже,

Закон № 509 обмежує проведення органами державної податкової служби позапланових перевірок суб’єктів господарювання.

Це повною мірою відповідає вимогам абзацу 2 п.п. 1 постанови № 502 у частині встановлення обмежень щодо проведення позапланових перевірок суб’єктів господарювання.

Відповідно до норм статті 2 Закону № 2181 податкові органи є контролюючими щодо податків і зборів (обов’язкових платежів), що справляються до бюджетів та державних цільових фондів.

У разі встановлення при проведенні перевірок порушень відповідних норм податкового законодавства, що спричинили недоплату до бюджету податків (зборів, обов’язкових платежів), Законом № 2181 передбачено направлення податковими органами відповідних

податкових повідомлень на суми визначених (нарахованих) податкових зобов’язань (у тому числі застосованих штрафних (фінансових) санкцій) платникам податків.

Порядок обчислення та розмір штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства встановлені статтею 17 Закону № 2181, а також іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на органи державної податкової служби.

Отже, застосування органами державної податкової служби приписів про усунення виявлених порушень, а не відповідних податкових повідомлень (рішень) буде відхиленням від норм, визначених Законом № 2181.

Порядок направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій затверджено наказом ДПА України від 21.06.2001 р. № 253, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.07.2001 р. за № 567/5758 (зі змінами та доповненнями). Цей наказ побудовано на нормах, викладених у Законі № 2181.

Відповідно до цього Порядку органи державної податкової служби України направляють платникам податків податкові повідомлення та рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Чинні законодавчі акти України та розроблені на їх основі нормативно-правові акти Державної податкової адміністрації України

не передбачають складання за результатами перевірок приписів чи інших документів про усунення виявлених порушень, а також не передбачають будь-яких винятків щодо незастосування до платників податків штрафних (фінансових) санкцій у разі їх усунення після перевірки.

 

Заступник голови Н. Рубан



коментар редакції

На проведення податкових перевірок мораторій Кабміну не вплине: думка ДПАУ

Як і очікувалося, першою реакцією контролюючих органів на постанову Кабміну «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21.05.2009 р. № 502 (далі — постанова № 502 // «Податки та бухгалтерський облік», 2009, № 46) стала спроба вийти зі сфери її дії. На жаль, спосіб, який було вибрано для встановлення тимчасового мораторію, а саме його введення на рівні

постанови, яка у деяких своїх положеннях суперечить чинним законам, дає податківцям формальні підстави для невиконання її вимог. Розглянемо, які аргументи знайшла ДПАУ.

1. У листі, що коментується, справедливо підкреслюється, що в самій постанові № 502 з припису тимчасово припинити проведення

планових перевірок зроблено виняток для «планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням податкового законодавства». Розглядати питання про те, чи поширюється ця заборона на перевірки неподаткового законодавства, що проводяться податковими органами (законодавства про РРО, обіг готівки, виробництво та обіг алкоголю та тютюну, а також законодавства у сфері ЗЕД), мабуть, було не на користь ДПАУ.

Набагато більший інтерес має думка ДПАУ про те,

чи вплине постанова № 502 на проведення позапланових податкових перевірок. Із листа явно випливає, що ні. Нагадаємо: постановою № 502 встановлено «обмеження на проведення позапланових перевірок суб’єктів господарювання, крім перевірок, які проводяться за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства або за письмовою заявою самого суб’єкта господарювання про проведення перевірки за його бажанням». У податківців були два можливі шляхи для обходу цього обмеження: перший — надати пріоритет Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-ХІІ, оскільки в частині встановлення підстав для проведення позапланових перевірок постанова № 502 вступає з ним у протиріччя, другий — використати вкрай формальний підхід та послатися на те, що в тексті постанови № 502 щодо позапланових перевірок вживається словосполучення «встановити обмеження», а не «тимчасово припинити», як це зроблено щодо планових заходів. ДПАУ вибрала другий шлях, зазначивши, що в Законі № 509 уже встановлено обмеження на проведення позапланових перевірок, що цілком відповідає ідеї постанови № 502.

2. Такого, що не реалізується, для податкових органів виявилася і норма постанови № 502 про необхідність попереднього винесення припису про усунення протягом 30 днів виявлених контролюючим органом порушень. У цьому питанні ДПАУ вже не намагалася створити видимість виконання, хай і формального, вимог постанови № 502 і лише вказала, що в цій частині її норми

вступають у протиріччя з установленим у Законі України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181 порядком накладення санкцій. Нам же доводиться констатувати, що суб’єкту господарювання навряд чи вдасться оспорити податкове повідомлення-рішення на підставі недотримання при його винесенні постанови № 502. Аргументи податківців у разі виникнення спору з посиланням на норми Закону № 2181 у суді звучатимуть переконливіше.

Лист, що коментується, ще раз продемонстрував, що постанова № 502 контролюючими органами сприймається радше як рекомендація, ніж як імперативна норма. Однак не виключено, що інші органи держнагляду, на відміну від ДПАУ (і насамперед ті, порядок проведення перевірок якими встановлено не законом, а підзаконним актом), виявлять більшу готовність до її виконання.

 

Олена Уварова

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд