Щодо оподаткування ПДВ послуг нерезидента через його представництво в Україні

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Червень, 2009/№ 47
В обраному У обране
Друк
Лист від 12.01.2009 р. № 326/7/16-1517

Щодо оподаткування ПДВ послуг нерезидента через його представництво в Україні

Лист Державної податкової адміністрації України від 12.01.2009 р. № 326/7/16-1517

(витяг)

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо спільного питання оподаткування послуг, які надаються Представництвом Французького акціонерного товариства розробок та управління (САФЕЖ) регіональним автодорам та фінансуються за рахунок коштів Європейського банку реконструкції та розвитку шляхом перерахування коштів безпосередньо нерезиденту, і повідомляє.

<...>

 

 

2. Щодо оподаткування податком на додану вартість коштів, що надходять на рахунок іноземного представництва в Україні від головної компанії для покриття витрат і виплат заробітної плати.

Згідно з пунктом 3.1 статті 3 Закону України «Про податок на додану вартість» (далі — Закон про ПДВ) об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції з поставки товарів та послуг, місце надання яких знаходиться на митній території України, з ввезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі імпорту або реімпорту (далі — імпорту) та з вивезення товарів (супутніх послуг) у митному режимі експорту або реекспорту (далі — експорту).

При отриманні платником податку послуг від нерезидента об’єкт оподаткування податком на додану вартість визначається з урахуванням вимог щодо визначення місця поставки, встановлених пунктом 6.5 статті 6 Закону про ПДВ.

Згідно із зазначеним пунктом місцем поставки послуг, за винятками, визначеними у підпунктах «в», «д» — «е» цього підпункту, вважається місце, де особа, яка надає послугу, зареєстрована платником цього податку, а у разі, якщо така послуга надається нерезидентом — місце розташування його представництва, а за відсутності такого — місце розташування резидента, який виконує агентські (представницькі) дії від імені такого нерезидента, а за відсутності такого — місце фактичного розташування покупця (отримувача), який у цьому випадку виступає податковим агентом такого нерезидента.

Враховуючи зазначене,

послуги, які надаються нерезидентом через зареєстроване на території України представництво, є об’єктом оподаткування податком на додану вартість і оподатковуються на загальних підставах.



коментар редакції

Фінансування представництва обкладається ПДВ?

Досить дивна відповідь на поставлене запитання. Запитували про обкладення ПДВ коштів, перерахованих від головного підприємства представництву, а відповідають про оподаткування послуг, наданих нерезидентом через представництво?! Причому висновок фіскальний — такі послуги обкладаються ПДВ.

Можна було б «проковтнути» цю частину листа (пославшись на те, що відповідь не відповідає змісту запитання), коли б не один важливий момент. Річ у тім, що ДПАУ давно вважає: фінансування представництва (перерахування коштів на виплату заробітної плати, адміністративних витрат тощо)

є оплатою послуг, наданих представництвом головному підприємству. Наприклад, у листі ДПАУ від 27.06.2003 р. № 10205/7/15-1317 було зазначено: кошти, які надходять від нерезидента на утримання постійного представництва, включаються до валового доходу як плата за послугу, що надається нерезиденту постійним представництвом. Цей лист стосувався податку на прибуток і висновок був такий же, як і в листі, що коментується, невтішним — отримані кошти представництву нерезидента слід уключити до складу валових доходів.

Не виключено, що тепер податківці пішли далі: оскільки поставка послуг є об’єктом обкладення ПДВ, то чом би не зобов’язати платників податку з отриманого від нерезидента фінансування сплатити ще і ПДВ?

На наш погляд, така позиція як щодо ПДВ, так і щодо податку на прибуток

не має підстав. Представництво не може надавати послуги головному підприємству. З визначення терміна «поставка послуг» випливає, що це операція цивільно-правового характеру, тобто в її основі лежить цивільно-правовий договір, якого між нерезидентом та його представництвом просто не може бути, адже представництво не є юридичною особою.

 

Дмитро Костюк

 

 

3. Щодо реєстрації платником податку на додану вартість іноземного представництва в Україні, якщо таке представництво не отримує доходи з походженням в Україні, не реалізує продукцію (послуги) згідно з договорами цивільно-правового характеру, не є імпортером, а тільки отримує кошти від материнської компанії для покриття витрат і виплати заробітної плати.

Пунктом 10.1 статті 10 Закону про ПДВ визначено, що особами, відповідальними за нарахування, утримання та сплату (перерахування) податку до бюджету, є платники податку, визначені у статті 2 цього Закону; а при наданні послуг нерезидентом — його постійне представництво, а при відсутності такого — особа, яка отримує такі послуги, якщо місце надання таких послуг знаходиться на митній території України.

Відповідно до пункту 1.3 статті 1 Закону про ПДВ особа, яка згідно з цим Законом зобов’язана здійснювати утримання та внесення до бюджету податку, що сплачується покупцем, або особа, яка імпортує товари на митну територію України, є платник податку.

Відповідно до підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону про ПДВ особа підлягає обов’язковій реєстрації як платник податку у разі, коли загальна сума від здійснення операцій з поставки товарів (послуг), у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, що підлягають оподаткуванню згідно з цим Законом, нарахована (сплачена, надана) такій особі або в рахунок зобов’язань третім особам, протягом останніх дванадцяти календарних місяців сукупно перевищує 300000 гривень (без урахування податку на додану вартість).

Визначення терміна «особа» надано у пункті 1.2 статті 1 Закону про ПДВ. Зокрема, згідно з зазначеним пунктом, особа — це, зокрема, представництво нерезидента, що не має статусу юридичної особи.

Фінансування наданих робіт (послуг) Європейським банком реконструкції та розвитку шляхом перерахування коштів безпосередньо нерезиденту, представництво якого, зареєстроване в Україні, не є підставою для звільнення від податку на додану вартість наданих на території України послуг.

Платником податку на додану вартість по зазначених операціях виступатиме представництво, яке повинно бути зареєстроване у порядку, визначеному статтею 9 Закону про ПДВ.

Відповідно до пункту 4.1 статті 4 Закону база оподаткування операції з поставки товарів (послуг) визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними цінами, але не нижче за звичайні ціни, з урахуванням акцизного збору, ввізного мита, інших загальнодержавних податків та зборів (обов’язкових платежів), згідно із законами України з питань оподаткування (за винятком податку на додану вартість, а також збору на обов’язкове державне пенсійне страхування на послуги стільникового рухомого зв’язку, що включається до ціни товарів (послуг). До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв’язку з компенсацією вартості товарів (послуг).

Враховуючи зазначене, при наданні послуг нерезидентом, платником податку на додану вартість з яких є його представництво, базою оподаткування податком на додану вартість є вартість наданих послуг, фінансування яких здійснюється Європейським банком реконструкції та розвитку.

Таким чином,

оподаткування податком на додану вартість послуг, які надаються Представництвом Французького акціонерного товариства розробок та управління (САФЕЖ) регіональним автодорам та фінансуються за рахунок коштів Європейського банку реконструкції та розвитку, проводиться на загальних підставах, і при визначенні бази оподаткування повинна враховуватися загальна вартість таких послуг незалежно від напрямку перерахування коштів.

 

Заступник голови С. Чекашкін



коментар редакції

Реєстрація представництва платником ПДВ

З листа, що коментується, не зовсім зрозуміло: чи бере участь представництво нерезидента в наданні послуг. Так, у першому абзаці листа зазначено, що послуги надаються представництвом, у цьому запитанні — навпаки — представництво не реалізує продукцію (послуги), а із завершальної частини відповіді на це запитання випливає, що все-таки представництво бере участь у правочині.

На наш погляд, питання реєстрації представництва платником ПДВ має вирішуватися так: якщо договір про надання послуг укладено між нерезидентом та резидентом без участі представництва, то воно

не може враховувати цей обсяг поставки для цілей реєстрації платником ПДВ згідно з п.п. 2.3.1 Закону про ПДВ, оскільки поставку воно не здійснювало; якщо ж договір укладено між представництвом нерезидента та резидентом (тобто послуги надаються представництвом), то обсяг поставок ураховуватися повинен . На практиці другий варіант, мабуть, зустрічається частіше.

 

Дмитро Костюк

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд