Теми статей
Обрати теми

Сплата транспортного податку за великовантажні автомобілі марки «БелАЗ»

Редакція ПБО
Лист від 09.07.2009 р. № 14316/7/17-0317

34. Щодо оподаткування великотоннажних автомобілів марки «БелАЗ».

Згідно з вимогами УКТЗЕД великотоннажні автомобілі марки «БелАЗ» класифікуються в товарній позиції 8704 «Автомобілі вантажні» до якої, зокрема, відносяться і самоскиди, тобто транспортні засоби міцної конструкції з перекидним кузовом чи днищем, що відкривається вниз, призначеним для перевезення грунту, породи чи інших матеріалів. Ці автомашини, що можуть мати жорстке або шарнірне шасі, як правило, обладнані колесами для руху по бездоріжжю і можуть пересуватися по м’якому грунту. До цієї товарної позиції входять як важкі, так і легкі самоскиди, а саме класифіковані в підсубпозиціях 8704 10 110 — 8704 10 900 автомашини, що призначаються для використання в кар’єрах, рудниках чи на будівельних майданчиках, на будівництві доріг для перевезення грунту, гравію, цементу тощо. Зазначені підсубпозиції також охоплюють транспортні засоби меншого розміру, які використовуються на будівельних майданчиках для зазначених цілей.

Отже, великотоннажні автомобілі-самоскиди марки «БеЛАЗ», призначені для використання поза дорожньою мережею, є об’єктом оподаткування, за УКТЗЕД визначені під кодом 8704 «Автомобілі вантажні» і відповідно — оподатковуються за ставкою, встановленою статтею 3 Закону 1963-XII, залежно від об’єму циліндрів двигуна.



коментар редакції

Сплата транспортного податку за великовантажні автомобілі марки «БелАЗ»

Оскільки в пп. 34 і 36 оглядового листа йдеться практично про те саме, ми вирішили об’єднати коментарі до цих двох пунктів в один.

Отже, у п. 34 ДПАУ стверджує, що

великовантажні автомобілі марки «БелАЗ», що застосовуються, зокрема, підприємствами гірничодобувної галузі у відкритих кар’єрах, шахтах, копальнях для транспортування різних вантажів у межах території таких підприємств, слід класифікувати в товарній позиції 8704 «Автомобілі вантажні», відносячи їх до субпозиції 8704 10 «Автомобілі-самоскиди, призначені для використання на бездоріжжі». Зауважимо, що такий підхід спричиняє необхідність оподаткування цих транспортних засобів за ставками, установленими ст. 3 Закону № 1963 для коду УКТ ЗЕД 8704.

Разом із тим

існує протилежна думка про необхідність класифікувати великовантажні автомобілі за кодом УКТ ЗЕД 8709, що дозволяє виключити їх з об’єктів обкладення транспортним податком. До цієї товарної позиції, зокрема, належать транспортні засоби вантажні, самохідні, що використовуються на заводах, складах, у портах та аеропортах для перевезення вантажів на короткі відстані, не обладнані підіймальними та навантажувальними пристроями; тягачі, які використовуються на залізничних платформах, їх частини.

Безумовно, пріоритет у цьому випадку слід віддавати рекомендаціям митників, які викладено в Поясненнях № 68, причому уважне їх прочитання спонукає до думки про правоту податківців.

Зокрема, у поясненнях до товарних категорій 8704 10 10 і 8704 10 90 зазначається, що

автомобілі-самоскиди, в залежності від компоновки шасі, прохідності, за параметрами осьового навантаження та зовнішніми габаритами поділяються на дорожні, тобто які можуть рухатись по дорогах загального користування, підвищеної прохідності, рух яких допускається дорогами загального користування та в кар’єрах, та позашляхові (так звані «кар’єрні»), які можуть пересуватися тільки поза межами доріг загального користування, тобто призначені для використання на бездоріжжі.

Позашляхові кар’єрні самоскиди призначені для вивезення породи з місць відкритого розроблення корисних копалини, перевезення будівельних матеріалів — піску, гравію та інших матеріалів, для будівництва доріг тощо. Рух таких самоскидів дорогами загального користування заборонений унаслідок масово-габаритних обмежень.

Позашляхові самоскиди використовують для транспортування вантажу на коротку відстань. Вони оснащені кузовами ковшового типу і не мають бортів, що відкриваються. Роль заднього борту виконує піднята задня частина кузова.

Зауважимо, що аналіз судової практики з цього питання свідчить про її неоднозначність. Так, у рішеннях, що приймаються судами на користь платників податків, одним із головних аргументів, на який посилаються останні і який часто знаходить розуміння у судів, є трактування терміна «позашляхові самоскиди» з пояснень до товарної позиції 8704. Наприклад, у постанові ВГСУ від 02.03.2005 р. № 41/71а, ухвалі Київського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2009 р. № 22-а-6189/08 тощо стверджується, що

автомобілі «БелАЗ» не є позашляховими, оскільки ці транспортні засоби можуть використовуватися виключно на спеціальних шляхах гірничодобувних підприємств та непридатні для використання в умовах бездоріжжя, а тому вони не належать до товарної позиції 8704.

Крім того, деякі суди (див., наприклад, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2009 р. № 22а-9633/08/9104; постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.12.2009 р. № 2-а-7868/09/1170 тощо) брали до уваги той факт, що такі транспортні засоби призначені

для перевезення вантажів на короткі відстані в межах гірничодобувних підприємств (збагачувальних фабрик, кар’єрів, відвалів). На думку судів, цей факт є вирішальною кваліфікаційною ознакою для їх віднесення до товарної позиції 8709.

Заради справедливості слід зазначити і про існування протилежних судових рішень (див., наприклад, постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 29.09.2009 р. № 2а-4002/09/1770; ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.12.2009 р. № 22-а-42236/08; постанову ВАСУ від 10.12.2009 р. № К-37345/06 тощо), де перевагу було надано описаній вище позиції податківців, згідно з якою автомобілі «БелАЗ» слід відносити до товарної позиції 8704, обкладаючи при цьому транспортним податком.

Як підсумок, зазначимо, що остаточну крапку в таких спорах між податковими органами та платниками податків ще не поставлено. Мабуть, розуміючи неоднозначність своєї позиції, ДПАУ в п. 36 листа, що коментується, наводить розгорнуту характеристику товарної позиції 8709, що, судячи з усього, має остаточно переконати власників БелАЗів у помилковості їх думки. До речі, консультацію фахівця ДПАУ аналогічного змісту було раніше опубліковано в журналі «Вісник податкової служби України», 2009, № 13, с. 100.

Крім того, у цій частині листа також ідеться про те, що в Законі № 1963 об’єкти оподаткування не розглядаються через призму їх реєстрації в органах ДАІ або інших держорганах*. ДПАУ підкреслює, що незалежно від

місця своєї реєстрації транспортний засіб, який не може бути класифіковано в товарній позиції 8709, слід обкладати транспортним податком у загальному порядку.

* Тут слід зауважити, що великовантажні автомобілі марки «БелАЗ» реєструються в територіальних органах Держгірпромнагляду, причому новий порядок такої реєстрації затверджено зовсім недавно постановою КМУ від 06.01.2010 р. № 8.

 

Ігор Хмелевський

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі