Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Держбюджет-2010: стислий коментар

Редакція ПБО
Податки & бухоблік Травень, 2010/№ 36
Друк
Стаття

ДЕРЖБЮДЖЕТ-2010:
стислий коментар

 

Хоча й зі значним запізненням, але Закон про держбюджет усе ж прийнято (див. с. 4) та набув чинності з 30.04.2010 р. Традиційно його положення стосуються не тільки одержувачів бюджетних коштів, а й будь-якого госпрозрахункового підприємства. Ключові та найочікуваніші новини — у частині соціального блоку (мінзарплата та прожитмінімум). Але не залишилися без уваги і суто податкові аспекти. Сьогодні тезово розглянемо головні положення документа.

Дмитро ВИНОКУРОВ, заступник головного редактора
Катерина СКРИПКІНА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про держбюджет-2010

— Закон України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.2010 р. № 2154-VI.

Закон № 1646

— Закон України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» від 20.10.2009 р. № 1646-VI.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про плату за землю

Закон України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII.

Закон про ДПС

— Закон України «Про державну податкову службу» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Закон про госптовариства

— Закон України «Про господарські товариства» від 19.09.91 р. № 1576-XII.

Закон про АТ

— Закон України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 р. № 514-VI.

 

Мінзарплата та прожитмінімум: історія встановлення

Як відомо, одними із важливих показників, які бухгалтери використовують у своїй роботі, є мінімальна зарплата та прожитковий мінімум. Ці показники щорічно встановлюються Законом про держбюджет.

Однак із розмірами мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на 2010 рік склалася непроста ситуація. Річ у тім, що тривалий час

Закон про держбюджет-2010 рік не було прийнято. Водночас Законом № 1646, який набрав чинності 4 листопада 2009 року, були встановлені нові розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати на 1 січня 2010 року. У Прикінцевих положеннях цього Закону зазначено, що КМУ, Комітету ВРУ з питань бюджету при підготовці проекту Закону про держбюджет-2010 слід урахувати ці розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати.

У зв'язку з цим виникло запитання щодо розмірів мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму, які слід було застосовувати з 1 січня 2010 року: чи то це розміри, установлені

Законом про держбюджет-2009, чи то розміри, установлені Законом № 1646.

ДПАУ у своїх

листах від 24.12.2009 р. № 28800/7/17-0217 («Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 1 — 2) та від 14.01.2010 р. № 160/6/17-0716 («Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 13) зазначала, що для визначення граничного розміру доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, використовується розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу — 869 грн., для розрахунку розміру податкових соціальних пільг — розмір мінімальної заробітної плати — 869 грн. Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в листі від 01.02.2010 р. № 02-24-181 зазначив: для визначення розміру страхового внеску в частині утримань із 1 січня 2010 року необхідно застосовувати розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установлений ст. 1 Закону № 1646, — 869 грн., і цей же розмір прожиткового мінімуму необхідно використовувати для визначення максимальної величини зарплати, з якої справляються страхові внески (лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 29.12.2009 р. № 01-16-2801 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 10).

Пізніше фахівці Мінпраці в

листі від 03.02.2010 р. № 98/13/84-10 («Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 13) виклали свою позицію щодо цього питання, згідно з якою до прийняття Закону про держбюджет-2010 розмір мінімальної заробітної плати встановлювався на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи в розмірі 744 грн.

У своїх консультаціях ми вказували, що з урахуванням позиції Мінпраці організації та установи бюджетної сфери для цілей оплати праці та індексації заробітної плати повинні застосовувати розміри прожиткового мінімуму на працездатну особу та мінімальної заробітної плати, установлені

Законом про держбюджет-2009, — 744 грн.

Припускаючи, що з більшою часткою ймовірності

Закон про держбюджет-2010 міститиме розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на працездатну особу, установлені Законом № 1646, звичайним підприємствам ми рекомендували до прийняття Закону про держбюджет-2010 застосовувати розміри зазначених показників на рівні 869 грн.

 

Розміри мінзарплати та прожитмінімуму на 2010 рік

Отже,

Закон про держбюджет-2010 прийнято, і розміри прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати на 2010 рік установлено. Зауважимо, що вони аналогічні тим, що були встановлені Законом № 1646.

Розміри прожиткового мінімуму на одну особу з розрахунку на місяць, визначені

ст. 52 Закону про держбюджет-2010, наведемо в таблиці.

 

Прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у 2010 році

Соціальні та демографічні групи населення

Розмір прожиткового мінімуму

01.01.2010 — 31.03.2010

01.04.2010 — 30.06.2010

01.07.2010 — 30.09.2010

01.10.2010 — 30.11.2010

01.12.2010 — 31.12.2010

Діти віком до 6 років

755 грн.

767 грн.

771 грн.

787 грн.

799 грн.

Діти віком від 6 до 18 років

901 грн.

917 грн.

921 грн.

941 грн.

957 грн.

Працездатні особи

869 грн.

884 грн.

888 грн.

907 грн.

922 грн.

Особи,які втратили працездатність

695 грн.

706 грн.

709 грн.

723 грн.

734 грн.

Загальний показник

825 грн.

839 грн.

843 грн.

861 грн.

875 грн.

 

Статтею 53 Закону про держбюджет-2010

установлено розміри мінімальної заробітної плати, у тому числі в погодинному розмірі.

Зауважимо, що необхідність установлення погодинного розміру мінзарплати виникла з 1 січня 2010 року, коли набрав чинності

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо погодинної оплати праці» від 25.06.2009 р. № 1574-VI, яким унесено зміни до ч. 1 ст. 95 Кодексу законів про працю України від 10.12.71 р. та ч. 1 ст. 3 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР. Згідно із зазначеними нормами мінімальна заробітна плата — це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може здійснюватися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт). У зв'язку з цим КМУ було доручено розробити та затвердити в установленому порядку механізм визначення та застосування мінімальної заробітної плати в погодинному розмірі. Тепер розмір погодинної мінзарплати встановлено, а от щодо механізму його застосування, то слід очікувати відповідної постанови КМУ.

Розміри мінімальної заробітної плати, у тому числі в погодинному розмірі, наведемо в таблиці.

 

Розміри мінімальної заробітної плати, у тому числі в погодинному розмірі, на 2010 рік

Строк дії

Розмір мінімальної зарплати

Розмір мінімальної зарплати в погодинному розмірі

01.01.2010 — 31.03.2010

869 грн.

5,20 грн.

01.04.2010 — 30.06.2010

884 грн.

5,29 грн.

01.07.2010 — 30.09.2010

888 грн.

5,32 грн.

01.10.2010 — 30.11.2010

907 грн.

5,43 грн.

01.12.2010 — 31.12.2010

922 грн.

5,52 грн.

 

Застосування нових розмірів мінзарплати та прожитмінімуму

І стисло про найбільш значимі показники, на які вплинули розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму, установлені

Законом про держбюджет-2010 на 2010 рік.

Від розміру мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня 2010 року, залежать

розміри податкових соціальних пільг (далі — ПСП). Отже, як і роз'яснювала ДПАУ, у 2010 році розмір звичайної ПСП становить 434,50 грн. (869 грн. хх 50 %), розмір підвищеної ПСП — 651,75 грн. (434,50 х 150 %), розмір максимальної ПСП — 869 грн. (434,50 х 200 %).

Граничний розмір доходу для застосування ПСП залежить від розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу, що діє на 1 січня 2010 року. Отже, у 2010 році розмір цього показника становить 1220 грн. ( 869 х 1,4 1220).

Від розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу залежить ще один важливий показник —

максимальна величина доходу, з якого справляються внески до фондів соціального страхування . Її розмір установлюється на рівні 15 розмірів прожиткового мінімуму на працездатних осіб, отже, у 2010 році він становитиме:

— у січні — березні — 13035 грн.;

— у квітні — червні — 13260 грн.;

— у липні — вересні — 13320 грн.;

— у жовтні — листопаді — 13605 грн.;

— у грудні — 13830 грн.

Слід також пам'ятати, що від розміру прожиткового мінімуму на працездатну особу залежить розмір страхового внеску в частині утримань до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності:

— 0,5 % — для найманих працівників, зарплата яких нижча або дорівнює прожитковому мінімуму, установленому для працездатної особи;

— 1,0 % — для найманих працівників, зарплата яких вища за прожитковий мінімум, установлений для працездатної особи.

Заробітна плата

індексується в межах прожиткового мінімуму на працездатну особу .

Зауважимо, що для організацій та установ бюджетної сфери, а також звичайних роботодавців, які, керуючись роз'ясненнями Мінпраці, викладеними в

листі від 03.02.2010 р. № 98/13/84-10, до прийняття Закону про держбюджет-2010 для цілей оплати праці та індексації заробітної плати застосовували розміри прожиткового мінімуму на працездатну особу та мінімальної заробітної плати, установлені Законом про держбюджет-2009, а саме 744 грн., виникла необхідність перерахунку заробітної плати та сум індексації за період до набуття чинності Законом про держбюджет-2010. Якщо звичайні роботодавці можуть здійснювати цей перерахунок уже зараз, бюджетникам слід дочекатися відповідних постанов КМУ.

Згідно з

п. 3 Прикінцевих положень Закону про держбюджет-2010 КМУ повинен забезпечити у 2010 році підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки. Крім того, незабаром щодо цього питання повинні з'явитися відповідні роз'яснення Мінпраці, про які ми обов'язково повідомимо на шпальтах нашої газети.

 

Розміри допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до трьох років на 2010 рік

Відповідно до

ст. 45 Закону про держбюджет-2010 у 2010 році допомога при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.92 р. № 2811-XII та Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III призначається та здійснюється в розмірах та порядку, визначених КМУ. Зауважимо, що аналогічна норма була й у Законі про держбюджет-2009.

Згідно з

Порядком призначення та виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1751, допомога при народженні дитини надається в розмірі 12240 грн. — на першу дитину, 25000 грн. — на другу дитину, 50000 грн. — на третю та наступну дитину.

Допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

надається в розмірі, що дорівнює з 1 січня 2010 року різниці між 100 % прожиткового мінімуму, установленого для працездатних осіб, та середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 130 грн. Зауважимо, що спірне питання щодо мінімального розміру допомоги по догляду за дитиною до трьох років залишається відкритим (див. коментар до листа Мінпраці від 21.01.2010 р. № 594/0/14-10/5 // «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 30).

 

Відшкодування ПДВ

У вітчизняній практиці вже були прецеденти погашення заборгованості з відшкодування ПДВ у негрошовій формі, а саме шляхом «вручення» облігацій внутрішньої державної позики (ОВДП). Ця історія у 2010 році повторюється знову.

На підставі

ст. 25 Закону про держбюджет-2010 платникам, у яких суми ПДВ задекларовано до відшкодування до 01.05.2010 р. та підтверджено перевірками (але не відшкодовано на 30.04.2010 р.), відшкодування ПДВ оформлятиметься шляхом видачі п'ятирічних ОВДП. Було б логічно припустити, що йдеться про суми бюджетного відшкодування, яке підлягає зарахуванню на рахунки в банку (ряд. 25.1 декларації з ПДВ).

Крім того, незважаючи на імперативний текст

абзацу першого ст. 25 Закону про держбюджет-2010 « здійснити відшкодування … шляхом оформлення облігаціями» передбачається, що відшкодування вчинене в такий спосіб, повинно мати добровільний характер. Принаймні в абзаці третьому названої статті, даючи доручення Кабміну щодо розробки детального порядку випуску та обігу таких облігацій, установлено принцип добровільності здійснення такого відшкодування. Подивимося, як цей принцип утілюватиметься в життя.

Деякі питання, пов'язані з відшкодуванням ПДВ, порушено додатково в

ст. 88 Закону про держбюджет-2010. У ній зазначено, що платники ПДВ за рахунок сум, заявлених до бюджетного відшкодування на поточний рахунок платника податку в банку, сформованих за рахунок податкового кредиту, що виник за операціями 2010 року, та отриманих відповідно до Закону про ПДВ, мають право за умови відкриття поточних рахунків зі спеціальним режимом використання в державних банках або органах Державного казначейства України придбавати державні цінні папери та/або об'єкти державного цінового регулювання, запропоновані Аграрним фондом. Відповідний порядок має також розробити Кабмін, але поки що залишається незрозумілим — чому йдеться про отримані суми відшкодування.

 

Держдивіденди

Принципових відмінностей (стосовно широкого кола платників) у встановленому порядку внесення держдивідендів у 2010 році порівняно з тим, що діяв у 2009 році, не з'явилося.

Як і раніше, обов'язок зі сплати 15 % чистого прибутку покладено на державні

унітарні підприємства та їх об'єднання (сплата таких сум, як і раніше, здійснюється наростаючим підсумком виходячи з результатів щоквартальної фінансово-господарської діяльності у 2010 році у строки, установлені для сплати податку на прибуток (з поданням розрахунку та фінзвітності).

Залишилися і норми, що приписують сплату

до 1 липня дивідендів у розмірі базових нормативів (за результатами 2009 року — 30 %, див. постанову КМУ від 22.03.10 р. № 274, «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 27, с. 8) госптовариствам, у статутному фонді яких є корпоративні права держави. З урахуванням положень ст. 59 Закону про держбюджет-2010 аналогічна доля уготована в разі непроведення зборів.

 

Дивіденди в акціонерних товариствах

Незважаючи на сферу свого регулювання,

Закон про держбюджет-2010 регулює не тільки справи бюджетні, а й утрутився (хай і тимчасово — на 2010 рік) до сфери корпоративного права. Зміни стосуються Закону про госптовариства та Закону про АТ. Почнемо з останнього (оскільки зміни до Закону про госптовариства самостійного значення не мають). Унесені до нього зміни фактично встановили обов'язковість спрямування частини прибутку на виплату дивідендів у розмірі принаймні 30 %. Рішення про нарахування дивідендів у меншому розмірі не може прийматися загальними зборами. Вони можуть лише збільшити норматив дивідендів.

Зі свого боку, звернемо увагу, що внесені до

Закону про АТ зміни стосуються виключно акціонерних товариств, що привели свою діяльність у відповідність до цього закону (тобто публічних та приватних акціонерних товариств). Крім того, загальні збори в таких акціонерних товариствах мали бути проведені не пізніше 30.04.2010 р. На наш погляд, Закон про держбюджет-2010 не дає підстав для перегляду вже прийнятих загальними зборами у 2010 році рішень про розподіл прибутку.

 

Оскарження податківцями судових рішень «до кінця»

Увагу платників податків напевно приверне

ч. 3 ст. 21 Закону про держбюджет-2010, яка зобов'язала органи державної податкової служби України оскаржувати рішення всіх судових інстанцій, прийняті не на користь держави, до прийняття остаточного рішення Верховним Судом України.

Перше запитання, яке виникає: чи поширюється зазначений обов'язок на будь-який спір, в якому беруть участь податківці? Оскільки

ст. 21 Закону про держбюджет-2010 повністю присвячена процедурі стягнення заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами, залученими державою або під держгарантії, бюджетними позичками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі, можна говорити про те, що в цьому випадку йдеться про обов'язкове оскарження аж до вирішення спору Верховним Судом України судових рішень, винесених у межах процедури стягнення саме названих сум. Утім, не здивуємося, якщо цю норму тлумачитимуть ширше. Крім того, і до її появи такий «обов'язок» негласно було покладено на податкові органи щодо всіх справ, в яких вони виступають стороною спору.

 

Інші зміни

1. Збільшено земельний податок

. У ст. 62 Закону про держбюджет-2010 (набирає чинності з 30.04.10 р.) установлено, що у 2010 році щодо населених пунктів, грошову оцінку земель яких не проведено, застосовуються ставки земельного податку, визначені частиною другою ст. 7 Закону про плату за землю, збільшені у 3,2 раза (раніше — у 3,1 раза). Щодо сільськогосподарських угідь та земель населених пунктів, грошову оцінку яких проведено та уточнено станом на 1 січня 2010 року, застосовуються ставки земельного податку, установлені ст. 6 та частиною першою ст. 7 Закону про плату за землю.

2. Скасовано збір з придбання валюти

. Починаючи з 01.07.2010 р. збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з безготівкових операцій з купівлі-продажу іноземної валюти за гривні не справляється (ст. 86).

3. Податкові органи контролюватимуть погашення кредитів під держгарантії

. З урахуванням положень ст. 21 Закону про держбюджет-2010 податкові органи є органами стягнення заборгованості суб'єктів господарювання перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позиками та фінансовою допомогою, наданою на поворотній основі. При цьому така заборгованість вважається податковим боргом та стягується відповідно до Закону № 2181. У зв'язку з цим були підкориговані положення Закону № 2181 та Закону про ДПС.

4. Зміна місцезнаходження

. Залишилася без змін стара традиція, згідно з якою в разі зміни місцезнаходження юридичною особою та місця проживання фізичною особою — підприємцем сплата податків і зборів (обов'язкових платежів) після реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду (ст. 35).

5. Збір за геологорозвідувальні роботи

. До нормативів збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету, які затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.99 р. № 115, застосовується коефіцієнт 3,19 (раніше — 2,27).

6. Дотації сільгосптоваровиробникам. У Законі про держбюджет-2010 (п. 50 ст. 6) передбачено віднесення ПДВ, що сплачується до бюджету переробними підприємствами всіх форм власності за реалізовані ними молоко та молочну продукцію, м'ясо і м'ясопродукти та іншу продукцію переробки тварин та птиці, придбаних у живій вазі (шкури, субпродукти, м'ясо-кісткова мука) до джерел формування спецфонду держбюджету. За рахунок цих надходжень здійснюватиметься доплата на одну корову станом на 01.01.2010 р. Ці положення (з урахуванням абзацу третього п. 11.21 Закону про ПДВ) фактично припиняють спецрежимний механізм виплати дотацій, передбачений п. 11.21 Закону про ПДВ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі