Теми статей
Обрати теми

Новий старий порядок використання РРО

Редакція ПБО
Стаття

Новий старий порядок використання РРО

Останнім часом процес реформування має таку швидкість, що окремі нововведення виявляються скасованими ще до того, як суб'єкти господарювання встигають відреагувати на них. Так відбулося із затвердженим ДПАУ новим Порядком реєстрації, опломбування та застосування реєстраторів розрахункових операцій за товари (послуги). Проаналізуємо постфактум наслідки такого скасування.

Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»

Невелика передісторія. 1 липня 2011 року набрав чинності

наказ ДПАУ «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів ДПА України» від 31.03.2011 р. № 185 (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 51, с. 20). Ним фактично в новій редакції було викладено Порядок реєстрації, опломбування та застосування РРО, затверджений наказом ДПАУ від 01.12.2000 р. № 614.

Іронія в тому, що

наказ № 185 діяв недовго. Його було скасовано наказом Мінфіну від 29.06.2011 р. № 782, що набрав чинності 11.07.2011 р.

Слід зауважити, що насамперед подив викликав сам факт скасування Мінфіном акта ДПАУ. Річ у тім, що згідно з чинним законодавством зазначеним повноваженням наділено тільки Кабмін. Сам Мінфін послався на 

Положення про Міністерство фінансів України, затверджене Указом Президента України від 08.04.2011 р. № 446. Однак у ньому йдеться лише про можливість Мінфіну ставити перед Кабінетом Міністрів України питання про скасування актів служб повністю або в певній частині. Скасовувати ж накази центральних органів виконавчої служби згідно зі ст. 23 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17.03.2011 р. № 3166-VI можуть тільки суд або Кабмін.

Проте

наказ № 782 пройшов реєстрацію в Мін'юсті, який у тому числі мав би перевірити законність його видання та, судячи з усього, не виявив ознак того, що Мінфін вийшов за межі своєї компетенції.

Після 11.07.2011 р., великою мірою, виникли формальні підстави говорити про

відсутність затвердженого Порядку реєстрації, опломбування та застосування РРО. Згідно з п. 2.33 розд. II
Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведення їх державної реєстрації, затвердженого наказом Мін'юсту від 12.04.2005 р. № 34/5,
визнання нормативно-правового акта таким, що втратив чинність, не поновлює дію актів, які в свою чергу визнані ним такими, що втратили чинність. Мін'юст, посилаючись на наведений пункт, свого часу робив висновок, що і втрата чинності нормативним актом про внесення змін до іншого нормативного акта не поновлює дію попередньої редакції зміненого нормативного акта (див. листи від 29.12.2007 р. № 31-34000-10-27/29371, від 12.01.2008 р. № 24-48-710).

Таким чином, якщо дотримуватися позиції Мін'юсту, з 11.07.2011 р. існує вакуум у регулюванні відносин, пов'язаних із застосуванням РРО: новий порядок, затверджений

наказом № 185 , скасовано, у свою чергу скасований ним старий Порядок № 614 після скасування наказу № 185 не поновив своєї дії. Подібний висновок спричинює повний правовий колапс у частині використання РРО. Думаємо, розуміють це й контролюючі органи, і навіть сам Мін'юст. А тому в ситуації, що склалася, нічого іншого не залишається як визнати Порядок № 614 таким, що знову діє з 11.07.2011 р.

У зв'язку з викладеним вище найгостріше постало питання про те,

за якою формою подавати звіт про використання РРО: за формою, затвердженою наказом № 185, формою, передбаченою як додаток до Порядку № 614, чи в довільній формі.

Річ у тім, що сам

наказ № 185 передбачав вельми неістотне оновлення форми № ЗВР-1: замість реквізиту «Директор» як особи, яка підписує Звіт про використання реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), з'явився реквізит «Уповноважена особа суб'єкта господарювання». Коректива більше формальна, ніж змістовна і на заповнення Звіту з РРО не впливає.

Проте, якщо суворо підходити до норм чинного законодавства, то виходить, що з 01.07.2011 р. (тобто моменту набуття чинності

наказом № 185) суб'єктам господарювання слід було подавати Звіт з РРО вже за новою формою. Хоча, на наш погляд, неточне формулювання назви одного з реквізитів («Директор» замість «Уповноважена особа суб'єкта господарювання») не може призводити до того, щоб звіт вважався не поданим. Розуміючи це, чимало податкових органів на місцях приймали звіти як за старою, так і за новою формою. Слід зауважити, що запитання про відповідальність за подання звіту про використання РРО за формою згідно з  Порядком № 614 у період дії наказу № 185 ставилося і в Єдиній базі податкових знань, але наразі залишилося без відповіді.

При поданні звіту про використання РРО за червень у найбільш однозначній ситуації з точки зору законодавчого регулювання опинилися ті суб'єкти господарювання, які подали звіт

до 11 липня: до цієї дати слід було звітувати за формою, затвердженою наказом № 185, хоча, повторимося, на практиці чимало податкових органів на місцях приймали звіти і за старою формою.

Іншим же суб'єктам господарювання в таких умовах залишається тільки

подавати звіти за старою формою, затвердженою наказом № 614. Тут доведеться виходити з того, що оскільки наказ, яким змінено форму звіту, більше не діє, слід керуватися старою формою. Хоча знову ж таки – ситуація така, що користувач РРО, який подав звіт за будь-якою з форм, особливо враховуючи їх неістотну відмінність одна від одної, має вважатися таким, що виконав свій обов'язок з подання звітності про застосування РРО.

Питання про те, за якою формою слід звітувати та чи слід узагалі, актуальне не лише в аспекті звіту за червень. Воно не втрачає своєї гостроти і тепер, оскільки за цей час ситуація анітрохи не прояснилася.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі