Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування штрафних санкцій

Редакція ПБО
Лист від 14.02.2011 р. № 4091/7/23-4017/131

Щодо застосування штрафних санкцій

Лист Державної податкової адміністрації України від 14.02.2011 р. № 4091/7/23-4017/131

 

Державна податкова адміністрація України з метою врегулювання проблемних питань, що виникають при перевірках суб’єктів господарювання — юридичних осіб, повідомляє наступне.

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України від 02.12.10 № 2755-VI (далі — Кодекс)

. Відповідно до пункту 2 розділу ХIХ «Перехідні положення» Кодексу з 01.01.11 втратив чинність Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», на підставі якого до 01.01.11 застосовувались штрафні (фінансові) санкції за актами перевірок з питань дотримання податкового законодавства.

У зв’язку з цим

у разі встановлення порушень, вчинених у періоди до 01.01.11, за результатами перевірок, податкові повідомлення-рішення по яких прийняті після 01.01.11, застосовуються штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II Кодексу.

Зокрема, пунктом 123.1 статті 123 Кодексу передбачено, що у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суми податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених пп. 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків

штрафу в розмірі 25 відсотків суми нарахованого податкового зобов’язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість;

при повторному протягом 1095 днів

визначенні контролюючим органом суми податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість — тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов’язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість;

при визначенні

контролюючим органом суми податкового зобов’язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість протягом 1095 днів втретє та більше — тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 75 відсотків суми нарахованого податкового зобов’язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість.

Разом з тим

, при застосуванні вищенаведених штрафних санкцій необхідно враховувати приписи частини другої статті 58 Конституції України у частині того, що ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Тобто за порушення, вчинені у періодах до 01.01.11 та виявлені після дати набрання чинності Кодексом, не допускається застосування санкцій, що не були передбачені нормативно-правовими актами до 01.01.11 (у разі встановлення завищення суми задекларованого від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток, задекларованої суми від’ємного значення ПДВ, а також завищення заявленої до відшкодування з бюджету суми ПДВ, яка на час перевірки не відшкодована).

 

Заступник Голови Комісії з проведення реорганізації ДПА України,

заступник Голови ДПА України I. Носачова



коментар редакції

Застосування штрафів з 1 січня 2011 року: відповіді від ДПАУ

З набуттям чинності Податковим кодексом у частині відповідальності за порушення підконтрольного податковим органам законодавства суб’єктів господарювання насамперед цікавили два моменти: як штрафуватимуть за порушення, допущені до 1 січня 2011 року, і чи є якісь обмеження щодо застосування одногривнєвого штрафу, передбаченого п. 7 підрозд. 10 розд. XX Податкового кодексу (аналіз перехідних нюансів застосування штрафних санкцій див. у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 8, с. 52).

На перше запитання внаслідок його актуальності ДПАУ спробувала дати відповідь ще напередодні набуття чинності Податковим кодексом України (далі — ПКУ). Як випливало з її листа від 31.12.2010 р. № 29429/7/10-1017/5190,

податкові органи застосовуватимуть штраф у розмірі 1 грн. за будь-яке порушення податкового законодавства, вчинене в період з 01.01.2011 р. по 30.06.2011 р. Це, зокрема, означало: якщо порушення було допущено до 1 січня 2011 року, то штраф застосовується в повному розмірі незалежно від того, коли порушення було виявлено (щоправда, ДПАУ не відповідала, на підставі якого із законодавчих актів штраф має бути застосовано — ПКУ чи Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III, далі — Закон № 2181). I навпаки, якщо порушення було допущено після 1 січня, але до 30 червня 2011 року, то навіть у разі його виявлення після цієї дати платника податків може бути оштрафовано тільки на 1 грн.

У цілому, хоча лист і не давав вичерпних відповідей на всі запитання, що виникають у зв’язку із застосуванням «перехідного» штрафу, але, в усякому разі, він відповідав тій ідеї, з якою законодавець цей штраф запроваджував: надати платникам податків час, щоб вони могли звикнути до нових вимог податкового законодавства, і в цей період не карати їх у повному обсязі за допущені помилки.

На жаль, ДПАУ відкликала зазначене роз’яснення, і та позиція, яку висловлено в листі від 03.02.2011 р. № 2963/7/10-1017/302 (див. с. 15) з питання щодо застосування штрафу в розмірі 1 грн., навряд чи потішить платників податків. Тепер ДПАУ наполягає на тому, що

«штрафна санкція, передбачена п. 7 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, застосовується за порушення податкового законодавства виключно при обчисленні податкових зобов’язань за період з 01.01.2011 р. по 30.06.2011 р.». Як бачимо, ДПАУ невиправдано звужує коло тих порушень, за які може бути застосовано одногривнєвий штраф, висуваючи умову, якої немає в ПКУ, а саме — зв’язок порушення з обчисленням податкових зобов’язань.

Потрібно визнати, що певна логіка в таких міркуваннях ДПАУ все-таки є: нововведення, які зумовлені набранням чинності ПКУ та з якими можуть бути пов’язані помилки платників податків, стосуються переважно питань обчислення податкових зобов’язань. Iнші вимоги ПКУ не потребують тривалого періоду для адаптації до них. Але такою логікою за бажання міг би керуватися законодавець і відобразити її у приписах ПКУ. Він цього не зробив та

поширив норму на будь-які порушення податкового законодавства, допущені в період з 1 січня по 30 червня 2011 року, без жодних застережень. Такої ж думки дотримується і Мін’юст (див. лист від 11.01.2011 р. № 18222-0-26-10-20). Тому спробу ДПАУ взяти на себе частину законодавчих повноважень і вкласти до норми той сенс, який не відображено в її тексті, вважаємо неправомірною.

На нашу думку, штраф у розмірі 1 грн. застосовується з урахуванням таких моментів:

— санкція в розмірі 1 грн. накладається лише за податкові порушення. Це означає, що за порушення неподаткового законодавства (РРО, валютні операції тощо) штрафи застосовуються в повному розмірі;

— адміністративні стягнення на посадових осіб накладаються в розмірах, передбачених Кодексом про адміністративні правопорушення, у тому числі за порушення, допущені в «перехідний» період;

— якщо йдеться про заниження податкового зобов’язання, то моментом його вчинення слід вважати граничний строк сплати податкового зобов’язання, зазначеного в податковій декларації; якщо цей момент припадає на період з 01.01.2011 р. по 30.06.2011 р., то за заниження податкового зобов’язання застосовується штраф у розмірі 1 грн.;

— «перехідний» штраф у розмірі 1 грн. має діяти не лише у випадках застосування штрафних санкцій за податковими повідомленнями-рішеннями, а й у разі самовиправлення виявлених платником податків помилок замість три- (при самовиправленні через уточнюючий розрахунок) або п’ятивідсоткового (при самовиправленні через поточну податкову декларацію) штрафу.

Друге запитання, яке розглядається в листах, що коментуються:

на підставі якого із законодавчих актів — ПКУ чи Закону № 2181 — повинні накладатися штрафи за порушення, допущені до 01.01.2011 р., але виявлені після цієї дати. ДПАУ вказує на те, що контролюючий орган фіксує порушення норм Закону № 2181, але застосовує штрафи вже за ПКУ. Слід зазначити, що на думку Мін’юсту, застосовуватись має той акт, який установлює менший за розміром штраф (лист від 11.01.2011 р. № 18222-026-10-20).

Низку штрафів, передбачених ПКУ, за порушення, допущені до 01.01.2011 р., застосовано бути не може, оскільки Закон № 2181 відповідальності за такі порушення не передбачав (зокрема, ідеться про штрафи, установлені у ст. 117 — 119, 121, 122 ПКУ).

Податкові органи, судячи з усього, виходитимуть із того, що штраф, який ПКУ встановлює у збільшеному розмірі за виявлене повторно порушення, навіть якщо він уперше застосовувався за аналогічне порушення до набуття чинності ПКУ, підлягає застосуванню у збільшеному розмірі. Так, якщо уявити ситуацію, коли згідно з п.п. 17.1.1 Закону № 2181 штраф за несвоєчасно подану декларацію було застосовано у грудні 2010 року і у 2011 році платник податків знову не подає/несвоєчасно подає декларацію, то податковий орган захоче застосувати штраф у розмірі 1020 грн. (замість 170 грн.) як за повторне протягом року порушення.

Особливо потішив висновок із листа від 14.02.2011 р. № 4019/7/23-4017/131: за факти завищення сум бюджетного відшкодування та завищення від’ємного значення об’єкта обкладення податком на прибуток або від’ємного значення суми податку на додану вартість, що мали місце до 01.01.2011 р., штраф згідно з п. 123.1 ПКУ застосовуватися не повинен, оскільки Закон № 2181 відповідальності за такі порушення не передбачав, обмежуючись штрафом за заниження податкового зобов’язання. Що стосується заниження податкового зобов’язання, то розмір штрафу залежав від тих підстав, з яких податковий орган визначає суму податкових зобов’язань. Згідно із ПКУ у разі виявлення заниження податкового зобов’язання штраф становитиме 25 % суми нарахованого податкового зобов’язання незалежно від того, з яких підстав податкове зобов’язання визначено податковим органом. Відповідно, якщо заниження виявлено після 01.01.2011 р., то застосовується штраф, передбачений ст. 123 ПКУ.

У листі від 03.02.2011 р. № 2963/7/10-1017/302 ДПАУ звертає увагу на штраф за несвоєчасну сплату платником податків суми самостійно визначеного грошового зобов’язання протягом установлених строків. Якщо раніше при затримці до 30 календарних днів застосовувався штраф у розмірі 10 % погашеної суми податкового боргу, при затримці від 31 до 90 календарних днів — 20 %, при затримці більше ніж на 90 календарних днів — 50 % (п.п. 17.1.7 Закону № 2181), то тепер передбачено лише два ранжирування: якщо затримка у сплаті податкового зобов’язання склала менше 30 календарних днів, то застосовується штраф у розмірі 10 % погашеної суми податкового боргу; при затримці понад 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 20 % погашеної суми податкового боргу (п. 126.1 ПКУ). У цьому питанні Мін’юст, думаємо, погодиться з ДПАУ, адже ПКУ дещо пом’якшує відповідальність порівняно із Законом № 2181.

Тут слід пригадати позицію ВАСУ, на думку якого, строки давності щодо застосування штрафів за несвоєчасну сплату самостійно визначених податкових зобов’язань потрібно обчислювати лише з моменту, коли платник податків сплачує борг, оскільки до цього моменту податковий орган не може визначити суму штрафної санкції (постанова ВАСУ від 07.12.2010 р. № К-20077/08).

Упевнені, це не останнє роз’яснення ДПАУ щодо особливостей застосування штрафних санкцій. Будемо чекати.

 

Олена Уварова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі