Теми статей
Обрати теми

Ви нам писали. Анулювання свідоцтва платника ПДВ через відсутність підтвердження відомостей про юрособу

Редакція ПБО
Стаття

Анулювання свідоцтва платника ПДВ через відсутність підтвердження відомостей про юрособу

 

Останнім часом від наших читачів надходять запитання щодо можливих шляхів оскарження анулювання свідоцтва платника ПДВ, однією з поширених підстав для чого стала відсутність підтвердження державному реєстратору юридичною особою відомостей про себе. Стисло розповімо, яким може бути алгоритм дій платника податків у такій ситуації.

Ніна КОСТЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Податковим кодексом України

дійсно передбачено таку підставу анулювання реєстрації платника ПДВ, як наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу (абз. «ж» п. 184.1 ПКУ). Законодавство, що діяло до 01.01.2011 р., такої підстави не передбачало, хоча іноді податківці намагалися нею скористатися, що у випадку оскарження подібних рішень завжди призводило до їх скасування.

Слід ураховувати, що внесення запису про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу до Єдиного держреєстру не є автоматичним —

одного факту неподання юридичною особою реєстраційної картки про підтвердження відомостей про себе не є достатньою підставою для настання подібних негативних наслідків.

Як передбачено

Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV, суб’єкт господарювання зобов'язаний подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу (ч. 11 ст. 19 Закону). У разі ненадходження в установлений строк реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор зобов'язаний надіслати рекомендованим листом протягом п'яти робочих днів з дати, установленої для подання реєстраційної картки, юридичній особі повідомлення щодо необхідності подання державному реєстратору зазначеної реєстраційної картки (ч. 12 ст. 19 Закону). І тільки у разі неподання юридичною особою протягом місяця з дати надходження їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру запис про відсутність підтвердження зазначених відомостей датою, яка встановлена для чергового подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу (абзац перший ч. 14 ст. 19 Закону).

Якщо вказану процедуру було дотримано, оскаржувати анулювання реєстрації платником ПДВ підстав немає

. Якщо ж анулювання відбулось лише на підставі факту неподання юрособою реєстраційної картки про підтвердження відомостей держреєстратору, його можна оскаржити як в адміністративному (тобто шляхом подання скарги до вищого за рівнем органу державної податкової служби), так і в судовому порядку.

Слід зазначити, що

Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 978, обмежується лише приписом, відповідно до якого рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за ініціативою податкового органу може бути оскаржене відповідно до чинного законодавства (п. 6 розділу V Положення № 978), тому платнику податків слід орієнтуватися на загальні правила адміністративного і судового оскарження актів податкових органів, що розкрито в цьому номері.

Як бачимо, для оскарження можна скористатися як адміністративною, так і судовою процедурою. Проте з урахуванням тих наслідків, які тягне за собою прийняття рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ, і того факту, що воно вважається чинним з моменту прийняття, для платника податків більш доцільним видається

звернення до адміністративного суду з позовом про визнання протиправним і скасування рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ . Одночасно з позовом до суду слід подати клопотання про призупинення дії оскаржуваного рішення, зважаючи на ті негативні наслідки, які воно за собою тягне. Негативні наслідки, зокрема, проявляються в тому, що особа, реєстрацію якої як платника ПДВ анульовано, зобов'язана повернути податковому органу свідоцтво платника податку на додану вартість, вона позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, виписку податкових накладних та зобов'язана визнати умовне постачання товарів та необоротних активів, які залишаються на обліку та при придбанні яких суми податку на додану вартість були включені до податкового кредиту, та нарахувати податкові зобов'язання виходячи із звичайної ціни відповідних товарів чи необоротних активів. При цьому якщо у майбутньому рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ буде визнано протиправним, поновити порушені ним права платника ПДВ, якщо весь час упродовж розгляду справи таке рішення залишатиметься діючим, буде неможливо. На усі ці обставини слід звернути увагу суду в клопотанні про забезпечення позову.

Зауважимо, що сама можливість подання відповідного клопотання, коли йдеться про рішення щодо анулювання свідоцтва платника ПДВ, не є безперечною. Справа в тому, що призупинити дію, якщо виходити з «букви закону», можна тільки того акта, який ще не виконано. Рішення про анулювання реєстрації платником ПДВ на той момент, коли його отримує платник податків уже є виконаним шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру. Як зазначено у

п.п. 5.4.1 розділу V Положення № 978, дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, вважається днем прийняття такого рішення. І лише після цього упродовж трьох днів відповідне рішення надсилається самому платнику податків.

Проте існування такого порядку анулювання реєстрації платником ПДВ не повинно призводити до ситуації, коли суб’єкт господарювання ставиться украй невигідне для себе становище через акт контролюючого органу, який може бути визнаним неправомірнім. Саме тому суди, як свідчить практика, переважно задовольняють клопотання про призупинення дії рішення щодо анулювання реєстрації платником ПДВ (див., наприклад,

ухвалу Рівненського окружного адмінсуду від 19.04.2011 р. № 2а/1770/1562/2011). Але знову таки на шляху може виникнути ще одна перепона, і знову суто процедурного характеру: Положення № 978 не передбачає як підставу для внесення до Реєстру запису про відміну анулювання реєстрації, що відбулась за ініціативою податкового органу, ухвали суду про призупинення дії відповідного рішення. Проблеми внаслідок цього в першу чергу можуть виникнути у контрагентів суб’єкта господарювання, реєстрацію якого як платника ПДВ скасовано, адже вони будуть отримувати податкові накладні від особи, відомостей про реєстрацію якої в Реєстрі платників ПДВ не буде. Утім, маючи на руках ухвалу суду про призупинення дії рішення щодо анулювання реєстрації платником ПДВ, у платника податків будуть доволі вагомі аргументи на свою користь.

Інший можливий шлях —

отримати нове Свідоцтво про реєстрацію платником ПДВ, не чекаючи вирішення справи в суді (більш детально див. «Податки та бухгалтерський облік», 2010, № 72, с. 12).

Строк для подання позову про скасування акта щодо анулювання реєстрації платником ПДВ складає шість місяців з дня, коли особа дізналася про анулювання реєстрації платником ПДВ, але, зрозуміло, що сам суб’єкт господарювання зацікавлений в якомога скорішому вирішенні спірної ситуації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі