Теми статей
Обрати теми

Нова «спрощенка»: готовність № 1

Редакція ПБО
Стаття

Нова «спрощенка»: готовність № 1

 

Приводом для написання цієї статті стали два факти. По-перше, схвалення Кабміном законопроекту про спрощену систему оподаткування та його наступна реєстрація (причому він дещо відрізняється від концепції, що розглядається в газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 33, с. 42). По-друге, якщо законопроект буде прийнято Верховною Радою та підписано Президентом, то «нова» спрощена система оподаткування може запрацювати не з 2012 року, як передбачалося, а з 1 липня 2011 року — отже, буде не зайвим підготувати себе до можливих змін уже зараз.

Віталій СМЕРДОВ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Указ № 727

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» від 03.07.98 р. № 727/98.

Законопроект № 8521

— проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва)» від 16.05.2011 р. № 8521.

 

Які вимоги висуватимуться до єдиноподатників?

Питання про те, хто зможе поповнити лави єдиноподатників, без сумніву, є одним із ключових у цій темі — особливо з урахуванням того, що в разі прийняття

Законопроекту № 8521 із ним протягом трьох місяців після набуття чинності змінами повинні будуть зіткнутися і єдиноподатники, які отримали свідоцтво згідно з Указом № 727.

Законопроектом № 8521

передбачається запровадження чотирьох категорій єдиноподатників: трьох категорій фізосіб та однієї юросіб. Основні критерії, яким повинні відповідати єдиноподатники, не змінилися — це обсяг доходу та число працівників, причому для кожної категорії розміри критеріїв свої.

Наступне, на що варто звернути увагу: щоб бути єдиноподатником, більше не доведеться відповідати критеріям суб’єкта малого підприємництва за

Законом України «Про державну підтримку малого підприємництва» від 19.10.2000 р. № 2063-III. Крім цього, усі обмеження, установлені Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» від 25.03.2005 р. № 2505-IV, у разі успішного прийняття Законопроекту № 8521 також перестануть діяти.

Критерії для перебування на спрощеній системі оподаткування.

Цю інформацію наведемо у вигляді таблиці.

 

Таблиця 1

Умови роботи на єдиному податку

Єдиноподатники

 

 

Критерії

Фізичні особи — підприємці

 

Юридичні
особи — суб’єкти
господарювання

 

I

II

III

Граничний дохід* протягом календарного року, що передує періоду переходу на «спрощенку»
(у мінімальних зарплатах на 1 січня звітного року)

150

1000

2000

5000

* Доходом для цілей спрощеної системи оподаткування визнається вся сума, отримана платником податків від здійснення операцій з продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) у готівковій або безготівковій формі (як бачимо, дохід у такій формі аналогічний виручці згідно з Указом № 727).

Максимальна кількість найманих працівників

Не можуть використовувати найману працю

10 (одночасно)

50 (середньооблікова чисельність)

Види господарської діяльності

1) реміснича діяльність*;
2) роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або надання побутових послуг**

1) виробництво товарів;
2) продаж товарів;
3) надання послуг єдиноподатникам та/або населенню (крім посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна, надання послуг у сфері страхування);
4) діяльність у сфері ресторанного господарства

Будь-які види діяльності, крім неприпустимих для єдиноподатників

* У частині ремісничої діяльності зміни запрацюють лише з моменту набуття чинності Законом України «Про ремісничу діяльність» (п. 1 розд. II Законопроекту № 8521).
** Відповідно до Законопроекту № 8521 вичерпний перелік побутових послуг для цілей спрощеної системи оподаткування буде наведено у гл. I розд. XIV ПКУ.

Спосіб розрахунків за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги)

Виключно готівковий або безготівковий

Використання РРО

Звільнені

Повинні використовувати в порядку, установленому законодавством

 

Обмеження щодо суб’єктів та видів діяльності.

Тут слід зауважити, що всі обмеження, наявні в діючій «спрощенці», практично без змін повторюються й у Законопроекті № 8521 — більше того, буде запроваджено нові. Отже, крім уже існуючих обмежень, спрощена система оподаткування не поширюватиметься на:

1)

юросіб та фізосіб-підприємців, які здійснюють: (а) видобуток, реалізацію корисних копалин; (б) діяльність з управління підприємствами; (в) діяльність з продажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату; (г) діяльність з організації, проведення гастрольних заходів; (д) діяльність з надання послуг пошти та зв’язку;

2) фізосіб-підприємців:

(а) що здійснюють технічні випробування та дослідження, (б) провадять діяльність у сфері аудиту, (в) здають в оренду земельні ділянки із загальною площею, що перевищує 0,2 га, житлові приміщення із загальною площею понад 100 м2, нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини із загальною площею понад 300 м2.

Крім того, деякі обмеження в

Законопроекті прописано більш детально: наприклад, на сплату єдиного податку не зможуть перейти особи, в яких у статутному капіталі сукупність часток, що належать неплатникам єдиного податку (сьогодні — суб’єктам малого підприємництва), становить або перевищує 25 %.

Слід зауважити, що, крім запровадження нових обмежень,

Законопроектом № 8521 плануються деякі послаблення: наприклад, зі сплатою єдиного податку буде сумісний роздрібний продаж пально-мастильних матеріалів у місткостях до 20 л.

 

Ставки єдиного податку

Серед нововведень у частині ставок єдиного податку можна назвати:

(1) ліквідацію 50 % доплати за кожного працівника для фізосіб-єдиноподатників; (2) прив’язку ставок податку для двох категорій фізосіб-єдиноподатників до мінімальної зарплати на 1 січня відповідного року; (3) установлення адвалорної ставки для однієї з категорій фізосіб; (4) загальне зниження ставок податку.

Запропоновані

Законопроектом № 8521 ставки податку наведемо у вигляді таблиці (табл. 2) з прив’язкою до категорій єдиноподатників відповідно до табл. 1.

 

Таблиця 2

Ставки єдиного податку

Фізичні особи — підприємці

Юридичні особи — суб’єкти господарювання

I

II

III

Розмір ставок

У межах 1 — 10 % від мінімальної зарплати на 1 січня в розрахунку на календарний місяць

У межах 2 — 20 % від мінімальної зарплати на 1 січня в розрахунку на календарний місяць

1) 3 % від бази оподаткування при сплаті ПДВ;
2) 5 % від бази оподаткування при включенні ПДВ до складу єдиного податку

Ким установлюються

Установлюються щорічно сільськими, селищними та міськими радами залежно від виду господарської діяльності

Особливості

У разі провадження декількох видів господарської діяльності, для яких установлено різні ставки податку, такі платники отримують одне свідоцтво та сплачують податок за більшою ставкою

Для виробників, які реалізують виключно продукцію власного виробництва, ставки податку встановлюються в розмірі 50 % від базових

 

Які суми обкладатимуться єдиним податком?

Основним нововведенням у цьому питанні є

конкретизація «вхідних» сум, які не повинні враховуватися при обчисленні єдиного податку. Наразі з цією метою доводиться сподіватися на позицію податківців, яка часто буває надмірно фіскальною. А тепер розглянемо це питання послідовно.

Суми, що обкладаються єдиним податком.

Відповідно до Законопроекту № 8521 об’єктом обкладення єдиним податком буде дохід — тобто вся сума, отримана платником від здійснення операцій з продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) у готівковій або безготівковій формі за звітний період (ці форми розрахунку, як і сьогодні, будуть виключними). До складу доходу також уключатимуться суми кредиторської заборгованості, за якою закінчився строк позовної давності*, а також вартість безоплатно отриманих товарів, робіт, послуг.

* Сьогодні Указ № 727 не дає підстав для включення таких сум до складу виручки (про це також зазначав і Держкомпідприємництва), однак податківці дотримуються протилежної позиції (див. лист ДПАУ від 23.06.2006 р. № 6904/6/15-0416).

Також

Законопроектом конкретизовано податкові наслідки при здійсненні робіт та послуг за договорами доручення, транспортного експедирування або за агентськими договорами — у цьому випадку доходом вважатиметься сума винагороди повіреного (агента). Водночас про податкові наслідки при русі коштів у межах договорів комісії в Законопроекті № 8521 немає жодного слова.

Крім того, передбачається врегулювати питання визначення доходу при його надходженні

у вигляді іноземної валюти — він перераховуватиметься у гривні за офіційним курсом НБУ, що діяв на дату отримання таких коштів (сьогодні ми дотримуємося аналогічної точки зору).

Датою збільшення доходу

буде (1) дата надходження коштів на розрахунковий рахунок або до каси платника (що має місце і сьогодні), (2) дата списання кредиторської заборгованості, за якою закінчився строк позовної давності, (3) дата фактичного одержання безоплатно отриманих товарів, робіт, послуг.

При цьому

Законопроектом № 8521 передбачається вивести з-під оподаткування єдиним податком такі суми:

1)

суми ПДВ (крім осіб, які не є платниками ПДВ). Нагадаємо, що сьогодні ПДВ входить до бази обкладення єдиним податком для юросіб-єдиноподатників на 6 % (оскільки він включається до виручки від реалізації);

2)

суми коштів, отримані за внутрішніми розрахунками між структурними підрозділами;

3)

суми фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з моменту отримання, та суми кредитів. Нагадаємо: сьогодні податківці продовжують неправомірно наполягати на включенні поворотної фінансової допомоги до бази обкладення єдиним податком (див. Узагальнююче податкове роз’яснення щодо окремих питань застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності зі сплатою єдиного податку суб’єктами малого підприємництва — юридичними особами, затверджене наказом ДПАУ від 07.04.2010 р. № 224);

4)

суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів (у межах державних або місцевих програм);

5)

суми коштів (зокрема аванс, передоплата), які повертаються покупцю — платнику податку внаслідок повернення ним товару або розірвання договору, а також суми коштів, які повертаються платником податку покупцю внаслідок повернення таким покупцем товару (у розмірі, що не перевищує суми, сплаченої за товар);

6)

суми коштів, що надійшли як оплата товарів (робіт, послуг), які реалізовані в період перебування платником податку на загальній системі оподаткування та вартість яких була включена до доходу юридичної особи при обчисленні податку на прибуток підприємств або загального оподатковуваного доходу фізичної особи;

7)

суми ПДВ, отримані в ціні товарів (послуг), відвантажених (поставлених) платником податку в період його перебування на загальній системі оподаткування;

8)

суми коштів або вартості майна, внесених засновниками або учасниками до статутного фонду платника;

9)

суми коштів у частині надмірно сплачених податків, зборів (обов’язкових платежів), що повертаються платнику податку з бюджетів або державних цільових фондів;

10)

суми коштів, отримані платником єдиного податку як компенсація (відшкодування) за рішенням суду;

11)

дивіденди, отримані платником податку від інших платників податків, що оподатковані в порядку, визначеному ПКУ.

Незважаючи на те що перелік не охопив усіх проблемних «вхідних» сум, він є одним з найбільш позитивних моментів «спрощенки» за

Законопроектом № 8521, оскільки подібна конкретизація зможе істотно зменшити можливості податківців щодо розширення об’єкта оподаткування.

 

Порядок сплати єдиного податку та подання звітності

Зміни в цій частині стосуються лише I і III категорій фізосіб (див. табл. 1), а в решті — усе практично без змін. Унаслідок різних підходів до різних категорій єдиноподатників цю інформацію краще навести у вигляді таблиці:

 

Таблиця 3

Порядок сплати єдиного податку та подання звітності

Фізичні особи — підприємці

Юридичні особи — суб’єкти господарювання

I*

II*

III

Строки сплати єдиного податку

Щомісячно авансовим платежем до 20 числа (включно)

Щомісячно до 20 числа (включно) місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється сплата податку

* Для цих категорій платників (для категорії II — лише за умови відсутності найманих працівників) передбачається запровадження звільнення від сплати єдиного податку за період відпустки протягом одного календарного місяця на рік та/або хвороби, підтвердженої лікарняним листком, якщо вона триває календарний місяць і більше.

Звітність

Подають декларацію у строк, установлений для річного звітного періоду

Подають декларацію у строк, установлений для квартального звітного періоду

 

Від яких податків буде звільнено єдиноподатників?

Законопроектом № 8521

передбачається звільнити єдиноподатників від сплати таких податків і зборів:

1)

податку на прибуток (мабуть, крім авансового внеску при виплаті дивідендів);

2)

ПДФО в частині доходів, отриманих у результаті господарської діяльності та обкладених єдиним податком;

3)

ПДВ з постачання товарів та послуг з місцем постачання на митній території України, крім ПДВ для фізосіб категорії III та юросіб, які надають послуги платникам ПДВ або обрали ставку 3 % — вони будуть зобов’язані зареєструватися платниками ПДВ та сплачувати його на загальних підставах. При цьому імпортний ПДВ за товарами сплачується всіма єдиноподатниками;

4)

земельного податку, крім земельного податку за земельні ділянки, які не використовуються в підприємницькій діяльності;

5)

збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності;

6)

збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства.

Інші податки і збори

(у тому числі спецводозбір, збір за спеціальне використання лісових ресурсів, плата за користування надрами, туристичний збір, збір за першу реєстрацію транспортного засобу тощо), не зазначені в цьому переліку, сплачуватимуться на загальних підставах.

Що стосується сплати єдиного соціального внеску, то його, як і сьогодні, повинні будуть сплачувати всі єдиноподатники, у тому числі й фізособи-єдиноподатники як за себе (у розмірі не менше мінімального страхового внеску), так і за найманих працівників. Водночас

планується звільнити від сплати єдиного соціального внеску за себе фізосіб-єдиноподатників, якщо вони є (1) пенсіонерами або інвалідами та (2) отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу (такі особи будуть платниками єдиного соціального внеску лише за власним бажанням).

 

Відповідальність

За порушення податкового законодавства єдиноподатники несуть відповідальність на загальних підставах, передбачених

гл. 11 ПКУ. Водночас Законопроектом № 8521 планується запровадити додаткову відповідальність (у формі не санкцій, а особливих податкових наслідків) за порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування — наведемо її види в таблиці.

 

Таблиця 4

Відповідальність за порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування

Фізичні особи — підприємці

Юридичні особи — суб’єкти господарювання

I

II

III

Порушення: застосування іншого способу розрахунків, ніж готівковий та безготівковий, або здійснення операцій, з якими сплата єдиного податку несумісна

1) дохід від здійснення таких операцій оподатковується за ставкою 15 %;
2) свідоцтво про сплату єдиного податку підлягає анулюванню

1) дохід від здійснення таких операцій обкладається за подвійною ставкою;
2) свідоцтво про сплату єдиного податку підлягає анулюванню

Порушення: здійснення операцій, не зазначених у свідоцтві

Дохід від здійснення такої діяльності обкладається за ставкою 15 %.
При цьому такі особи повинні будуть внести зміни до свідоцтва або з наступного звітного періоду перейти на загальну систему оподаткування

Порушення: перевищення граничного обсягу доходу, установленого для цієї категорії єдиноподатників

Сума перевищення обкладається за ставкою 15 %.
При цьому такі особи повинні будуть внести зміни до свідоцтва або з наступного звітного періоду перейти на загальну систему оподаткування

1) сума перевищення обкладається за подвійною ставкою;
2) свідоцтво про сплату єдиного податку підлягає анулюванню

 

Як можна буде стати єдиноподатником?

Основною новацією в цьому питанні є те, що

свідоцтво про сплату єдиного податку видаватиметься безстроково (тобто необхідність у щорічній перереєстрації має зникнути). Причому в Законопроекті № 8521 передбачена можливість внесення змін до виду господарської діяльності, місця її здійснення, а також можливість переходу на сплату єдиного податку за іншою ставкою — за умови подання відповідної заяви не пізніше ніж за 10 днів до початку нового календарного місяця (зміни набирають чинності з початку нового місяця).

У решті процес набуття єдиноподаткового статусу не зміниться. Як і сьогодні, для переходу на сплату єдиного податку не пізніше ніж за

15 календарних днів до початку наступного звітного періоду потрібно подати письмову заяву, а податковий орган протягом 10 робочих днів із дня подання заяви має надати або свідоцтво (безоплатно), або письмову мотивовану відмову.

Крім цього, уже

існуючим єдиноподатникам будуть цікаві приписи Законопроекту, що стосуються перехідних моментів, а саме:

1)

фізичні особи — підприємці, які зареєстровані єдиноподатниками до 01.07.2011 р. та з набуттям чинності гл. I розд. XIV ПКУ втратили право перебування на спрощеній системі оподаткування, обкладаються ПДФО за ставкою 50 % від ставки, установленої п. 167.1 ПКУ, — але не лише при виконанні певних умов (на період з 01.07.2011 р. по 01.01.2016 р.);

2)

у разі прийняття Законопроекту № 8521 «старі» свідоцтва продовжать діяти ще протягом 3 місяців з моменту набуття ним чинності. Причому до отримання свідоцтв на умовах, передбачених гл. I розд. XIV ПКУ, єдиний податок має сплачуватися за ставками, що діяли на дату набуття чинності цим законом.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі